eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Ford Focus Ecoboost na czwórkę z plusem

Ford Focus Ecoboost na czwórkę z plusem

2015-03-31 12:14

Przeczytaj także: Ford Focus ST diesel sprawia zabójcze wrażenie


Podsumowując wnętrze muszę być sprawiedliwy dla jego twórców. Całość wykonana została bardzo przyzwoicie, a każdy jego element dobrze spasowano, dlatego o żadnych piskach czy trzaskach nie ma mowy. Trójramienna kierownica pewnie leży w dłoniach, a jej dość szeroka więźba przypadła mi do gustu. Porozumienie na linii sprzęgło-lewarek skrzyni biegów-kierownica-fotel kierowcy jest wręcz rewelacyjne. Nie wiem czy jeszcze jakiś kompakt tak potrafi ugościć kierowcę ze sportową żyłką. Chyba nawet moja ulubiona Alfa Giulietta nie... Co ważne, fotele są odpowiednio sprężyste i świetnie trzymają na boki. Jeżeli mówimy o sportowych emocjach, to Ford zadbał także o klimat w środku - czerwone, sterowane pokrętłem nad głową kierowcy podświetlenie klamek i nóg kierowcy i pasażera. Mała rzecz, a cieszy!

To, co jednak najbardziej świadczy o tym, że to nie lifting, ale coś dużo, dużo więcej nie jest widoczne gołym okiem. Gdy pierwszy Focus wszedł na rynek, nie było auta, które mogło się z nim równać w kategorii prowadzenie. Wiem, bo sam miałem kombi MK I i do dziś pamiętam, że przesiadka do jakiekolwiek innego aut wymagała ode mnie większej uwagi na zakrętach. MK II był w tej kategorii nawet ciul lepszy od jedynki. A MK III? I tu zaczynają się schody - wcale już nie taki dobry.

fot. mat. prasowe

Ford Focus Ecoboost - silnik

Kolejną nowością w Focusie jest silnik - przedliftowe 1,6-litra zastąpiła jednostka półtoralitrowa, która produkuje 150 KM i 240 Nm dostępnych już od 1600 obr./min.


Testowana wersja to już jednak coś zupełnie innego. Można śmiało powiedzieć, że "foka" wróciła do korzeni. Zmieniono wiele - nastawy zawieszenia, amortyzatory, usztywniono układ kierowniczy i materiał, z którego wykonano podłużnice. I to czuć, samochód jest niesamowicie posłuszny na każdym, nawet najostrzejszym zakręcie. Zawieszenie nie jest jednak ani za twarde ani za miękkie, dzięki czemu pokonywanie standardowych miejskich dziur nie stanowi żadnego problemu. Jedyne, co nie spodoba się kierowcom ze sportową żyłką, którzy uwielbiają w przednionapędówkach podsterowność to brak możliwości wyłączenia ESP i kontroli trakcji. Elektronika wkracza bowiem ciut za szybko, psując zabawę.

fot. mat. prasowe

Ford Focus Ecoboost - przód

Smuklejsze lampy MK3 i mniej wyrazisty, ale zachowujący zwarte wrażenie przód nie czynią jednak z Focusa auta, którego boimy się widząc go w lusterku wstecznym.


Kolejną nowością w Focusie jest silnik - przedliftowe 1,6-litra zastąpiła jednostka półtoralitrowa, która produkuje 150 KM i 240 Nm dostępnych już od 1600 obr./min. Trzeba przyznać, że ten czterocylindrowiec pracuje bardzo kulturalnie i chętnie wkręca się na obroty, ale nie jest tak mocny od dołu, jak mogłoby się zdawać patrząc na suche dane. O dziwo na krótkich prostych prezentowany Focus przegrywał z o 25 koni słabszym bratem z trzycylindrowym silnikiem. Jak to możliwe?

fot. mat. prasowe

Ford Focus Ecoboost - skrzynia biegów/panel sterowania

Porozumienie na linii sprzęgło-lewarek skrzyni biegów-kierownica-fotel kierowcy jest wręcz rewelacyjne.


Na sesję zdjęciową zaprosiłem przyjaciela, który rok temu odebrał z salonu Focusa 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM. Przez rok przejechał 16 tys. km i jest bardzo zadowolony z tego samochodu, ale ja nie o tym. Po cyknięciu kilku fotek na dachu centrum handlowego przy ulicy Drewny w Warszawie, z uwagi na brak samochodów na ostatnim piętrze, postanowiliśmy urządzić sobie szybkie zawody. Każdy z nas przejechał, starając się zrobić to jak najszybciej, jednym i drugim Focusem po kwadracie dachu dookoła parkingu. W obu przypadkach wygrał słabszy Focus, który zdecydowanie żwawiej radzi sobie w przedziale prędkości 0-50 km/h, gdzie liczy się szybki start i moc wyciskana już przy niskich obrotach.

Testowany Ford zyskuje dopiero powyżej 3 tys. obr./min. Wtedy aż do odcinki robi się naprawdę sportowo. Samochód wciska w fotel, nie czuć żadnej turbodziury, a moc po prostu uzależnia (jestem ciekawy jak jeździ mocniejsza o 32 KM wersja). Jeździłem Focusem zarówno po autostradzie, podmiejskich serpentynach jak i mieście - w każdych warunkach zapewniał komfort psychiczny nie drenując przy tym kieszeni. Średnie spalanie w mieście kształtuje się w przedziale 9-10 l./100 km. Na trasie da się z tego wyniku zgubić 3 litry, więc wynik można uznać za akceptowalny. Tyle samo palił mój 1.6 100 KM, a w jego przypadku nie można było mówić o tak dobrych osiągach. Jedyne co mi w tym silniku nie pasuje to dźwięk - ten mógłby być jednak trochę bardziej rasowy.

fot. mat. prasowe

Ford Focus Ecoboost - widok z boku

W aucie zmieniono wiele - nastawy zawieszenia, amortyzatory, usztywniono układ kierowniczy i materiał, z którego wykonano podłużnice.


Podsumowując wspólnie spędzony tydzień, mogę śmiało wystawić Focusowi zasłużoną czwórkę z plusem. Ta rysa na całości to za wciąż niedopracowany system SYNC2 i dźwięk silnika, który przy niecałych 9 sekundach do setki aż prosi się o lekkie pochrapywanie z wydechu. Prawdziwym minusem jest jednak cena. Testowany egzemplarz w wersji Titanium to wydatek przeszło 108 tys. zł. Sporo, tym bardziej, że tę kwotę kupimy już większe, całkiem dobrze wyposażone Mondeo lub mającą w zasadzie wszystko, co potrzebne na pokładzie Mazdę 6. I nawet pełne wyposażenie Focusa z systemem Driver Assistant Plus (w skład którego wchodzą systemy: zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (ACS), monitorowania martwego pola w lusterkach (BLIS), wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (LKA) czy też rozpoznawania znaków drogowych), moim zdaniem całkiem w kompakcie zbędnym, nie rekompensuje tych kosztów. Chociaż Focus to naprawdę udane auto!

poprzednia  

1 2

oprac. : Adam Gieras / Motoryzacyjnie Pod Prąd Motoryzacyjnie Pod Prąd

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: