eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Skrzynia automatyczna czy manualna?

Skrzynia automatyczna czy manualna?

2015-03-30 11:46

Skrzynia automatyczna czy manualna?

Manualna czy automatyczna? © Tomasz Zajda - Fotolia.com

Skrzynia biegów jest jednym z ważniejszych czynników decydujących o wyborze samochodu. Manualna czy automatyczna? – to pytanie zadaje sobie wielu kierowców. Eksperci ProfiAuto podpowiadają, czym kierować się przy podejmowaniu decyzji. Każda z przekładni ma bowiem swoje wady i zalety.

Przeczytaj także: Automatyczna skrzynia biegów – co trzeba wiedzieć?

Wbrew niektórym obiegowym opiniom, nie ma lepszej ani gorszej skrzyni biegów – zarówno skrzynia manualna, jak i automatyczna ma swoje zalety i wady, z którymi warto zapoznać się przed zakupem nowego auta.

Skrzynia manualna


W przypadku manualnej skrzyni biegów kierujący sam decyduje o wyborze konkretnego biegu. Nie musi się przy tym zawsze kierować obrotami silnika. Dlatego ten rodzaj przekładni polecany jest amatorom sportowej jazdy. Wybierając skrzynię manualną, w określonych sytuacjach mogą się oni zdecydować na zmianę biegów w sposób bardziej dynamiczny, niż miałoby to miejsce przy „automacie”. Mowa tu o okolicznościach, w których nagle trzeba przyspieszyć, np. przy wyprzedzaniu pojazdu na drodze. Auto z „manualem” jest również dobrym wyborem w przypadku, gdy kierowca chce kupić samochód używany, nie majac przy tym pewności co do jego przebiegu i sposobu użytkowania przez poprzedniego właściciela. Taka skrzynia biegów nie wymaga aż tak drobiazgowego serwisowania jak przekładnia automatyczna, więc są mniejsze szanse, że uległa zniszczeniu na skutek nieprawidłowej eksploatacji. Nie oznacza to jednak, że złe decyzje kierowców nie wpływają na manualne skrzynie biegów.
Kupując samochód z manualną przekładnią warto wiedzieć, że nieumiejętna eksploatacja skrzyni biegów może skutkować m.in. zbytnim przeciążeniem łożysk. „Manuala” nie wolno też używać w sposób „zbyt ostry”. Mogą się wtedy popsuć np. synchronizatory drugiego biegu. Najważniejsze jednak jest, aby nie dopuścić do sytuacji, w której skrzynia biegów pracuje na sucho. Może to spowodować zatarcie elementów przekładni – mówi Michał Tochowicz, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

fot. Tomasz Zajda - Fotolia.com

Manualna czy automatyczna?

W przypadku manualnej skrzyni biegów kierujący sam decyduje o wyborze konkretnego biegu. Nie musi się przy tym zawsze kierować obrotami silnika. Dlatego ten rodzaj przekładni polecany jest amatorom sportowej jazdy.


Skrzynia automatyczna


Do niewątpliwych zalet automatycznej skrzyni biegów należy z pewnością wygoda jej użytkowania. Stanowi ona bardzo dobry wybór dla osób poruszających się głównie po mieście, szczególnie w godzinach porannych i wieczornych, gdy ruch na drodze jest większy. Jadąc w korku, kierowca nie musi stale naciskać pedału sprzęgła i zmieniać biegu z pierwszego na drugi i odwrotnie. Wybierając samochód z automatyczną skrzynią biegów, trzeba jednak z reguły przeznaczyć na niego większy budżet, aniżeli na auto z manualną skrzynią. Ponadto naprawa takiej przekładni będzie zdecydowanie droższa – jej budowa jest skomplikowana, a w jej zakres wchodzą elementy takie jak czujniki czy komputer.
Jeżeli kierowca decyduje się zakupić samochód z automatyczną skrzynią biegów to musi pamiętać, aby eksploatować ją w sposób delikatny. Ponadto warto zwrócić uwagę na kwestię użytkowania pedałów. W przypadku automatycznej przekładni należy wykorzystywać jedynie prawą nogę, lewą zostawiając na podnóżku. Nie wolno również zapominać, że samochodów z „automatem” nie można holować. Ten rodzaj skrzyni biegów należy także serwisować zgodnie z zalecaniami producenta, aby koszty ewentualnych napraw nie nadwyrężały budżetu właściciela pojazdu – uzupełnia Michał Tochowicz.

Dla niezdecydowanych – sekwencyjna automatyczna skrzynia biegów


Kierowca, stojąc przed dylematem „automat” czy „manual”, musi zastanowić się, która przekładnia będzie lepiej pasowała do charakterystyki jego jazdy. Optymalnie dopasowana skrzynia pozwoli na najlepsze wykorzystanie możliwości danego pojazdu. Jeśli decyzja nie jest oczywista, być może warto pomyśleć o rozwiązaniu pośrednim, jakim jest sekwencyjna automatyczna skrzynia biegów. Mimo że jest ona „automatem”, ma prawie takie same właściwości jak „manual” – umożliwia m.in. zmianę biegów za pomocą łopatek na kierownicy lub drążka zmiany biegów, ale bez konieczności wciskania sprzęgła.

Przeczytaj także: MINI Cooper SD Paceman ALL4 MINI Cooper SD Paceman ALL4

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: