eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Zbieżność opon: co warto wiedzieć?

Zbieżność opon: co warto wiedzieć?

2015-03-12 13:10

Zbieżność opon: co warto wiedzieć?

Zbieżność opon © fot. mat. prasowe

Problem z utrzymaniem linii w czasie jazdy na wprost, nierównomierne zużywanie się opon oraz zwiększony opór otoczenia i - co za tym idzie - większe spalanie. To sygnały, które mogą świadczyć o braku zbieżności kół i konieczności odwiedzenia stacji diagnostycznej.

Co to jest zbieżność kół?


Najprościej mówiąc, jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jest ona określana jako kąt pomiędzy torami obu kół tej samej osi. Kąt zbieżności zawiera się w przedziale +3 do –3 stopni. W przypadku dodatniego mówimy, że koła są zbieżne, przy ujemnym, że rozbieżne – to takie ustawienie kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest większa niż z tyłu. O jej braku mówimy, gdy punkty znajdujące się najbardziej z przodu obręczy kół są bliżej siebie niż te znajdujące się z tyłu.

Negatywny wpływ na nasz samochód


Podstawowym kłopotem jest problem z utrzymaniem linii podczas jazdy na wprost. Czasami, zwłaszcza w nowszych autach, jest to spowodowane nawet niewielką różnicą w ciśnieniu w oponach. Nie mniej jednak częstszą przyczyną jest brak zbieżności. Zatem jeśli czujemy, że musimy kręcić kierownicą, aby utrzymać kierunek jazdy powinniśmy odwiedzić stację diagnostyczną. Kolejnym niepożądanym efektem jest nierównomierne zużywanie się ogumienia. Tracimy w ten sposób możliwość wykorzystania pełnych możliwości danego modelu opon. Wymusza to także na nas częstszą wymianę opon, ponieważ jedna ze stron ściera się znacznie szybciej. Następnym zauważalnym minusem jest zwiększony opór toczenia, który rzecz jasna przekłada się na większe spalanie, a co za tym idzie, na naszą kieszeń. To kolejny argument mówiący o zwiększonych wydatkach. Ostatnią wadą jest opóźnienie reakcji podczas wchodzenia w zakręty.
- Jako że nie mamy zagwarantowanej pełnej powierzchni styku opony z nawierzchnią, nasze auto nie zachowuje się tak, jak powinno. Odczuwalny jest bezwład pojazdu na ostrych zakrętach.– wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

fot. mat. prasowe

Zbieżność opon

Niejednokrotnie zdarza się, że kierowcy użytkują auto, nie mając świadomości, że geometria jego kół daleka jest od ideału.


Jak sobie z tym radzić?


Absolutną podstawą jest regularne sprawdzanie całej geometrii kół. Zaleca się, aby dokonywać tego przynajmniej raz w roku, najlepiej podczas wymiany opon np. z zimowych na letnie. Taka weryfikacja jest szczególnie ważna, gdy kupujemy nowe opony po to by od samego początku nie użytkować ich w niewłaściwy sposób. Faktem jest, iż taka usługa w większości serwisów jest stosunkowo droga, jednak w tym przypadku lepiej zaufać specjalistom mechaniki, którzy posiadają specjalistyczne urządzenia do sprawdzania zbieżności kół. Niestety wszystkie domowe metody określenia dokładnych kątów zbieżności są obarczone ryzykiem błędu, a już różnica rzędu 0,5 stopnia jest na tyle poważna, by wpłynąć na jazdę. Nawet z wykorzystaniem wskaźników laserowych trudno mieć pewność co do dokładności pomiaru. No i najważniejsze na koniec - pamiętajmy o tym, że sprawność techniczna naszego auta przyczyni się nie tylko do uniknięcia niespodziewanych awarii i zredukuje koszty jego użytkowania, ale przede wszystkim zapewni nam bezpieczeństwo na drodze.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

MENU
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.