eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoTesty aut › Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - auto na „piątkę”

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - auto na „piątkę”

2015-11-18 09:14

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - auto na „piątkę”

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (14)

Czesi znaleźli sposób na rynek motoryzacyjny. Tworzą nisze produktowe, a potem… je zapełniają. Tak wypromowali Octavię, która jest większa od przeciętnego kompaktu i nieznacznie mniejsza od aut segmentu D. Tak stało się też z Rapidem. Ale tu pojawia się problem. Rapid na pewno nie jest „pomiędzy” segmentami B i C. Zgadza się, jest większy od Fabii i mniejszy od Octavii, ale nie jest mniejszy czy mniej obszerny od przeciętnego samochodu z segmentu C. A więc… co z tym modelem?

Z zewnątrz…


Rapid powstaje w dwóch wersjach nadwoziowych: spaceback i liftback. I właśnie liftbackiem tym razem podróżowałem. Trzy bryły nadwozia połączone w sensowny sposób. Bez fajerwerków, ale i bez „spontanu” w designie. Ot, kawał dobrej, standardowej „do imentu” roboty. Plusy? To właśnie jest plus. Rapid nie epatuje „zajefajnością”. On po prostu jest, jaki jest. I tym właśnie budzi sympatię. Z zewnątrz sprawia bardzo „kompaktowe” wrażenie.

Atutem Rapida jest również jego podobieństwo do nieco wyżej pozycjonowanej Octavii. Ten zamierzony zabieg jest kolejną zaletą auta, ale… może stać się problemem. Szczególnie dla wspomnianej Octavii właśnie. Rapid, nawet w najdroższej wersji jest (trochę) tańszy niż Octavia. A przy niemal porównywalnych gabarytach i łudząco podobnym wyglądzie, klienci zdecydowani na większy z modeli, mogą zdecydować się na zakup Rapida!

… i we wnętrzu


We wnętrzu, pomimo ogromu przestrzeni, czuć że jednak nie jest to Octavia. Nie żeby znacznie gorsze materiały, mniej staranny montaż czy tańsze „klocki”, z których zmontowano deskę i panel środkowy, ale… Kokpit sprawia wrażenie jakby bardziej surowego. Nawet pomimo tego, że w naszej „testówce” był elegancki, kontrastowy w stosunku do lakieru kolor wykończenia i plastików (twardych nieco), a poziom wyposażenia mógłby niejedną Octavię wpędzić w kompleksy.

fot. mat. prasowe

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - z boku

Atutem Rapida jest jego podobieństwo do nieco wyżej pozycjonowanej Octavii.


Fotele zbudowano tak, by sprawdzały się w podróży. Mają odpowiednią sprężystość, idealne wyprofilowanie oparcia i siedziska. Być może, przydałoby się nieco lepsze trzymanie boczne, ale Rapid do ostrej jazdy w zakrętach zdecydowanie nie służy. Tylna kanapa to czysta perfekcja. Nawet zbyt rosłym pasażerom nie powinno brakować miejsca na nogi czy głowy. I to bez względu na to, jak daleko odsuniemy fotele przednie.

fot. mat. prasowe

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - wnętrze

We wnętrzu, pomimo ogromu przestrzeni, czuć że jednak nie jest to Octavia.


Kolejna zaletą auta jest bagażnik. W standardowej konfiguracji mieści aż 550 litrów, czyli niewiele mniej, niż w Octavii. Po złożeniu tylnych oparć przestrzeń załadunkowa wzrasta do prawie 1500 litrów. A to już jest bardzo dużo.

fot. mat. prasowe

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - fotele

Fotele zbudowano tak, by sprawdzały się w podróży. Mają odpowiednią sprężystość, idealne wyprofilowanie oparcia i siedziska.


Technologia


Czesi do napędu swojego auta proponują całą gamę jednostek wysokoprężnych i benzynowych. Tym razem, pod maską testowego Rapida pracował 1,6-litrowy silnik wysokoprężny, czyli popularne TDI. Nie był to jednak znany z innych modeli silnik 105-konny, tylko wprowadzony w tym roku motor generujący 115 KM. Pełnię mocy nowa jednostka osiąga przy 3500 obrotach, a maksymalne 250 Nm - od 1500 do 3000 obrotów. Z nowym motorem Rapid przekracza 200 km/h, a pierwszą „setkę” rozmienia w równo 10 sekund.

fot. mat. prasowe

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - przód

Z zewnątrz sprawia bardzo „kompaktowe” wrażenie.


Nowy silnik dał autu moc i… oszczędność. Kiedy testowałem Rapida ze 105-konnym motorem, średnia z testu wyniosła około 5,5 litra. Mocniejszy silnik okazał się oszczędniejszy. Na dystansie 1290 km (tak, na tyle wystarczył zbiornik paliwa) auto zasysało około 4,5. Spalanie w trasie, spadało poniżej 4 litrów a w mieście, nieznacznie przekraczało 5,5 litra! Podczas pierwszych, premierowych jazd Rapidem, niezbyt podobała się mi praca manualnej skrzyni biegów. Czesi popracowali nad tematem i trzeba przyznać, że 6-biegowa przekładnia dzielnie wspiera silnik, a zmiana biegów nie przypomina już mieszania łyżką w budyniu.

fot. mat. prasowe

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - z tyłu

Prowadzenie Rapida bardzo przypomina jazdę Octavią. Różnice są dwie. Po pierwsze, nieco gorsze trzymanie boczne foteli. Po drugie, Rapid jest głośniejszy.

 

1 2

następna

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: