eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Mercedes Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY Kombi

Mercedes Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY Kombi

2013-10-15 13:43

Mercedes Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY Kombi

Mercedes Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY Kombi © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (22)

O dzieleniu się pomysłami pisałem już wielokrotnie. Tym razem będzie podobnie. Choć w wypadku testowanego dziś samochodu o żadnej paranoi, histerii, czy teorii spiskowej nie może być mowy. Mercedes Citan to w pełni legalnie nabyte i zmodyfikowane Renault Kangoo. Jestem ciekawy, czy mezalians ten odniesie sukces. Poprzednik Citana, Mercedes Vaneo raczej trudno uznać za hit rynkowy. Auto nie przyjęło się zbyt dobrze. Citan ma raczej większe szanse już na starcie. Teoretycznie powinien okazać się hitem, ponieważ bazuje na bardzo popularnym modelu, a dodatkowo jest Mercedesem, co w tym wypadku dodaje mu prestiżu, elegancji i utkwionej gdzieś w zakamarku głowy świadomości, że jest solidniej wykonany.

Przeczytaj także: Suzuki Jimny 1.3 VVT Elegance

Z zewnątrz

Cóż trudno spodziewać się czegoś wyjątkowego po samochodzie, który praktycznie w całości opiera się na tym, co wymyślili wcześniej designerzy Renault. Kształt samochodu to nic innego jak odrobinę zniemczony Renault Kangoo. Całość wygląda pudełkowato i raczej nieciekawie. Chociaż pamiętać należy o przeznaczeniu tego typu pojazdów. W ich wypadku wygląd jest kwestią drugorzędną. Muszę jednak przyznać, że spośród wszystkich miejskich, bliźniaczych aut dostawczych Mercedes podoba mi się najbardziej.

fot. mat. prasowe

Mercedes Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY Kombi - przód

W stosunku do pierwowzoru zmieniono w nim reflektory i dodano duży znaczek Mercedesa.


Wszystko za sprawą jego przodu. W stosunku do pierwowzoru zmieniono w nim reflektory i dodano duży znaczek Mercedesa. Wystarczy jednak przejść się kilka razy wokół Citana, spojrzeć na niego z różnych kątów, by stwierdzić, że chociaż to Mercedes to jednak składa się na niego co najmniej kilka innych aut. Kiedy patrzę na niego z przodu lampy kojarzą mi się trochę ze Skodą, kiedy z profilu z Dacią Logan, kiedy z tyłu z Renault Kangoo, a kiedy z boku ze wszystkimi samochodami o takim przeznaczeniu.

Wnętrze

Choć z zewnątrz podobieństw do innych aut reprezentujących ten segment można wyliczać w nieskończoność to w środku Citan wyróżnia się na tle konkurencji. Czy na plus, czy na minus, nie wiem, w każdym razie jest inaczej, jest niemiecko. Całość nie powoduje co prawda szybszego bicia serca, ale w codziennym użytkowaniu spisuje się znakomicie. Deska owszem jest nudna, jest ciemna i ponura, ale za to jaka ergonomiczna i banalna w obsłudze.

fot. mat. prasowe

Mercedes Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY Kombi - wnętrze

Auto dzięki swojej pudełkowatej formie może się poszczycić wygospodarowaniem sporej ilości miejsca. Jeżeli chodzi o pasażerów to nawet jadąc z ich kompletem nikt nie powinien specjalnie narzekać na ciasnotę.


Wszystko rozmieszczone jest tak, że wsiadając do Citana po zmroku pierwszy raz bez problemu znajdziemy wszystko to, co chcielibyśmy włączyć lub ustawić. Ale koniec o wyglądzie, bo tutaj nie o to chodzi. Pomówmy chwilę o oferowanej przestrzeni. Auto dzięki swojej pudełkowatej formie może się poszczycić wygospodarowaniem sporej ilości miejsca. Jeżeli chodzi o pasażerów to nawet jadąc z ich kompletem nikt nie powinien specjalnie narzekać na ciasnotę. Miejsca jest pod dostatkiem, zarówno nad głową, jak i z boku, jak i z przodu. Tutaj nie ma o co się przyczepić.

fot. mat. prasowe

Mercedes Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY Kombi - bagażnik

Citan oferuje 685 litrów pojemności bagażowej. Składając siedzenia możemy ją zwiększyć do aż 3000 litrów.


Podobnie ma się sprawa z bagażnikiem. Owszem są konkurencyjne marki oferujące większą przestrzeń bagażową, ale różnica jest niewielka, a Mercedes wygrywa pod względem stylistyki, jakości wykonania, i tego, że jest Mercedesem. Citan oferuje 685 litrów pojemności bagażowej. Składając siedzenia możemy ją zwiększyć do aż 3000 litrów. Dodać trzeba, że do bagażnika bez większego problemu zmieszczą się przedmioty o długości ponad 2,1 metra. Ładowność wynosi zaś 660 kilogramów, plus dodatkowe 100 na bagażniku, a jakby tego było mało zawsze możemy doczepić przyczepkę (z hamulcami) o masie do 1050 kilogramów.

fot. mat. prasowe

Mercedes Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY Kombi - widok z boku

Z profilu auto kojarzy się z Dacią Logan.


Właściwości jezdne

Testowanego Citana napędzał silnik wysokoprężny 109 CDI, generujący moc rzędu 90 KM. Dzięki modyfikacjom w elektronicznym module sterującym auto znacznie chętniej wchodzi na optymalne obroty dając odrobinę przyjemności z jazdy. Układ kierowniczy działa jak najbardziej poprawnie. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności, cechuje się również sporą stabilnością. Oczywiście wszystko w odniesieniu do aut tego segmentu. Trudno jest oczekiwać tutaj rewelacyjnego prowadzenia w zakrętach pokonywanych z dużą prędkością. Choć w razie kłopotów z pomocą przyjdzie nam system ESP, który skutecznie ogranicza sportowe zapędy kierowcy.

fot. mat. prasowe

Mercedes Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY Kombi - tył

Z tyłu auto przypomina Renault Kangoo.


 

1 2

następna

oprac. : Karol Hatylak / Auto-strefa.pl Auto-strefa.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: