eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Ekologiczne ciężarówki na gaz ziemny

Ekologiczne ciężarówki na gaz ziemny

2015-01-10 01:15

Przeczytaj także: Jak powstaje nowoczesny samochód ciężarowy?


Z gryfem na masce


Samochodem mogącym bezpośrednio konkurować ze Stralisem Natural Power LNG, jest Scania G340, którą Szwedzi zaprezentowali na targach IAA 2014 w Hanowerze. To ciągnik siodłowy wyposażony w wysoką kabinę Highline, a także 9-litrowy silnik z zapłonem iskrowym, bez problemu zadowalającym się zarówno płynnym, jak i sprężonym gazem ziemnym.

Zasięg może zaimponować. Szwedzi obiecują, że na samym LNG ciężarówka oddali się od stacji benzynowej o aż 1100 kilometrów! Jeśli jednak nie planujemy pokonywać aż tak dużych odległości, możemy także wybrać Scanię ze zbiornikami wyłącznie gazu sprężonego, które pomieszczą go maksymalnie 824 litry, dając zasięg około 400 kilometrów. Gazowa oferta Scanii jest zresztą bardzo szeroka, gdyż możemy tutaj wybrać ciężarówki serii P lub G, podwozia, jak i ciągniki siodłowe, zaś wybór kabin obejmuje konstrukcje dzienne, sypialne, wysoki model Highline, a nawet specjalistyczną wersję Low Entry. Jeśli zaś chodzi o napęd, otrzymujemy dwa warianty jednego silnika - wyposażonej w pięć cylindrów, 9-litrowej jednostki Euro 6, generującej moc od 280 do 340 KM.

fot. mat. prasowe

Scania

Wszystkie ciężarówki na gaz ziemny dostępne są z przekładniami automatycznymi. Nie inaczej jest w przypadku Scanii G340, wyposażonej w 6-biegowy automat Allison.


Płynny gaz ziemny jest dwa razy bardziej wydajny niż CNG i ma większy zasięg.


Mercedes i Volvo zapraszają do miasta


Nie wszystkie koncerny mają tak bogate propozycje. Volvo Trucks oferuje nowość w postaci Volvo FE na sprężony gaz ziemny, które wyposażono w 320-konny silnik Euro 6 o pojemności 9-litrów. Możliwe konfiguracje podwozia to 4x2 lub 6x2 i co oczywiste w przypadku modelu FE, do wykorzystania jest on wyłącznie do dystrybucji, czy prac komunalnych. Dystrybucja będzie się odbywać także na dłuższych trasach, gdyż po bokach ramy znajdziemy sześć lub aż osiem zbiorników o pojemności 160 litrów każdy. Bez problemu pokryje to zasięg około tysiąca kilometrów w gęstym ruchu.

Christina Eriksson, dyrektor handlowy ds. alternatywnych układów napędowych w Volvo Trucks

- Dzięki Volvo FE CNG możemy zaoferować firmom użytkującym swoje pojazdy głównie na obszarach miejskich samochód ciężarowy odznaczający się wyjątkowo małym oddziaływaniem na środowisko naturalne. Wiele miast na świecie poszukuje alternatyw dla pojazdów ciężarowych napędzanych silnikami zasilanymi olejem napędowym. Zwłaszcza w branży zagospodarowania odpadów, możliwość korzystania z paliw alternatywnych często jest jednym z warunków zakupu pojazdu. Silniki o zapłonie iskrowym szczególnie dobrze sprawdzają się w cyklach jazdy obejmujących krótkie dystanse i częste zatrzymania wymuszane intensywnością ruchu drogowego.

fot. mat. prasowe

Mercedes Econic

Mercedes-Benz Econic jest wbrew pozorom propozycją nie tylko dla branży komunalnej. Brytyjskie Tesco czy polska Biedronka wykorzystują go z powodzeniem z zabudowami chłodniczymi.


Równie niewielki wybór mamy w Mercedesie, który w ofercie Euro 6 na gaz ma tylko model Econic. To raczej specjalistyczna ciężarówka z niskowejściową kabiną, oferująca moc 301 KM, wyciągniętą z 7,7-litrowego silnika OM936, do którego dodano oczywiście zapłon iskrowy. W standardzie otrzymujemy butle z gazem o pojemności łącznie 700 litrów, choć Mercedes nie wyklucza tutaj także powiększenia zasięgu przez montaż dodatkowych zbiorników. Jeśli chodzi o konfigurację podwozia, do wyboru jest wersja 4x2, 6x2 oraz 6x4.

CNG wykorzystamy przede wszystkim na krótkich, stałych trasach, ale ma bardziej rozbudowaną infrastrukturę.


Napływ nowości


MAN to marka, która jeszcze niedawno nie miała w ofercie praktycznie żadnej ciężarówki na CNG. Swoją drogą, mamy do czynienia z sytuacją bardzo nietypową, bowiem autobusy z lwem na masce od lat jeżdżą przecież na gazie, podczas gdy ciężarówek nikt nie próbował nawet do tego dostosowywać. Dopiero w tym roku nastąpiła na tym polu zmiana, bo Niemcy pokazali na wspomnianych targach IAA 2014 odbywających się w Hanowerze, 18-tonowca typu TGM właśnie w wersji na gaz ziemny. Auto oferuje 280 KM wykrzesane z 7-litrów, natomiast jego zasięg w czasie jazdy po terenie zabudowanym powinien wynieść około 400 kilometrów. TGM CNG stanowi kompletną nowość, więc nie wiadomo jeszcze na jakich rynkach można się go spodziewać.

Jeszcze mniej wiemy o nowych ciężarówkach Renault Trucks na gaz ziemny. Francuzi co prawda poinformowali, że w 2015 roku można oczekiwać premiery takich pojazdów w dystrybucyjnych konfiguracjach, lecz na tym lista informacji się kończy. Całkowicie żadnych "eksperymentów" z gazem nie przewiduje zaś obecnie gama firmy DAF, choć będący jej właścicielem koncern Paccar z powodzeniem sprzedaje zasilane CNG ciężarówki w Ameryce Północnej.

Łukasz Bachara, Trakker & Special Vehicles Product Manager w firmie Iveco Poland
- Rozwój CNG został w znacznym stopniu spowolniony decyzją o opodatkowaniu gazu ziemnego jako paliwa. Na szczęście nie zatrzymało to trendu i pozytywnie nastawionych do paliw alternatywnych przedsiębiorców. Dzięki staraniom propagatorów tego paliwa, powstają indywidualne punkty tankowania, rozwija się infrastruktura i rośnie poziom wiedzy o metanie. Zgodnie z racjonalnym charakterem wykorzystania CNG i LNG właśnie teraz zaczyna się faza rozwoju tego ostatniego. Dzięki zastosowaniu technologii LNG, transport dalekobieżny oparty o metan ma sens. Prekursorem wykorzystania tego paliwa w Europie jest w tej chwili Holandia, natomiast w tym roku, rzutem na taśmę, Polska ma szansę wyprzedzić drugi co do wielkości rynek jakim są Włochy. Właśnie teraz do kraju nad Wisłą trafiają pierwsze Stralisy Natural Power LNG, które powinny być częścią ekologicznej ofensywy.


LNG to piękna przyszłość


Czy wszystkie te wymienione pojazdy mają jednak sens i eksploatacja ich w polskich warunkach może przynieść określone korzyści? Jak pokazuje niewielka ilość ciężarówek na gaz jeżdżących po naszych drogach, odpowiedź nie jest prosta.

Oferujące spory zasięg LNG może mieć spore szanse na sukces, lecz dopiero za kilka lat, kiedy budowany właśnie terminal LNG w Świnoujściu zdoła "rozruszać" polski rynek, a w Warszawie zakończy się budowa największej w Europie stacji tankowania tego paliwa do autobusów. Dopiero wówczas też może wyklarować się dystrybutorowa cena tego paliwa w Polsce, która będzie miała oczywiście spory wpływ na ewentualny sukces.

Bogata oferta CNG


Kwestię CNG można dla odmiany rozpatrywać przez pryzmat "tu i teraz". Jak już wspominaliśmy, sprężony gaz ziemny jest paliwem wyraźnie tańszym od oleju napędowego, co podobno potrafi ograniczyć koszty tankowania o nawet 30-40 procent. Korzystnie wypada też kwestia trwałości silników, które bazują na popularnych dieslach, jednocześnie specjaliści podkreślają, że gaz ziemny nie ma negatywnego wpływu na ich trwałość.

Jak pokazuje powyższy przegląd rynku, jazdę na CNG oferuje coraz większa ilość producentów, bez większych obaw modyfikując także najnowsze, zaawansowane technicznie silniki Euro 6. Scania chwali się nawet, że od wprowadzenia konstrukcji Euro 6 na gaz do produkcji, sprzedała je już w 250 egzemplarzach, natomiast Iveco w całej swojej historii wyprodukowało już ponad 10 000 aut na CNG i bez problemu zbiera kolejne zamówienia.

CNG a sprawy lokalne


Trzymając się zresztą Iveco, które jest bezsprzecznie największym propagatorem ciężarówek na gaz ziemny w Europie, przedstawiciele tej marki wyliczyli, że Stralis Natural Power Euro 5 oferował po pięciu latach regionalnej eksploatacji we Włoszech aż 13 procent oszczędności na TCO w porównaniu z wysokoprężnym Stralisem 360. Wszystko to udało się osiągnąć oczywiście dzięki niższym kosztom paliwa, nawet pomimo 6 procent wyższych wydatków na zakup pojazdu oraz o 1,9 procent droższej obsługi technicznej.

Z drugiej jednak strony mamy konieczność częstego uzupełniania paliwa, a także ograniczone możliwości tankowania, często wymagające wjechania do miasta. Czasami trzeba nawet liczyć się z koniecznością czekania na tankowanie w długiej kolejce. Wszystko to więc sprawia, że CNG jest propozycją coraz bardziej interesującą, lecz nadal przede wszystkim dla transportu miejskiego i lokalnego.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: