eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Volvo X60 D5 AWD Ocean Race - prawie ideał

Volvo X60 D5 AWD Ocean Race - prawie ideał

2015-03-09 15:45

Volvo X60 D5 AWD Ocean Race - prawie ideał

Volvo X60 D5 AWD Ocean Race - widok z przodu i boku © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (12)

Pierwsze XC60 pojawiły się w Polsce późną jesienią 2008 roku. I od razu zdobyły serca (kieszenie) tych, dla których XC90 ma tyle gracji, co autobus, a XC70 styl… trumny na kołach. Największym atutem „sześćdziesiątki” (auta zazwyczaj kupują nasze oczy i serce) jest jej wygląd. To jakby pomniejszona kopia modelu XC90. Przy czym pomniejszona, wcale nie znaczy mała. A już na pewno nie tania…

Przeczytaj także: Volvo S60 D4 Drive-E Geartronic Summum warte swojej ceny

Z zewnątrz…


Produkowany od 2008 roku samochód w sposób naturalny stał się z lekka „de mode”. Dlatego w 2013 roku Szwedzi zdecydowali się na lifting. XC60 po stylistycznym odmłodzeniu pojawiło się na rynku w 2014 roku. Zmiany nie były rewolucyjne. Auto bowiem, pomimo upływu lat, nie wyglądało anachronicznie. Przestylizowano przód poprzez modernizację zderzaków, zastosowano nowe reflektory i lusterka boczne z LED-owymi kierunkowskazami. Najwięcej jednak zmienił dość mocno przestylizowany grill.

fot. mat. prasowe

Volvo X60 D5 AWD Ocean Race - widok z tyłu i boku

Nieco inaczej wygląda zderzak. Pod nim pojawił się dyfuzor, czy może w tym przypadku osłona, która go przypomina.


Równie delikatnie styliści obeszli się z tyłem auta. Nieco inaczej wygląda zderzak. Pod nim pojawił się dyfuzor, czy może w tym przypadku osłona, która go przypomina. Dużo ładniej wyglądają też końcówki wydechów, które wychodzą nie spod podwozia, ale właśnie z owego dyfuzora. Za to bez zmian pozostały tylne lampy będące znakiem rozpoznawczym niemal wszystkich 5-drzwiowych Volvo. Nie zmieniła się też część wymiarów auta. Szerokość, tak jak w przedliftowym XC60 wynosi 1891 mm, wysokość 1717 mm, a rozstaw osi – 2744 mm. Po liftingu szwedzki SUV stał się jednak minimalnie dłuższy. Mierzy teraz 4644 mm (wcześniej 4628 mm).

fot. mat. prasowe

Volvo X60 D5 AWD Ocean Race - przód

Najwięcej zmienił dość mocno przestylizowany grill.


… i we wnętrzu


Wnętrze XC60 to przykład szwedzkiej szkoły wzornictwa przemysłowego. Kokpit i „okolice” wykonano z wysokiej klasy materiałów. Aluminium, naturalna skóra, a w niektórych wersjach drewno orzechowe. Ale nawet zwykłe plastiki są przyjemne w dotyku. I oczywiście, perfekcyjnie spasowane. Tak, do jakości wykonania XC60 naprawdę trudno się przyczepić.

fot. mat. prasowe

Volvo X60 D5 AWD Ocean Race - wnętrze

Kokpit i „okolice” wykonano z wysokiej klasy materiałów. Aluminium, naturalna skóra, a w niektórych wersjach drewno orzechowe.


Z perfekcją wykonania wiąże się tez zamysł stylistyczny. Każdego elementu nie tylko dotykamy z przyjemnością, ale też z równie dużą przyjemnością go oglądamy. Wyświetlacz, z coraz rzadziej spotykaną szczeliną do wrzucenia płyty kompaktowej, przechodzi w ścianę polerowanego aluminium, które w sposób równie naturalny staje się tunelem środkowym, w który wkomponowano schowek z mała roletą. Dzięki designowi konsola środkowa sprawia wrażenie finezyjnej i misternie wykonanej, a nie ciężkiej jak regały wiktoriańskiej biblioteki.

fot. mat. prasowe

Volvo X60 D5 AWD Ocean Race - tył

Bez zmian pozostały tylne lampy będące znakiem rozpoznawczym niemal wszystkich 5-drzwiowych Volvo.


Kabina zapewnia komfort podróżowania dla 4 osób. Ta piąta, na środkowym miejscu kanapy niestety musi mieć krótsze nogi. Wszystko przez tunel środkowy. Wszak, XV60 jest AWD, co w nadwiślańskiej mowie oznacza napęd na 4 koła. A to wiąże się z koniecznością przeniesienia tego napędu od silnika na tylną oś. A propos napędu. Volvo od lat ćwiczy system oparty sprzęgle Haldex. I tym razem jest to jego V generacja. Oczywiście, Haldex to nie mechanizm Torsen, ale nie oszukujmy się, XC60 AWD nie jest autem terenowym tylko SUV-em. I dobry Haldex w tym przypadku… nie jest zły!

fot. mat. prasowe

Volvo X60 D5 AWD Ocean Race - przednie i tylne fotele

Kabina zapewnia komfort podróżowania dla 4 osób.


Technologia


Systemów bezpieczeństwa w Volvo XC60 mamy cała masę. Nie będę o nich wspominał, bo w przypadku tego auta, to (nie)lekki nietakt. Dlatego tym razem tylko o tym, czego w zasadzie u konkurencji nie znajdziemy.

Rozwiązanie, o którym nie można nie wspomnieć, przynajmniej teoretycznie, jest w stanie zastąpić kierowcę. System zapobiegania kolizjom opracowany przez Volvo w XC60 powinien być w stanie uniknąć stłuczki bądź zminimalizować uszkodzenia auta i obrażenia pasażerów. Ma on działać w ruchu miejskim lub przy niewielkich prędkościach. Szwedzki SUV zatrzyma się sam, jeśli uzna, że kierowca się zagapił lub z innych przyczyn nie chce tego zrobić. Czy to działa? Nie wiem, nie zdecydowałem się na sprawdzenie. Ale ci, którzy się zdecydowali, twierdzą, że działa. I to bez pudła…

 

1 2

następna

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Więcej na ten temat: Volvo X60, Volvo, testy samochodów, samochody, auta

Przeczytaj także

Hyundai Elantra

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: