eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Używane opony: czy warto ryzykować?

Używane opony: czy warto ryzykować?

2014-06-24 12:34

Używane opony: czy warto ryzykować?

mierzenie bieżnika © fot. mat. prasowe

Używane opony mogą kosztować nawet o połowę mniej niż nowe, ale – jak twierdzą eksperci – ryzyko jazdy na nich jest duże. Z badań Oponeo.pl wynika, że 26% klientów zwraca uwagę na cenę towaru, natomiast bezpieczeństwo ma znaczenie tylko dla połowy kupujących (priorytetem jest ono dla 11% klientów). Na co zwrócić uwagę decydując się na zakup opon z rynku wtórnego i w jaki sposób zminimalizować ryzyko niewłaściwego wyboru?

Przeczytaj także: Używane opony: interes czy ryzyko?

Używane opony można nabyć w sieci lub w serwisach wulkanizacyjnych. Ich oferta jest jednak uboższa od tego, co proponują specjalistyczne sklepy z nowymi produktami. Także stan dostępnych produktów nie zawsze jest zadowalający. Jak zauważa Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl, kierowcy nie mogą mieć pewności, z jakiego źródła pochodzą używane opony i tym samym – czy nie stanowią realnego zagrożenia dla podróżujących samochodem.

Co sprawia, że jazda na używanych oponach może być niebezpieczna?

Nieodpowiedni wiek opony

Większość opon można bezpiecznie użytkować do pięciu lat od daty produkcji. Na bocznej ścianie ogumienia, za kodem DOT (ang. Department of Transport) znajduje się ciąg czterech cyfr. Wskazują one kolejno tydzień oraz rok, w którym produkt powstał, np. kod 3209 znajduje się na oponie wyprodukowanej w 32. tygodniu 2009 roku. Na stan ogumienia wpływa jednak nie tylko wiek, ale również sposób jego eksploatowania, przechowywania oraz konserwacji. Rozważając zakup opon używanych warto wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki.

Zbyt niski bieżnik

Bieżnik nowej opony ma 8-10 mm. Skontrolować go pozwala profesjonalny głębokościomierz, ale dobrze sprawdza się również suwmiarka. Niektórzy producenci stosują specjalne oznaczenia częściowego zużycia opon w postaci znacznika TWI (Tread Wear Index) lub zgrubienia w rowkach. Ścieranie tych miejsc jest równoznaczne z tym, że opona traci na jakości. Wysokość bieżnika opony używanej warto sprawdzić w miejscu, w którym opona jest najbardziej zużyta – tylko to pozwoli realnie ocenić jej stan. Zmierzenie go np. jedynie z boku ogumienia nie da pełnego obrazu stanu produktu.
Minimalny bieżnik, na którym można jeździć nie narażając się na mandat, to zgodnie z Kodeksem Drogowym 1,6 mm. Gwarancję bezpiecznej jazdy daje jednak bieżnik o wysokości nie mniejszej niż 4 mm.

Jak zauważa ekspert Oponeo.pl, bieżnik wielu dostępnych na rynku opon używanych ma jedynie 5 mm.

fot. mat. prasowe

mierzenie bieżnika

Minimalny bieżnik, na którym można jeździć nie narażając się na mandat, to zgodnie z Kodeksem Drogowym 1,6 mm. Gwarancję bezpiecznej jazdy daje jednak bieżnik o wysokości nie mniejszej niż 4 mm.


Prócz wysokości bieżnika istotny jest również sposób jego zużycia. Jego nierównomierna eksploatacja: starcie bocznej krawędzi opony lub nieproporcjonalne ścieranie się ogumienia, tzw. wyząbkowanie, świadczyć może o złej geometrii zawieszenia, nagłym hamowaniu, nieprawidłowym wyważeniu koła lub niezachowaniu zalecanego przez producenta ciśnienia. Opony w takim stanie nie powinny być przeznaczone do dalszej jazdy.

Uszkodzenie opony

Mikrouszkodzenia są naturalną sprawą w przypadku używanych opon. Warto jednak pamiętać, że jakiekolwiek wybrzuszenia, pęknięcia, pęcherze wiążą się bardzo często z potrzebą wymiany ogumienia. Części uszkodzeń kierowca nie jest w stanie zauważyć gołym okiem. Dają one o sobie znać dopiero w czasie szczegółowej kontroli u wulkanizatora bądź w czasie jazdy. Szczególnie niebezpieczne jest naruszenie konstrukcji opony. Może ono skutkować ściąganiem auta w czasie jazdy, drganiami kierownicy, a w rezultacie awarią koła. Warto pamiętać, że kierowca kupujący opony używane zazwyczaj nie posiada już gwarancji na ogumienie. Tym samym – w przypadku fabrycznych, nieodkrytych wcześniej uszkodzeń, nie może dochodzić swoich praw.

Źle przechowywane ogumienie

Wszystkie parametry w zakresie eksploatacji i bezpieczeństwa zachowują opony sprzedawane do trzech lat od daty produkcji. Gwarantują to firmy przestrzegające polską normę PN-C94300-7 dotyczącą pakowania, przechowywania i transportu ogumienia. Warto pamiętać, że także wymieniane po sezonie opony muszą być odpowiednio przechowywane. Najlepsze jest przewiewne miejsce, w którym utrzymuje się stała temperatura i nie ma narażenia na promienie słoneczne. Niewłaściwe przechowywane ogumienia grozi pogorszeniem jego właściwości jezdnych.

Używane czy nowe opony?

Z badań Oponeo.pl wynika, że 26% klientów zwraca uwagę na cenę towaru, natomiast bezpieczeństwo ma znaczenie tylko dla połowy kupujących (priorytetem jest ono dla 11% klientów). 11% badanych uważa, że najważniejsze jest dla nich bezpieczeństwo w parze z opiniami klientów, a 17% – bezpieczeństwo w duecie z ceną.

Ekspert z Oponeo.pl zaznacza, że producenci oferują bardzo dobre ogumienie z klasy ekonomicznej, dlatego można wybrać dobry jakościowo towar w korzystnych cenach, zamiast decydować się na niepewne opony używane.

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: