eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Przygotuj samochód na przyjście zimy

Przygotuj samochód na przyjście zimy

2014-12-18 00:59

Przygotuj samochód na przyjście zimy

Przygotuj samochód na przyjście zimy © zlikovec - Fotolia.com

Sprawdź kondycję akumulatora oraz stan płynów eksploatacyjnych, zmień opony na zimowe, zadbaj o uszczelki, zamki i wycieraczki, wyposaż auto w przydatny zimą sprzęt, jak skrobaczka czy odmrażacz do szyb. Te kilka kroków może w skuteczny sposób zminimalizować niedogodności, jakie mogą spotkać kierowcę każdego, zimowego dnia.

Przeczytaj także: Jak przygotować samochód na sezon jesienno-zimowy?

Akumulator


Jeszcze przed pierwszymi mrozami każdy kierowca powinien zweryfikować kondycję oraz napięcie w akumulatorze. Nawet jeśli nie umie tego zrobić sam, to żaden kłopot - w większości warsztatów mechanicznych tego rodzaju usługa jest całkowicie bezpłatna.

Kontrola sprawności akumulatora nie tylko pozwala na ocenę wydolności baterii pod obciążeniem, ale również przewidzieć, jak zachowa się ona podczas dużych mrozów. Jeżeli akumulator nie będzie odpowiednio naładowany, kierowca może mieć problem z odpaleniem silnika. Zdarza się również, że winę za niedoładowany akumulator ponosi układ ładowania. W tym przypadku możemy samodzielnie zmierzyć napięcie na zaciskach akumulatora przy pracującym silniku. Jeśli napięcie jest niższe niż 13,7 V lub wyższe niż 14,5 V, prawdopodobnie alternator wymaga naprawy.

fot. zlikovec - Fotolia.com

Przygotuj samochód na przyjście zimy

Jeszcze przed pierwszymi mrozami każdy kierowca powinien zweryfikować kondycję oraz napięcie w akumulatorze.


Opony


Kiedy temperatura powietrza w ciągu dnia spada poniżej – 7 °C, należy jak najszybciej wymienić opony. Zimowe ogumienie, w odróżnieniu od letniego, posiada głębszy bieżnik, który zwiększa przyczepność samochodu na drodze. Jest również wyprodukowane z innych mieszanek gumowych, które zachowują miękkość nawet przy najniższych temperaturach. Opony zimowe powinny mieć równomiernie zużyty bieżnik, którego grubość nie powinna być mniejsza niż 4 mm. Dzięki powyższym cechom droga hamowania auta wyposażonego w ogumienie dostosowane do panujących warunków pogodowych, może skrócić się nawet o 30% w porównaniu do opon letnich. Nie warto również oszczędzać na oponach całorocznych. Sprawdzą się one tylko w przypadku samochodów kompaktowych, które poruszają się przede wszystkim po mieście. W warunkach zimowych struktura opon całorocznych nie zapewni tak wysokiej przyczepności do jezdni jak opony zimowe.

Stan płynów eksploatacyjnych


Przygotowując auto do zimy istotne jest, aby dodatkowo zrobić przegląd płynów eksploatacyjnych. Szczególnie ważna jest temperatura krzepnięcia płynu w układzie chłodzenia, która nie powinna być wyższa niż – 37°C. Ważna jest również regularna wymiana płynu hamulcowego. Aby układ hamulcowy pracował w minusowych temperaturach bez zakłóceń, płyn powinien być niskiej lepkości. Dodatkowo na czas zimy warto zainwestować w syntetyczny olej silnikowy, który gwarantuje łatwy start silnika w warunkach niskiej temperatury, a także skróci czas dotarcia oleju do najdalszych węzłów tarcia. Sprawdzenie temperatury krzepnięcia płynów eksploatacyjnych jest niezwykle proste. Wystarczy pobrać próbki płynów np. za pomocą strzykawki, a następnie wlać je do niewielkich naczyń i wstawić do zamrażalnika. Jeżeli po 2-3 h płyny pozostaną w formie cieczy, ich temperatura krzepnięcia jest odpowiednia.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Kotarson / 2015-01-14 01:50:41

    No tylko czekać na prawdziwy mróz. Starsze akusy i niektóre zachodniaczki, nie priwikłe do naszych warunków, będą padać jak muchy. Zostaną te, produkowane na polskie drogi, jenoxy, zapy itd. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: