eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › viaTOLL ma 5 lat

viaTOLL ma 5 lat

2015-07-23 13:29

viaTOLL ma 5 lat

viaTOLL zarobił już ponad 4,7 mld zł © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

viaTOLL - system pozwalający użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z polskiej sieci dróg płatnych - świętuje piąte urodziny. Wpływy, które zdołał wygenerować w ciągu 60 miesięcy funkcjonowania przekroczyły już 4,7 miliarda złotych. Obecnie sieć płatnych dróg w ramach viaToll to ponad 3 159 kilometrów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA.

Przeczytaj także: viaTOLL w 2014 r.

Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o DMC > 3,5 t., jak również dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Z kolei kierowcy pojazdów lekkich (o DMC ≤ 3,5 t.) nie są do niczego obligowani - podróżując płatnymi odcinkami autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica), mogą , ale nie muszą skorzystać z systemu viaTOLL za pośrednictwem usługi viaAUTO.

Ile zarobił viaTOLL?


Cały dochód z systemu viaTOLL przekazywany jest na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczany na nowe inwestycje w zakresie rozbudowy i modernizacji istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Od początku istnienia systemu na konto KFD wpłynęło łącznie ponad 4,7 mld zł z tytułu opłat drogowych. Na tę kwotę składają się zarówno opłaty uiszczane przez kierowców pojazdów ciężkich i lekkich drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu viaTOLL (łącznie 4 mld zł, z czego wpływy za przejazdami lekkimi wyniosły 13 mln), jak i płatności wnoszone w sposób tradycyjny przez kierowców pojazdów lekkich, korzystających z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez GDDKiA (w sumie 641 mln zł).

Statystyki dotyczące użytkowników pojazdów o DMC > 3,5 t.


W lipcu 2011 r. w systemie viaTOLL zarejestrowanych było nieco ponad 300 000 pojazdów. Po 4 latach funkcjonowania elektronicznego poboru opłat drogowych liczba ta wzrosła do ponad 880 000. Jeżeli chodzi o kraj pochodzenia, to prawie 62% wszystkich pojazdów zarejestrowanych w systemie pochodzi z Polski, przy czym w przypadku samochodów o DMC > 3,5 t. odsetek ten wynosi ponad 59%, a w przypadku autobusów – ponad 60%. Wśród zagranicznych użytkowników poruszających się samochodami ciężarowymi o DMC > 3,5 t. najliczniejszymi grupami są Niemcy (6%), Litwini (3,8%), Czesi (3,5%) oraz Rosjanie (3,2%). Jeżeli pod uwagę weźmiemy jednak autobusy, proporcje te prezentują się nieco inaczej. Najwięcej zarejestrowanych w systemie autobusów pochodzi z takich państw jak: Niemcy (12,5%), Czechy (3,3%), Ukraina i Węgry (po 2,2%). Autobusy rosyjskie stanowią jedynie 0,7% wszystkich zarejestrowanych w ramach systemu.

fot. mat. prasowe

Wpływy na rzecz KFD wygenerowane z tytułu opłat drogowych

W pierwszym półroczu bieżącego roku przychody wygenerowane przez viaTOLL przewyższyły 720 mln zł.


Proekologiczny efekt działania systemu viaTOLL


Dzięki umiejętnemu zróżnicowaniu stawek opłat (najniższe przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin) system viaTOLL w krótkim czasie stał się bardzo efektywnym narzędziem polityki środowiskowej. W rezultacie, na polskich drogach wyraźnie przybywa pojazdów z homologacjami Euro 4, Euro 5 i Euro 6. Jednocześnie zmniejsza się liczba pojazdów starszych i bardziej szkodliwych dla środowiska.

Przykładowo, w listopadzie 2011 r. największy udział w rejestracjach miały pojazdy o klasie kolejno Euro 3 (33%) i Euro 5 (23%). Dwa lata później, w październiku 2013 r., proporcje te się odwróciły – liczba pojazdów w klasie Euro 5 (31,26%) przewyższyła liczbę pojazdów reprezentujących klasę Euro 3 (28,25%). Obecnie aż 37% samochodów zarejestrowanych w systemie viaTOLL to pojazdy klasy Euro 5. 23% reprezentuje klasę Euro 3, a kolejne 14% - Euro 4. Już tylko co dziesiąty pojazd poruszający się po polskich drogach (9%) przynależy do najmniej ekologicznej klasy Euro 0.

fot. mat. prasowe

Podział zarejestrowanych samochodów pod względem emisji spalin

Zaledwie co dziesiąty pojazd poruszający się po polskich drogach (9%) przynależy do najmniej ekologicznej klasy Euro 0.


Co ciekawe, w ciągu ostatnich 6 miesięcy zaobserwowano blisko dwukrotny wzrost liczby pojazdów spełniających najbardziej rygorystyczną normę EURO 6 – obecnie stanowią one blisko 5% wszystkich samochodów zarejestrowanych w systemie.

Przeczytaj także: viaTOLL w 2018 r. viaTOLL w 2018 r.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: