eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Volkswagen Jetta Hybrid

Volkswagen Jetta Hybrid

2013-11-22 11:18

Volkswagen Jetta Hybrid

Auto hybrydowe © ponsulak - Fotolia.com

Volkswagen Jetta Hybrid to naprawdę fajny samochód. Dynamiczny, notujący niewielkie spalanie, komfortowy, cichy, nowoczesny. Problem jest właściwie tylko jeden - w Polsce jego nabywcami będzie tylko bardzo wąskie grono klientów. Byliśmy jedną z pierwszych redakcji w naszym kraju mogącą przetestować najnowszy produkt koncernu z Wolfsburga.

Przeczytaj także: Volkswagen Jetta Hybrid

Nowa hybryda spod znaku Volkswagena to przede wszystkim udane połącznie silnika benzynowego TSI o mocy 150 KM i silnika elektrycznego o mocy 27 KM co daje w sumie 170 KM (w przypadku tej sumy matematyka nie ma za wiele do rzeczy). Plus sprzęgło wbudowane między tymi dwoma jednostkami napędowymi, całkowicie odłączające „benzyniaka”, przy jeździe z wykorzystaniem energii elektrycznej lub tzw. „żeglowaniu” dzięki funkcji wolnobiegu (rozłączenie skrzyni biegów pozwala na swobodne toczenie się bez efektu hamowania silnikiem).

Elektryczna przyjemność

Do tego znana i lubiana przez większość kierowców siedmiobiegowa automatyczna skrzynia DSG z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów i łopatkami za kierownicą. Samochód od 0-100 km/h rozpędza się w 8,6 sekundy notując przy tym emisję CO2 na poziomie 95 g/km. Można więc śmiało stwierdzić, że to taka sportowa hybryda, czego podkreślenie z zewnątrz stanowi mały spojler. Mimo to wyniki spalania nie rozczarowują. Na trasie w naszym teście na dystansie 153 kilometrów osiągnęliśmy wynik 6,0 l/100 km. W mieście z kolei komputer pokładowy na zakończenie ponad 50 kilometrowego pomiaru dał rezultat 6,3 l/100 km.

Największą przyjemność w jeździe Jettą Hybrid daje korzystanie z silnika elektrycznego, choć na samym ”elektryku” przejedziemy maksymalnie około dwóch kilometrów, co zresztą potwierdzają nasze testy. Później załączana jest jednostka spalinowa. Warto korzystać z trybu elektrycznego E-Mode, dostępnego do prędkości 70 km/h, dzięki niemu można zaoszczędzić na spalaniu.

Tryb rekuperacji

Energię do napędu silnika elektrycznego dostarcza bateria litowo-jonowa. System akumulatorów umieszczony został za tylną kanapą. Bateria o masie 35,8 kg składa się z 60 pojedynczych ogniw o pojemności 5 Ah, napięcie maksymalne wynosi 220 V, a energia zmagazynowana jest w zestawie baterii 1,1 kWh. Nieustanna zmiana trybu ładowania i rozładowania w napędzie hybrydowym wymaga skutecznego chłodzenia baterii, zapewnionego przez wentylator umieszczony bezpośrednio przy akumulatorach. Bateria musi być ponadto wyposażona we własny system sterowania przejmujący funkcję bezpieczeństwa, diagnozy i monitoringu oraz sterujący gospodarką cieplną. W stanie spoczynku lub przy ewentualnej kolizji specjalne systemy zabezpieczające odłączają baterie.

Podczas hamowania Jetta Hybrid przechodzi w tryb rekuperacji, zamieniający energię kinetyczną w energię elektryczną i magazynujący ją w akumulatorze. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, sprzęgło odłącza silnik od układu napędowego pozwalając na swobodne toczenie się samochodu i redukując straty energii wynikające z hamowania silnikiem. Przy wciśnięciu pedału hamulca, silnik elektryczny zaczyna pracować jak alternator, wytwarzając większy prąd ładowania, który magazynowany jest w akumulatorach. Energia zostaje wykorzystywana do zasilania wewnętrznej instalacji elektrycznej auta, podczas jazdy silnikiem elektrycznym.

fot. ponsulak - Fotolia.com

Auto hybrydowe

Nowa hybryda spod znaku Volkswagena to przede wszystkim udane połącznie silnika benzynowego TSI o mocy 150 KM i silnika elektrycznego o mocy 27 KM co daje w sumie 170 KM.


Bezpiecznie „do dechy”

Z drugiej strony, jeżeli dźwignia zmiany biegów znajduje się w przełożeniu „S” lub w trybie manualnym, układ napędowy przy mocnym wciśnięciu pedału gazu reaguje maksymalną mocą połączonych silników TSI oraz elektrycznego. To samo dotyczy klasycznego kickdownu (szybkie wciśnięcie pedału przyspieszenia do oporu). W żargonie technicznym taka współpraca obu silników nazywana jest boostowaniem. Dzięki niemu znacznie skraca się np. czas manewru wyprzedzania, co zwiększa bezpieczeństwo czynne.

Podobnie jak praktycznie w każdej hybrydzie, kierowca może na kolorowym wyświetlaczu obserwować schemat pracy jednostek – kiedy jedziemy na „elektryku”, a kiedy na „benzynie”, wraz z poziomem naładowania akumulatorów. Dodatkowo inny niż w tradycyjnej Jettcie mamy „obrotomierz”, a dokładniej powermeter wskazujący, kiedy następuje rekuperacja, jeździmy ekonomicznie, lub wykorzystujemy pełne możliwości silnika/ów.

Duży atut samochodu stanowi wyciszenie wnętrza wpływające na komfort mniejszego brata Passata. Jak w niemal każdym Volkswagenie możemy liczyć na intuicyjność obsługi, komfort i przestrzeń we wnętrzu pojazdu. Zawieszenie Jetty to ekstraklasa.

Cena...

Jak na razie ani przez moment nie zająknęliśmy się na temat ceny. No właśnie... Oficjalny cennik nie został jeszcze upubliczniony, ale według naszych informacji Jetta Hybrid ma kosztować niecałe 120 000 zł w wersji Comfortline. Uboższa wersja wyposażeniowa znana z innych modeli Volkswagena o nazwie Trendline nie jest przewidziana, za to droższa, jak najbardziej.

 

1 2

następna

oprac. : Tomasz Czarnecki / FlotaAutoBiznes FlotaAutoBiznes

Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: