eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Idą mrozy? Sprawdź płyn hamulcowy

Idą mrozy? Sprawdź płyn hamulcowy

2015-12-19 00:33

Idą mrozy? Sprawdź płyn hamulcowy

Sprawdź stan płynu hamulcowego zanim nadejdą mrozy © uwimages - Fotolia.com

Sprawny układ hamulcowy to nie tylko dobre klocki i tarcze, lecz także płyn hamulcowy. Bardzo ważna dla naszego bezpieczeństwa jest kontrola jego stanu i okresowa wymiana. Zanim nadejdą mrozy warto sprawdzić kondycję płynu hamulcowego.

Przeczytaj także: Jak przygotować auto na zimowy wyjazd?

Najprostszym testem stanu płynu hamulcowego jest kontrola temperatury wrzenia. Dlaczego?
„Ponieważ płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, czyli chłonie wodę, która błyskawicznie obniża temperaturę wrzenia płynu. Wystarczy że wody w płynie będzie zaledwie ok. 3%, by temperatura wrzenia obniżyła się nawet o ok. 90°C. W przypadku standardowego płynu DOT4, dla którego temperatura wrzenia suchego to 230°C, może to oznaczać, że będzie się on gotować już od 140°C” – tłumaczy Paweł Mastalerek, ekspert techniczny Castrol.

Od płynu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo


Skąd w układzie hamulcowym woda? Dostaje się ona m.in. przez mikropory w przewodach hamulcowych. Kiedy płyn jest zawodniony, pęcherzyki gazu (tzw. korki parowe) w układzie sprawią, że pedał hamulca wpadnie w podłogę, a samochód nie będzie w stanie się zatrzymać. Jeśli zlekceważymy obecność wody w płynie, przy ekstremalnie dużej ilości pochłoniętej wody może dojść nie tylko do zagotowania płynu, lecz także do powstania korka lodowego w którymś z przewodów. Wówczas hamulce mogą całkowicie przestać działać, a pedał staje się twardy i nie dający się normalnie wcisnąć. Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, jak to wpływa na nasze bezpieczeństwo. Woda w płynie może także doprowadzić do korozji metalowych przewodów hamulcowych i innych elementów jak tłoczki w zaciskach hamulcowych. Skorodowany tłoczek utraci szczelność i spowoduje wypłynięcie płynu na tarczę i klocki hamulcowe.

fot. uwimages - Fotolia.com

Sprawdź stan płynu hamulcowego zanim nadejdą mrozy

Najprostszym testem stanu płynu hamulcowego jest kontrola temperatury wrzenia.


Kiedy i jak wymienić płyn?


Jak sprawdzić, czy płyn nadaje się jeszcze do eksploatacji? Przede wszystkim trzeba skontrolować temperaturę wrzenia, ale nie da się tego zrobić bez wizyty w serwisie. O kondycji płynu może także świadczyć kolor – płyn zmienia swoją barwę ze słomkowej w brązową. Płyn powinno się wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata (lub 60 tys. km). Wymianę powinno się przeprowadzić także w przypadku, gdy zawartość wody w płynie osiągnie 1%. Czasy, gdy można było wymienić płyn hamulcowy samodzielnie, minęły bezpowrotnie. W nowoczesnych samochodach, wyposażonych w system ABS czy ESC, sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana i może wymagać nawet podłączenia testera diagnostycznego. Dopiero wówczas da się całkowicie opróżnić układ ze starego płynu i prawidłowo odpowietrzyć. Poza kondycją płynu trzeba kontrolować również jego poziom i w razie potrzeby uzupełnić.

Jaki płyn wybrać?


Przede wszystkim warto przestrzegać zaleceń producenta samochodu. Można je znaleźć w instrukcji obsługi lub na korku zbiorniczka płynu. Dziś najczęściej stosowany jest płyn o oznaczeniu DOT4. Ze względu na ogromny wpływ płynu hamulcowego na bezpieczeństwo nie zaleca się mieszania płynów różnych kategorii ze sobą, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia elastycznych elementów układu hamulcowego.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: