PZWLP i Masterlease: CFM w III kw. 2014
2014-10-23 10:59
Branża wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce odnotowała wzrost © Sven Krautwald - Fotolia.com
Przeczytaj także: PZWLP i Masterlease: CFM w II kw. 2014
Dynamika rozwoju jest nieznacznie wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Od początku czerwca do końca września, firmy PZWLP wygenerowały w Polsce prawie 1/3 łącznej sprzedaży nowych samochodów do firm, osiągając najwyższy pod tym względem poziom w 2014 roku. W ciągu trzech kwartałów firmy należące do PZWLP zakupiły już łącznie prawie 40 tys. aut. Dynamiczny rozwój wynajmu długoterminowego flot w Polsce powoduje, że usługa ta, zgodnie z trendami zachodnioeuropejskimi, konsekwentnie zastępuje starsze i mniej rozwinięte formy takie jak kredyt, czy klasyczny leasing finansowy, zapewniające wyłącznie finansowanie aut dla firmy, bez ich pełnej obsługi serwisowej i administracyjnej.Łączna flota aut branży wynajmu długoterminowego skupionej w PZWLP wynosi po III kwartale 2014 roku ponad 121,5 tys. (121.519) samochodów służbowych, wykorzystywanych na co dzień przez funkcjonujące w Polsce firmy. Skumulowany wzrost branży z trzech kwartałów tego roku osiągnął poziom 6,5%.
fot. Sven Krautwald - Fotolia.com
Branża wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce odnotowała wzrost
Dynamicznie rosnąca liczba aut w usłudze wynajmu długoterminowego oznacza, że rynek w Polsce upodabnia się do bardziej rozwiniętych pod tym względem krajów Europy Zachodniej, gdzie użytkowanych w ten sposób jest nawet 70-80% wszystkich samochodów firmowych – mówi Marek Małachowski, Prezes Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. – Oczywiście, z uwagi na fakt, że nasz rynek wynajmu długoterminowego jest wciąż młody, udział pojazdów firmowych finansowanych i zarządzanych w takiej formie jest dużo mniejszy. Jednak dzięki temu, że wynajem długoterminowy rośnie od wielu lat w tempie 10 – 12% rocznie, obserwujemy, że konsekwentnie zastępuje on starsze i mniej rozwinięte formy zewnętrznego finansowania floty, takie jak kredyt czy klasyczny leasing finansowy. Głównym powodem takiego zjawiska jest fakt, że podmioty biznesowe w Polsce, zarówno duże międzynarodowe korporacje, jak i sektor MSP, nie tylko odchodzą już od zakupów floty za własne środki finansowe, decydując się na zewnętrzne finansowanie, ale idą o krok dalej, poszukując rozwiązań bardziej zaawansowanych. Poza samym zewnętrznym finansowaniem pojazdów, od dostawców parków samochodów służbowych oczekują również pełnego outsourcingu wszelkich kwestii związanych z codzienną obsługą administracyjną oraz serwisową floty. Wynajem długoterminowy jest właśnie odpowiedzią na takie rosnące w Polsce potrzeby rynkowe. Pozwala bowiem nie tylko na sfinansowanie aut firmowych z zewnętrznych środków, podobnie jak ma to miejsce w przypadku kredytu czy leasingu finansowego, ale również na uwolnienie firmy od uciążliwych czynności związanych z obsługą floty, takich jak rejestracje, przeglądy, ubezpieczenia, likwidacja szkód komunikacyjnych, naprawy, czy zarządzanie procesem wymiany opon.
Niezmiennie najpopularniejszą formą finansowania i zarządzania floty aut firmowych w ramach usług CFM w Polsce pozostaje Full Service Leasing (FSL), zwany inaczej leasingiem operacyjnym z pełną obsługą. W łącznej flocie firm PZWLP samochody znajdujące się w Full Service Leasingu stanowią 77% i po III kwartale 2014 r. jest to przeszło 93 tys. pojazdów (93.217).
fot. mat. prasowe
Statystyki firm członkowskich PZWLP po III kwartale 2014 r.
Pozostałą, zdecydowanie mniejszą część floty wszystkich firm PZWLP, stanowią auta w usługach Leasingu z Serwisem – 13% (LS – Leasing Service) oraz Wyłącznego Zarządzania – 10% (FM – Fleet Management). Leasing z Serwisem jest w uproszczeniu mniej rozwiniętą formą usługi Full Service Leasingu i podobnie jak w jej przypadku zapewnia przedsiębiorcy zewnętrzne finansowanie floty, ale jej obsługa tylko w części jest prowadzona przez firmę wynajmu długoterminowego. Zgodnie z definicjami PZWLP, stanowiącymi standard rynkowy w tym zakresie, firma CFM zapewnia w jej przypadku min. 2 świadczenia związane
z zarządzaniem flotą np. ubezpieczenia i przeglądy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car w III kw. 2023 r.
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car w I poł. 2023 r.
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car w IV kw. 2022 r.
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car w III kw. 2022 r.
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car w I poł. 2022 r. Padł kolejny rekord
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car w I kw. 2022 r. Jest odbicie?
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2021 r. Jakie wyniki?
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car: powrót na ścieżkę wzrostu?
-
Wynajem długoterminowy rośnie o 4,6%, Rent a Car o 12,5%
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)