eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Ekskluzywny Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit

Ekskluzywny Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit

2014-08-27 13:27

Przeczytaj także: Suzuki Jimny 1.3 VVT Elegance


Bardzo zmienił się też wygląd deski rozdzielczej, zegarów, wskaźników i wreszcie panelu środkowego. Czasem włoskie poczucie piękna nie idzie w parze z pragmatyzmem i ergonomią. Tym razem jednak, poszło. Zegary, wskaźniki i przełączniki są tam, gdzie się ich spodziewaliśmy. Cała strefa kierowcy po raz pierwszy chyba w GC jest skierowana ku kierowcy, a do najdalej odsuniętego przełącznika można sięgnąć bez odpinania pasa. Warto dodać, że w nowym GC pozbyto się konwencjonalnych zegarów. Zamiast tego przed oczyma znajdziemy siedmiocalowy ekran TFT, na którym wyświetlane są podstawowe zegary a środek jest w pełni konfigurowalny. Oprócz prędkościomierza, czy nawigacji, możemy wyświetlić tam wychylenie wzdłużne i poprzeczne kół, aktualne ustawienia systemów w jeździe off-road i nachylenie auta.

Poza tym, wart zauważyć, że zmieniono nieco kształt kierownicy i lewarek automatycznej skrzyni biegów. Ważny odnotowania jest również fakt, że przyciski na wielofunkcyjnej kierownicy są nareszcie logicznie i czytelnie rozmieszczone. I na koniec jedno spostrzeżenie ogólne. Cały, z pozoru skomplikowany system stał się dzięki Włochom bardziej homogenizowany, łatwy do ogarnięcia.

Technologia

Auto świetnie jeździ na asfalcie. Ale nieźle sprawuje się tez na nieutwardzonych drogach. Dzielność w terenie jest zasługą jednego z systemów napędu 4×4 do wyboru: Quadra-Trac II, Quadra-Drive II. Dodatkowym ułatwieniem dla kierowcy jest pneumatyczne zawieszenie Quadra-Lift, umożliwiające pięciostopniową regulację wysokości prześwitu od 180 do 280 mm nad podłożem. Zawieszenie współpracuje z systemem zarządzania trakcją Selec-Terrain i Selec-Track.

fot. mat. prasowe

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit - widok z boku

Jego długość to 4828 mm, szerokość 1943 mm, wysokość bez relingów 1792 mm, a rozstaw osi to 2915 mm.


Jeep przez wiele lat nie mógł sobie poradzić z wprowadzeniem nowoczesnych, dwusprzęgłowych automatycznych skrzyń biegów. Tym razem, dzięki Włochom, odrobił zaległości. Z każdym z oferowanych silników współpracuje nowy, ośmiobiegowy automat. Przekładnia jest sterowana w pełni elektronicznie. Dzięki ponad 40 indywidualnym mapom oprogramowania, skrzynia potrafi dostosować się do warunków jazdy, optymalizując zużycie paliwa i osiągi. Oprogramowanie uwzględnia takie czynniki zmienne jak przebieg momentu obrotowego, przyspieszenie, zmiany nachylenia drogi oraz przyczepności i częstotliwość zmiany przełożeń. Automat ten posiada również ręczną możliwość zmiany biegów za pomocą łopatek przy kierownicy.

Wrażenia z jazdy

Auto, pomimo swoich gabarytów i słusznej wagi porusza się z gracją godną hatchbacka segmentu C. Spora w tym zasługa mocnego diesla, ale też nowego zawieszenia. Testowego Grand Cherokee napędzał 190-konny (V6 Low-Output) motor wysokoprężny generujący 440 Nm. Momentu już od 1600 obrotów. Dzięki temu silnik dobrze radził sobie z ogromnym, ważącym 2,5 tony (z kierowcą) autem. Dość powiedzieć, że ten mastodont z aerodynamiką stodoły pierwsza setkę osiągał w 10 sekund, a rozpędzał się do prawie 200 km/h. Zadziwiająca jest wstrzemięźliwość auta. Firma podaje, że w warunkach optymalnych auto pali 9,3 litra w ruchu miejskim, 6,5 litra poza miastem a średnio, około 7,5 litra. My wprawdzie nie osiągnęliśmy takiego wyniku, ale 8,3 średnio, około 10 w ruchu miejskim i poniżej 7 litrów na trasie, to i tak rezultaty z gatunku imponujących!

Samonośne nadwozie nie odebrało autu nic z legendarnych właściwości terenowych. Owszem, nie zdecydowaliśmy się na jazdę tam, gdzie bez trudu radził sobie 3,6-litrowy Wrangler Rubicon, ale jazda tym drugim w dłuższą trasę może być wydarzeniem traumatycznym. A Grand Cherokee da sobie radę w całkiem trudnym terenie i na wczasy rodzinkę dowiezie bez wstrząsu mózgu.

Poza tym w jeździe pomaga system preselekcji, który pozwala na wybranie odpowiedniego trybu dla konkretnej sytuacji drogowej. Jest więc, oprócz standardowego, czyli szosowego przełożenia, także piasek, śnieg, błoto i skały. Na zmianę ustawienia pokrętła reaguje zarówno skrzynia biegów jak i system Quadra Lift.

Okiem przedsiębiorcy

Grand Cherokee kosztuje, w zależności od wersji od 211 do 334 tysięcy złotych. Zakup można sfinansować przez placówki Fiat Bank Polska w każdej placówce dealerskiej.

W przypadku kredytu udzielanego przez Fiat Bank, minimalna wpłata własna może wynieść 0% wartości kredytowanego samochodu. Dodatkowo Klient ma możliwość finansowania: ubezpieczenia spłaty kredytu, ubezpieczenia GAP, ubezpieczeń komunikacyjnych, wyposażenia dodatkowego samochodu, opłaty przygotowawczej i pakietu przeglądów okresowych.

fot. mat. prasowe

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit - przednie i tylne fotele

Cała strefa kierowcy po raz pierwszy chyba w GC jest skierowana ku kierowcy, a do najdalej odsuniętego przełącznika można sięgnąć bez odpinania pasa.


Inną ofertą FGA jest leasing operacyjny. Umowa zawierana jest na okres od 23 do 59 miesięcy z minimalnym czynszem inicjalnym nawet 0%. W FGA Leasing istnieje możliwość wliczenia ubezpieczenia samochodu AC/OC/NW, ubezpieczeń spłaty leasingu Bezpieczny Kredyt oraz Ubezpieczenia GAP w miesięczne raty leasingowe. W każdym momencie trwania umowy Klient może przełożyć miesięczną spłatę raty leasingowej bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Rata zostaje przesunięta na koniec okresu leasingowania.

Podsumowanie
Głęboki lifting wyszedł Jeepowi Grand Cherokee na dobre. Ikona off-roadu stała się wreszcie ekskluzywnym SUV-em, ale też luksusową limuzyną, wyposażoną w zaawansowaną technologię. Zmiany pozwolą doczekać do szybkiej (miejmy nadzieję) premiery JGC V generacji…

poprzednia  

1 2

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: