eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Wszechstronny Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi XTR

Wszechstronny Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi XTR

2015-10-26 11:33

Wszechstronny Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi XTR

Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi XTR © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (18)

Czas na test kombivana. Temat zastępczy? Nic bardziej mylnego. Modele reprezentujące ten gatunek nie przyspieszają bicia serca i nie zajmują czołowych miejsc na pierwszych stronach w mediach motoryzacyjnych. Ciekawostką jest jednak to, że swoją wszechstronnością biją na głowę niemal wszystkie inne konstrukcje. Co więcej, bardzo często bywają najrozsądniej wycenionymi ofertami w całej gamie. Dowodem tego jest bez wątpienia Berlingo.

Przeczytaj także: Citroen Berlingo 1.5 BlueHDi Shine niczego nie udaje

Karoseria


Pierwsze słowo, które kojarzy się z designem prezentowanego Citroena? Pudełko... Całkiem zgrabne pudełko. Owszem, dominuje tu kwadrat, ale styliści postarali się, by wyglądał on wystarczająco atrakcyjnie. Ostatni lifting przyniósł przeprojektowany zderzak i kilka detali, które skutecznie maskują wiek auta. Ponadto, mamy do czynienia z wersją XTR wyróżniającą się dodatkowymi osłonami. Ich głównym celem jest oczywiście optyczne "uterenowienie" karoserii, ale mogą też chronić lakier podczas pokonywania leśnych ścieżek.

Wnętrze


Wewnątrz panuje zróżnicowany klimat... Co to oznacza? Z jednej strony są twarde, łatwe do wyczyszczenia plastiki, które dobrze spasowano. Z drugiej jednak, srebrne wstawki, dotykowy panel multimedialny, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna i sporo schowków. Mamy zatem do czynienia z wnętrzem, które ma być przyjacielem nie tylko pracownika, ale także rodziny. I takie też jest. Zmieniłbym jedynie umieszczenie przycisków do sterowania szybami (z konsoli na drzwi) i dorzuciłbym duży schowek pomiędzy przednie fotele, ponieważ przestrzeń nie została tu w pełni zagospodarowana.

Skoro jesteśmy już przy fotelach... Pierwsze, co rzuca się w oczy to ciekawy wzór tapicerki. Wyglądają naprawdę fajnie. Ich rozmiar nie budzi zastrzeżeń, podobnie jak zakres regulacji. Cóż, mogłyby lepiej podpierać ciało w zakrętach, ale i tak należą do najlepszych w swojej klasie. W drugim rzędzie mamy natomiast trzy oddzielne miejsca, których dostępność jest wzorowa, co jest zasługą obustronnych, przesuwnych drzwi . Przestrzeni nie brakuje ani wszerz, ani wzdłuż, jednakże przydałyby się nieco dłuższe oparcia. Warto dodać, że każdy z tylnych foteli można złożyć i wyjąć, co jest zaletą dla wielu osób prowadzących mały biznes.

fot. mat. prasowe

Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi XTR - z tyłu

Ostatni lifting przyniósł przeprojektowany zderzak i kilka detali, które skutecznie maskują wiek auta.


Wspomniana wyżej pudełkowata sylwetka umożliwiła stworzenie bagażnika o maksymalnie praktycznych kształtach. Wielki otwór, niski próg załadunku oraz praktyczna, składana półka to jego główne cechy. Pojemność? 675 litrów... Co najmniej! Po złożeniu drugiego rzędu możliwości przewozowe Citroena wzrastają bowiem do 1325 litrów. I są to bardzo dobre rezultaty, które doceni i głowa rodziny, i przedstawiciel handlowy.

fot. mat. prasowe

Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi XTR - wnętrze

Wewnątrz panuje zróżnicowany klimat.


Technologia


Do praktycznych aut najlepiej pasują jednostki wysokoprężne. Nie inaczej jest w tym przypadku. Sercem testowanego egzemplarza jest silnik z rodziny BlueHDi o pojemności 1,6 litra generujący 100 KM (przy 3750 obr./min.) i 254 Nm (przy 1750 obr./min.). Pełen "kapitał" dostaje się na oś przednią za pośrednictwem pięciobiegowej przekładni manualnej. Czy takie wartości wystarczają do sprawnego rozpędzania Berlingo? Mocy niemal nigdy za wiele, ale tutaj więcej po prostu nie potrzeba. Sprint do pierwszej setki zajmuje 12,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 166 km/h. Dużo istotniejsze są dane dotyczące zużycia paliwa. Otóż... w cyklu mieszanym (dystans 800 km) średnie spalanie wyniosło 5,8 litra. Bez żadnych ekologiczno-ekonomicznych męczarni... To wyraźnie więcej niż podaj producent, ale mniej niż można się spodziewać po samochodzie ważącym ponad 1420 kg.

fot. mat. prasowe

Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi XTR - fotele

Fotele mają ciekawy wzór tapicerki. Wyglądają naprawdę fajnie.


Wrażenia z jazdy


Kombivan to swego rodzaju dostawczak po gruntownej modyfikacji. Pozycja za kierownicą jest więc nieco krzesełkowa, ale całkiem wygodna. Co więcej, wysoko umiejscowiony fotel, wielkie lusterka i jeszcze większe szyby sprawiają, że widoczność na wszystkie jest wręcz wzorowa. Manewrowanie po zatłoczonych parkingach nie stanowi najmniejszego problemu. W Berlingo warto również docenić przyzwoite wyciszenie.

fot. mat. prasowe

Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi XTR - z boku

Pierwsze słowo, które kojarzy się z designem prezentowanego Citroena? Pudełko... Całkiem zgrabne pudełko.

 

1 2

następna

oprac. : Wojciech Krzemiński / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: