eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Jak powstaje nowoczesny samochód ciężarowy?

Jak powstaje nowoczesny samochód ciężarowy?

2014-01-14 09:57

Jak powstaje nowoczesny samochód ciężarowy?

Nowy samochód ciężarowy wymaga nowoczesnego oprzyrządowania produkcyjnego © lassedesignen - Fotolia.com

Wiosną bieżącego roku z bram fabryki zaczęły wyjeżdżać pierwsze seryjnie wyprodukowane samochody ciężarowe Volvo FH, dostarczane klientom w całej Europie. Ale jak powstaje ten nowy pojazd? Jak zaawansowane technicznie systemy elektroniczne i inne podzespoły łączą się w sprawnie działającą całość? Volvo Trucks zaprasza w podróż od pomysłu do gotowego produktu.

Przeczytaj także: 10 największych firm motoryzacyjnych w Europie Wschodniej

Nowe Volvo FH zostało nazwane „samochodem ciężarowym nowej generacji”. Projektowanie nowoczesnego samochodu ciężarowego zaczyna się na długo przed momentem, w którym istotna zaczyna być kwestia jego produkcji. Każdy aspekt tego procesu, od początku do końca, jest nacechowany planem zapewnienia jak najwyższej jakości. Dogłębna analiza klientów, społeczeństwa i konkurencji pokazuje wymagania, jakie nowy model musi spełnić. Analizowany jest również rynek w celu zidentyfikowania innowacji technicznych, które można by wprowadzić do nowego produktu. Uzyskane w ten sposób dane stanowią podstawę do sformułowania szczegółowych założeń określających właściwy sposób budowy nowoczesnego samochodu ciężarowego.

Produkcja – czynnik decydujący

Gdy tylko zostaną ustalone założenia projektowe, przychodzi pora na kolejne wyzwanie: przekształcenie idei w rzeczywistość. Do osiągnięcia celu konieczna jest współpraca pomiędzy działami firmy, w ramach której wszyscy, od projektantów i konstruktorów po pracowników produkcji, od samego początku współdziałają ze sobą. Jednym z najważniejszych parametrów w procesie opracowywania całkowicie nowego samochodu ciężarowego są techniczne możliwości jego produkowania. Oczywistym jest, że decydujące znaczenie ma ergonomia, efektywność i powtarzalność procesu produkcji.

Podczas opracowywania nowego produktu europejskie fabryki Volvo w Szwecji, Rosji i Belgi blisko współpracowały z inżynierami. Równolegle tworzyły dokumentację dotyczącą niezbędnej modernizacji fabryk w zakresie zarówno nowego oprzyrządowania, jak i nowych umiejętności. – Ponieważ ani jeden element karoserii nie został przetransponowany z poprzedniego modelu, pojawiły się nowe wymagania, jakim musieli sprostać nasi pracownicy, a także nasze oprzyrządowanie – relacjonuje Hans Elmqvist, menedżer ds. produkcji nowego Volvo FH w europejskich fabrykach Volvo.

fot. lassedesignen - Fotolia.com

Nowy samochód ciężarowy wymaga nowoczesnego oprzyrządowania produkcyjnego

Jedną z ważniejszych inwestycji z tym związanych są nowe prasy, wykorzystywane do produkcji wszystkich paneli kabiny.


Inwestycje w zakładach produkcyjnych

Nowy samochód ciężarowy wymaga nowoczesnego oprzyrządowania produkcyjnego. Jedną z ważniejszych inwestycji z tym związanych są nowe prasy, wykorzystywane do produkcji wszystkich paneli kabiny. – Unikatową cechą nowego Volvo FH jest fakt, że wiele jego elementów tłoczymy w pięcioetapowym procesie. Chodzi o zapewnienie właściwej geometrii – im więcej razy blacha jest ściskana, tym poszczególne części lepiej do siebie pasują, co ułatwia montaż kabiny – wyjaśnia Hans Elmqvist.

Kolejną poważną inwestycją był zakup 56 nowych robotów przemysłowych w celu zwiększenia wydajności produkcji. Ponadto, automatyzacja pozwala zagwarantować konsekwentnie wysoką jakość każdego wyprodukowanego pojazdu. Przykładem jest wklejanie szyb. Szyby wklejane mają dwie zalety: stanowią element konstrukcyjny kabiny, przez co zapewnia ona większy poziom bezpieczeństwa, a także sam proces wklejania jest bardziej efektywny i gwarantuje jeszcze wyższą jakość niż dotychczas stosowane rozwiązanie.

Pilotażowe linie produkcyjne

Innym ważnym zadaniem fabryk było uczestniczenie w opracowywaniu nowego samochodu ciężarowego. Żeby móc je wypełnić bez zakłócania bieżącej produkcji, w dwóch szwedzkich fabrykach Volvo, w Tuve i Umeå, utworzono pilotażowe linie produkcyjne. Możne je opisać jako miniaturowe repliki seryjnych operacji montażu pojazdów. Testowano na nich nowe oprzyrządowanie i doskonalono nowe metody pracy. Zasadniczym celem było przekształcenie teorii w praktykę, ustalenie najlepszego procesu montażu, sprawdzenie, czy potokowa produkcja pojazdu jest w ogóle możliwa i czy jest możliwa przy wykorzystaniu narzędzi przewidzianych przez inżynierów. – Podobnie jak postępuje się z układem krążenia u człowieka, sprawdzaliśmy cały ciąg technologiczny i montowane pojazdy w celu upewnienia się, czy linia funkcjonuje jak należy. Próbna produkcja na liniach pilotażowych jest ważnym elementem procesu zapewniania jakości – kontynuuje Hans Elmqvist.

Pilotażowe linie produkcyjne posłużyły także do przeszkolenia montażystów z fabryk w Szwecji i innych krajach. W ciągu ostatnich kilku lat główni montażyści z całego świata pracowali wespół z twórcami pojazdu, żeby poznać sposób montażu nowego samochodu ciężarowego. Gdy nadszedł czas przeniesienia produkcji na linię główną, przeszkoleni montażyści mogli przekazać nabytą wiedzę współpracownikom w swoich fabrykach, zarówno w Szwecji, jak i innych krajach. – Dzięki temu będziemy w stanie bardzo szybko uruchomić produkcję o gwarantowanej jakości także gdzie indziej. Nowe Volvo FH jest produktem globalnym – mówi Hans Elmqvist.

Bardziej ergonomiczny montaż

Pilotażowe linie produkcyjne pozwoliły także na opracowanie prostszych i bardziej ergonomicznych procedur roboczych. Mimo że sam produkt jest bardziej skomplikowany, uproszczone i bardziej inteligentne rozwiązania montażowe sprawiły, że nowy samochód ciężarowy jest łatwiejszy w budowie w porównaniu z poprzednim modelem. Przykładem może być podwozie, które obecnie jest uzbrajane w pozycji odwróconej, w której to łatwiejszy jest dostęp do poszczególnych podzespołów.

Ponadto, wszystkie wiązki elektryczne dochodzące do kabiny są poprowadzone po prawej stronie podwozia, podczas gdy lewą stronę zarezerwowano dla przewodów pneumatycznych – wszystko po to, by ułatwić montaż.


Czy wiesz że…
  • przetworzenie rolki stali na ultranowoczesny samochód ciężarowy zajmuje około 5 dni?
  • kabina przechodzi przez około 350 par rąk, zanim zostanie całkowicie zmontowana?
  • do pomalowania Volvo FH potrzeba 3,8 litra lakieru?
  • każdy tłocznik waży od 25 do 30 ton?
  • do zmontowania ultranowoczesnego samochodu ciężarowego wykorzystuje się 2790 śrub?
  • nowe Volvo FH waży od 7500 do 12 500 kg (zależnie od specyfikacji)?

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: