eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Citroen C4 dla młodych duchem

Citroen C4 dla młodych duchem

2015-09-10 00:45

Przeczytaj także: Awangardowy Citroen C4 Picasso 1.6 THP AT Exclusive


Miękko i wygodnie, zakręty zostawmy innym


Jak to bywa we "Francuzach" również zawieszenie, choć jazda po dziurach przenosi z niego czasami dość niepokojące odgłosy, pracuje bardzo miękko - momentami zupełnie tak, jakby C4 miał układ hydropneumatyczny. Jest to zupełne przeciwieństwo tego, do czego przyzwyczaiły nas kompakty innych producentów. Czy to źle? Nie, po prostu Citroen daje swoim klientom coś zupełnie innego; samochód, którym codzienna podróż po polskich drogach nie musi być nastawiona na jak najszybszy przejazd. Tu liczy się wygoda, chociaż nie można powiedzieć, że C4 do bardziej dynamicznej jazdy się nie nadaje. Po prostu, porównując go z Golfem, Leonem czy nawet bratnim Peugeotem 308, czuć, że serpentyny nie są żywiołem "Cytryny".

Układ kierowniczy również został ustawiony w taki sposób, żeby równać do wygody. Pracuje miękko, czasami trochę za miękko, przez co nietrudno odnieść wrażenie, że został stworzony głównie z myślą o lawirowaniu po ciasnych uliczkach miast. Biorąc jednak pod uwagę polskie drogi, takie nastawy C4-ki mają sens. Na plus zaliczę pracę lewarka skrzyni biegów - mam wrażenie, że Francuzi coraz mocniej przykładają się do jakości zmiany przełożeń w swoich przekładniach. 6-biegowa skrzynia nie haczy, chociaż przejście między dwójką a trójką mogłoby być minimalnie krótsze.

fot. mat. prasowe

Citroen C4 - kierownica

Nie znajdziemy tu już kierownicy, której środek pozostaje nieruchomy, znajdziemy za to ogromny, ucięty u dołu, czteroramienny wolant wyglądający jak ster ze statku kosmicznego.


Gwóźdź programu testowanego Citroena C4 znajduje się pod jego maską. Mowa oczywiście o znanym i bardzo przeze mnie lubianym silniku HDI o pojemności 1.6-litra i mocy, w tym przypadku 120 KM. Dzięki pokaźnemu momentowi obrotowemu równemu 300 Nm i jego pełnej dostępności już od 1750 obr./min., przyspieszanie C4-ką aż wgniata w fotel. Nie ma też problemów z żadnym wyprzedzaniem, nawet kolumny tirów, i wcale nie trzeba specjalnie redukować w tym celu skrzyni biegów. Silnik, choć na papierze zapewnia jedynie przeciętne w klasie osiągi, w bezpośrednim starciu okazuje się być naprawdę wystarczającym wyborem. W dodatku ciężko wymusić na nim spalanie wyższe niż 6 litrów ropy na 100 km. W trasie, przy jeździe naprawdę dynamicznej (sporo wyprzedzania, prędkości dochodzące do 140 km/h) udało mi się osiągnąć 5,4 litra na 100 km!!! W dodatku silnik pracuje z bardzo miłym dla ucha cykaniem, a nadwozie C4 zostało na tyle dobrze wyciszone, że odgłosy jego pracy, nawet przy wyższych obrotach, nie przenoszą się do środka.

Dla kogo jest więc to auto?


Mój 60-letni ojciec, który uwielbia bluzy z kapturem, wytarte jeansy i buty typu sneakers powiedział, że C4-ka bardzo mu się podoba i mógłby nią jeździć na co dzień. Wszystko się więc wyjaśniło - Citroen stworzył auto dla osób starszych, ale nadal młodych duchem. Czy jednak prawie 90 tys. zł, które przyjdzie wydać na testowany egzemplarz to dobra cena? Na to pytanie będziecie musieli sobie odpowiedzieć, studiując cenniki konkurencji, sami. Znając jednak Citroena, zawsze są duże szanse na promocje w salonach.

poprzednia  

1 2

oprac. : Adam Gieras / Motoryzacyjnie Pod Prąd Motoryzacyjnie Pod Prąd

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: