eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Fotoradary bis: nadchodzi pomiar odcinkowy

Fotoradary bis: nadchodzi pomiar odcinkowy

2014-02-18 13:31

Fotoradary bis: nadchodzi pomiar odcinkowy

Pomiar prędkości © stocksolutions - Fotolia.com

Po stworzeniu sieci fotoradarów, Inspekcja Transportu Drogowego uruchamia nowy sposób kontroli prędkości samochodów. Urządzenia do tzw. odcinkowego pomiaru prędkości mają stanąć na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg krajowych.

Przeczytaj także: Będą nowe fotoradary

Tradycyjne fotoradary mierzą praktycznie prędkość chwilową pojazdu, a ich obszar działania jest praktycznie punktowy. Z jednej strony oznacza to, że na tradycyjnym fotoradarze "wpaść" może kierowca przekraczający prędkość w trakcie np. wyprzedzania (gdzie chwilowo może pojawić się większa prędkość pojazdu), z drugiej - że po minięciu fotoradaru kierowcy na ogół przyspieszają, więc wpływ fotoradaru na ograniczenie prędkości jest tylko punktowy (na odcinku ok. 150-300 metrów).

Sposobem na ominięcie wad punktowego pomiaru prędkości jest odcinkowy pomiar prędkości, w trakcie którego mierzona jest średnia prędkość pojazdu na dłuższym dystansie. Dopiero taki pomiar pozwala na rzeczywiste wykrywanie kierowców-miłośników pedału gazu. Jak działa taki pomiar? Bazuje on na zależności znanej każdemu ze szkoły podstawowej, czyli wzorze na prędkość średnią (v=s/t, gdzie v to prędkość średnia, s - droga, t - czas w którym została przebyta droga s). Wystarczy więc na pewnym znanym odcinku (rzędu kilku kilometrów) mierzyć czas przejazdu pojazdu, by potem - poprzez prostą operację matematyczną - wyznaczyć prędkość średnią. Operację taką realizują specjalne urządzenia, współpracujące z systemem komputerowym. Urządzenie rejestruje za pomocą techniki rozpoznawania numerów rejestracyjnych pojazdu (z tablicy rejestracyjnej bądź naklejki na przedniej szybie) czas wjazdu danego samochodu na taki odcinek, następnie - już na drugim końcu odcinka - jest odczytywany czas wyjazdu z odcinka drogi. Różnica tych czasów daje czas w którym kierowca pokonał dany odcinek, a stąd już prosta droga do wyznaczenia średniej prędkości. Wystarczy teraz porównać taką prędkość z dopuszczalną prędkością, by sprawdzić czy kierowca jechał zgodnie z przepisami, czy zapracował na mandat za przekroczenie prędkości.

fot. stocksolutions - Fotolia.com

Pomiar prędkości

Oprócz "klasycznych" fotoradarów, prędkość pojazdów będą jeszcze w tym roku kontrolować zestawy do tzw. odcinkowego pomiaru prędkości


Główna Inspekcja Transportu Drogowego przymierzała się do wprowadzenia takiego systemu pomiaru prędkości od kilku lat. Teraz ogłosiła listę miejsc, w których mają stanąć urządzenia do pomiaru odcinkowego. Podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę w typowaniu odcinków, na których staną nowe urządzenia, były stan bezpieczeństwa (wybierano miejsca szczególnym niebezpieczne dla ruchu drogowego, z uwzględnieniem zdarzeń spowodowanych niedostosowaniem prędkości przez kierujących pojazdami), warunki techniczne do zainstalowania urządzeń, jednolite limity prędkości na całej długości odcinka, a także brak większych skrzyżowań w obrębie planowanej instalacji.

Według planów Inspekcji Transportu Drogowego urządzenia takie mają stanąć w 29 miejscach. najwięcej ich stanie w województwie mazowieckim (aż pięć), z tego trzy w obrębie drogi krajowej nr 50 (pełniącej rolę obwodnicy Warszawy dla ciężarówek), gdzie urządzenia pomiarowe staną koło Sochaczewa (długość odcinka 2,9 kilometra), pomiędzy miejscowościami Regut i Człekówka (4,8 kilometra), oraz koło Strachówki (3,5 kilometra).

Najdłuższy odcinek pomiarowy znajdzie się w woj. warmińsko-mazurskim na DK16, na trasie Olsztyn - Gietrzwałd, będzie on miał długość 12,7 kilometra.

Dwa odcinki znajdą się na drodze ekspresowej S7. Jeden z woj. małopolskim, pomiędzy Stróżą a Pcimiem (długość 3,5 km), drugi w woj. świętokrzyskim na odcinku pomiędzy miejscowościami Gózd i Suchedniów (długość odcinka pomiarowego to 6,8 km).

Pierwsze kontrole za pomocą urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości mają być wykonywane najpóźniej na początku roku 2015.
DrogaDługość odcinkaMiejscowośćGminaPowiatWojewództwo
482,15Tomaszów MazowieckiTomaszów Mazowieckitomaszowskiłódzkie
81,6KlukiKlukibełchatowskiłódzkie
723,3ZłotaGłuchówskierniewickiłódzkie
93,6Kolbuszowa, Kolbuszowa GórnaKolbuszowakolbuszowskipodkarpackie
91,3Krościenko Wyżne/ IskrzyniaKrościenko Wyżne / Korczynakrośnieńskipodkarpackie
34,82Babigoszcz - GniazdowoPrzybiernów/Goleniówgoleniowskizachodniopomorskie
23,9Torzym -KorytaTorzymsulęcińskilubuskie
323,35SulechówSulechówzielonogórskilubuskie
942,175ŁosiówLewin Brzeskibrzeskiopolskie
922,5Tarnowo PodgórneTarnowo Podgórnepoznańskiwielkopolskie
193,8Zwierki - ZabłudówZabłudówbiałostockipodlaskie
595,83Mrągowomrągowskiwarmińsko-mazurskie
203,18MokrzymBytówbytowskipomorskie
62RumiaRumiagdyńskipomorskie
162RogóźnoRogóźnogrudziądzkikujawsko-pomorskie
5b4,7SzubinSzubinnakielskikujawsko-pomorskie
616,2Kisielnica - StawiskiPiątnica/ Stawiskiłomżyński i kolneńskipodlaskie
1612,7Olsztyn - GietrzwałdGietrzwałdolsztyńskiwarmińsko-mazurskie
S73,5Stróża - PcimPcimmyślenickimałopolskie
S76,8Gózd - SuchedniówSuchedniówskarżyskiświętokrzyskie
945,4Tarnów - ŁadnaSkrzyszówtarnowskimałopolskie
56,8odcinek drogi krajowej między m. Borzęcin, a m. PrusiceŻmigród/Prusicetrzebnickidolnośląskie
122,5Szlichtyngowa + GórczynaSzlichtyngowa gm. wiejsko miejskawschowskilubuskie
79,8Rybitwy - SzymakiBaboszewo / Płońskciechanowskimazowieckie
503,5StrachówkaStrachówkawołomińskimazowieckie
601,95KarniewoKarniewomakowskimazowieckie
504,8Regut - CzłekówkaKołbielotwockimazowieckie
101,65Kalisz Pomorski - PruszczKalisz Pomorskidrawskizachodniopomorskie
502,9SochaczewSochaczewsochaczewskimazowieckie

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: