eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › PZWLP i Masterlease: CFM w 2013

PZWLP i Masterlease: CFM w 2013

2014-01-24 13:30

PZWLP i Masterlease: CFM w 2013

CFM w 2013 © Syda Productions - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Rok 2013 był bardzo udany dla polskiej branży wynajmu i leasingu pojazdów. Roczny wzrost liczby pojazdów finansowanych i zarządzanych przez firmy należące do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów okazał się znacznie wyższy od nawet najbardziej optymistycznych prognoz z początku zeszłego roku i wyniósł aż 11%. Dynamika wzrostu zwiększała się w każdym kolejnym kwartale, osiągając w ostatnich trzech miesiącach najwyższy poziom w roku 3,7 %.

Przeczytaj także: PZWLP i Masterlease: CFM w III kw. 2013

W ciągu 2013 roku łączna liczba samochodów znajdujących się w full service leasingu, leasingu operacyjnym lub wyłącznym zarządzaniu firm PZWLP zwiększyła się o 11.562 auta, co oznacza aż 11% wzrost branży wynajmu i leasingu pojazdów w ubiegłym roku. Skumulowana flota Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów na koniec 2013 roku liczyła dzięki temu już ponad 116,5 tys. (116.539) firmowych samochodów osobowych i dostawczych, jeżdżących na co dzień po polskich drogach. Ponad 91 tys. aut (91.067) znajdowało się w leasingu operacyjnym z pełną obsługą (full service leasingu), co stanowi aż 78% łącznej floty PZWLP. W leasingu z serwisem było to blisko 15.407 pojazdów (13,3%), a w wyłącznym zarządzaniu 10.065 samochodów, czyli 8,7%.

Wstępne prognozy dla branży wynajmu i leasingu w 2013 roku były ostrożne ze względu na oznaki spowolnienia gospodarczego i zakładały wzrost roczny na poziomie 5-7%. Najbardziej optymistyczne przewidywania mówiły natomiast o 8-9% dynamice.

- Branża car fleet management rozwijała się w Polsce zawsze w bardzo dynamicznym tempie, wielokrotnie przekraczającym wzrost gospodarczy kraju – mówi Leszek Pomorski, Prezes Zarządu PZWLP, Prezes Alphabet Polska Fleet Management. – 11% wzrostu w roku 2013, w którym ciągle można było obserwować oznaki spowolnienia gospodarczego, to doskonały wynik udowadniający, że wynajem i leasing pojazdów jest odporny na słabszą koniunkturę gospodarczą. Jedną z główną przyczyn dużej dynamiki wzrostu wynajmu długoterminowego samochodów w okresie wolniej rozwijającej się gospodarki, jest stopniowe wypieranie przez leasing operacyjny z pełną obsługą, starszych i mniej rozwiniętych form finansowania samochodów służbowych, takich jak leasing finansowy, czy zakup. Firmy i przedsiębiorcy w Polsce są coraz bardziej świadomi usługi full service leasingu i jednocześnie coraz bardziej przekonani do jej zalet. W przypadku leasingu operacyjnego z pełną obsługą, w odróżnieniu od leasingu finansowego, czy zakupu, zyskują bowiem dla własnej floty nie tylko finansowanie, ale również przejęcie przez zewnętrzną firmę wszelkich uciążliwych kwestii związanych z administracją samochodami służbowymi, np. ubezpieczeń, przeglądów, napraw, czy rejestracji. Wynajem długoterminowy gwarantuje nie tylko finansowanie aut i duży komfort w użytkowaniu floty dzięki pełnej zewnętrznej administracji floty, ale także dochodzące nawet do 30% oszczędności w łącznych kosztach związanych z samochodami służbowymi.

W niektórych krajach zachodnioeuropejskich w full service leasingu znajduje się już nawet 70% wszystkich leasingowanych aut użytkowanych przez biznes.
Do najpopularniejszych aut flotowych w 2013 roku, finansowanych i zarządzanych przez firmy należące do PZWLP, należały Ford Focus, Skoda Fabia, Skoda Octavia i Toyota Yaris.

fot. Syda Productions - Fotolia.com

CFM w 2013

Rok 2013 był bardzo udany dla polskiej branży wynajmu i leasingu pojazdów. Roczny wzrost liczby pojazdów finansowanych i zarządzanych przez firmy należące do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów okazał się znacznie wyższy od nawet najbardziej optymistycznych prognoz z początku zeszłego roku i wyniósł aż 11%.


W łącznej liczbie ponad 116,5 tys. pojazdów, 75% stanowiły samochody z silnikiem diesla. We flotach firm PZWLP pojawiają się już również auta wykorzystujące ekologiczne napędy – hybrydowe i elektryczne.

- Samochody ekologiczne stanowią jednak wciąż zaledwie ułamek procenta – mówi Leszek Pomorski, Prezes PZWLP, Prezes Alphabet Polska Fleet Management. – Oferta usług ekologicznych oraz samych samochodów hybrydowych i elektrycznych jest w firmach CFM coraz szersza. Jednakże do zwiększenia tempa rozwoju ekologicznych flot w Polsce konieczne jest wprowadzenie w naszym kraju, wzorem bardziej rozwiniętych rynków zachodnioeuropejskich, odpowiednich mechanizmów prawno – podatkowych, zachęcających firmy i przedsiębiorców do inwestowania w tego typu rozwiązania. Służbowe samochody elektryczne muszą być dla biznesu po prostu jeszcze bardziej opłacalne ekonomicznie, co można osiągnąć poprzez np. dopłaty do zakupu tego typu aut, ulgi podatkowe, czy zwolnienia z opłat parkingowych lub za przejazdy autostradami.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: