eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Czujniki ciśnienia w oponach obowiązkowe od 1 listopada

Czujniki ciśnienia w oponach obowiązkowe od 1 listopada

2014-10-31 13:00

Czujniki ciśnienia w oponach obowiązkowe od 1 listopada

Czujniki ciśnienia w oponach obowiązkowe od 1 listopada © Hemeroskopion - Fotolia.com

System monitorujący ciśnienie powietrza w oponach od 1 listopada staje się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów oferowanych na rynkach Unii Europejskiej. Jaki jest cel unijnej dyrektywy i z czym muszą się liczyć kierowcy, którzy staną się jej „ofiarami”?

Przeczytaj także: Tylko odpowiednie ciśnienie w oponach gwarantuje dobre osiągi

Wymiana opon będzie dłuższa i bardziej kosztowna

Unijna zmiana przepisów oznacza, że kierowcy, którzy zakupią nowy samochód, będą musieli liczyć się z droższym i bardziej czasochłonnym serwisem ogumienia. Wynika to przede wszystkim z faktu, że oponę z zamontowanym wewnątrz czujnikiem należy zdemontować i zamontować na obręcz z zachowaniem szczególnej ostrożności. Usługa musi być wykonywana w warsztacie, który posiada urządzenie do aktywacji czujników, ponieważ niektóre typy czujników nie zostaną wykryte automatycznie przez system monitorowania po całkowitej utracie ciśnienia i ponownym napompowaniu. Jak można się spodziewać – odbije się to na cenie serwisu.

Podczas serwisu ogumienia w samochodzie, który jest wyposażony w system monitorowania ciśnienia, należy podejść ze szczególną ostrożnością do demontażu opony z felgi. Po wymianie oczywiście pojawia się też konieczność odpowiedniego zakodowania i aktywacji tych czujników. Co więcej, przy każdorazowym odkręceniu czujnika należy wymienić uszczelnienia i zawór. W przypadku wymiany czujnika, należy go zakodować i aktywować. Jeśli mechanik przestrzega ustalonych procedur i używa odpowiednich narzędzi, to usługa ta nie przysporzy mu większych kłopotów. Warsztat nieprzeszkolony i nieposiadający odpowiedniego sprzętu (aktywatora lub testera diagnostycznego), nie powinien natomiast podejmować się takiej wymiany – wyjaśnia Witold Rogowski, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

fot. Hemeroskopion - Fotolia.com

Czujniki ciśnienia w oponach obowiązkowe od 1 listopada

Obowiązkowe czujniki ciśnienia w oponach mają poprawić bezpieczeństwo na drogach. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w ogumieniu może skutkować opóźnionymi i spowolnionymi reakcjami pojazdu na ruchy kierownicą.


Cel: bezpieczeństwo

Obowiązkowe czujniki ciśnienia w oponach mają poprawić bezpieczeństwo na drogach. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w ogumieniu może skutkować opóźnionymi i spowolnionymi reakcjami pojazdu na ruchy kierownicą. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie to mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchnią, a tym samym – nadsterowność pojazdu i gorsza przyczepność do jezdni. Jeśli ubytek ciśnienia występuje w kołach po jednej stronie pojazdu, możemy spodziewać się jego „ściągania” na tę stronę. Nieprawidłowe ciśnienie powoduje również przyspieszone zużycie opon. Przy ekstremalnie zaniżonym ciśnieniu pojawia się także ryzyko zsunięcia się opony z obręczy podczas pokonywania zakrętu, a także jej nadmierne nagrzewanie, mogące prowadzić do rozerwania.

W codziennej jeździe, podobnie jak w samochodowym rajdzie, bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniej przyczepności. Nie da się tego osiągnąć bez utrzymania odpowiedniego poziomu ciśnienia w oponach. Podczas wyścigów zajmują się tym specjaliści. Codzienna jazda wymaga samodzielnej kontroli tego parametru. Każdy kierowca powinien wiedzieć, jakie ciśnienie zaleca producent jego pojazdu dla określonego rozmiaru zastosowanych opon przy określonym obciążeniu samochodu i co jakiś czas kontrolować jego poziom. Czujniki z pewnością ułatwią tę kwestię – komentuje kierowca rajdowy Waldemar Kluza, mistrz 2011 i wicemistrz 2012 w klasie N+2000 oraz wicemistrz 2010 i wicemistrz 2014 w klasyfikacji generalnej GSMP.

Jak działają czujniki?

Działanie czujników opiera się na systemie monitorującym TPMS (ang. Tyre Pressure Monitoring System), który ma za zadanie poinformować kierowcę o spadku ciśnienia w oponach. Obecnie na rynku dostępne są dwa rodzaje systemów monitorujących ciśnienie powietrza w ogumieniu: bezpośredni i pośredni. Jak wyjaśniają eksperci ProfiAuto, system bezpośredni wykorzystuje czujniki (zasilane baterią) zamontowane przy zaworkach lub przyklejone do wewnętrznej części felgi. Monitorują one ciśnienie oraz temperaturę i drogą radiową wysyłają te dane do sterownika, który następnie powoduje wyświetlanie odpowiednich komunikatów na desce rozdzielczej samochodu. Drugi z systemów, zwany pośrednim, do pomiarów wykorzystuje czujniki układu ABS lub ESP, znajdujące się przy kołach pojazdu. Ciśnienie w kole oblicza na podstawie liczby obrotów lub wibracji kół.

Czujniki to nie wszystko

Urzędnicy z Brukseli postawili jednak więcej wymogów. Od 1 listopada nowe samochody będą musiały także posiadać np. dwa zaczepy systemu ISOFIX, wspomagające zainstalowanie fotelików dla dzieci. Ponadto oparcie tylnej kanapy będzie musiało posiadać dodatkowe wzmocnienia, które w razie wypadku ochronią pasażerów przed ciężkimi przedmiotami. Koniecznym wyposażeniem będą także czujniki sygnalizujące niezapięte pasy bezpieczeństwa oraz sygnalizacja optymalnego przełożenia biegów – ta ostatnia pomoże nie tylko zmniejszyć zużycie paliwa, ale także zredukować emisję CO2.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: