eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Transport drogowy: przepisy w krajach Beneluxu

Transport drogowy: przepisy w krajach Beneluxu

2016-02-08 09:58

Transport drogowy: przepisy w krajach Beneluxu

Ciężarówka © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Unia ekonomiczna Belgii, Holandii i Luksemburga była jednym z czynników, które doprowadziły do integracji europejskiej. Po krajach Beneluksu można się zatem spodziewać, że ich prawo transportowe będzie typowe dla Unii. I rzeczywiście, regulacje tylko w niektórych aspektach nieznacznie odbiegają od standardu.

Przeczytaj także: 5 zalet korzystania z kart paliwowych w transporcie

Belgia


Wprowadzono podział na trzy klasy. Pierwsza z nich obejmuje pojazdy przeznaczone do przewozu osób, druga - ciężarowe do 44 ton a trzecia pojazdy i zespoły pojazdów o ponadstandardowych rozmiarach lub masie (przede wszystkim maszyny rolnicze). Pojazdy tej klasy mogą poruszać się po drogach w przypadku uzyskania zezwolenia ministra robót publicznych lub jego pełnomocnika, pod określonymi przez niego warunkami.

Szerokość 3 metry


Dla klasy II ograniczenia szerokości ustalono na 2,55 metra i 2,60 metra. To drugie obowiązuje, gdy stałe lub ruchome części zabudowy przystosowane są do przewozu towarów w temperaturze kontrolowanej a grubość ścian bocznych wraz z izolacją wynosi co najmniej 45 milimetrów.

„Règlement de circulation” zezwala na przewóz pojazdami o szerokości do 2,75 metra, jeśli ładunek składa się ze zbóż, lnu, słomy lub paszy luzem (towary te nie powinny mieć postaci sprasowanych kul). W promieniu 25 kilometrów od miejsca rozładunku lub od granicy belgijskiej można poruszać się pojazdem, którego szerokość jest mniejsza lub równa trzy metry. Sztywne podłoże ładunku musi być skonstruowane tak, by żaden jego element nie znajdował się w odległości większej niż 1,25 metra od podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu. Standardowy limit wysokości wynosi cztery metry.

W przypadku przewozu osób (pojazdy klasy I) dopuszczone są do ruchu samochody o wysokości do 4,40 metra w zakresie usług publicznych lub realizacji specjalnych zadań autobusów miejskich. Decyduje o tym minister komunikacji lub jego pełnomocnik, wyznaczający też trasy, którymi takie pojazdy mogą się poruszać.

fot. mat. prasowe

Transport w krajach Beneluxu

Oficjalna strona holenderskiego rządu, mieszcząca się pod adresem government.nl, służy raczej do informowania o kierunkach działań niż do przekazywania pełnej informacji o aktualnym stanie prawnym.


Klasa I i II


Pojazd klasy I inny niż autobus może mierzyć do 12 m. Autobusy i autokary dwuosiowe nie mogą przekraczać 13,5 m, a te mające więcej niż dwie osie - 15 m. Ograniczenie długości dla pojazdów przegubowych jest takie jak dla autobusów i autokarów z przyczepą - 18,75 m. Dla klasy II maksymalną długość pojazdu samochodowego ustalono na 12 metrów. Taki sam limit dotyczy przyczep, z wyjątkiem naczep.

W naczepach wprowadzonych do użytku po 1 stycznia 1991 r. odległość między sworzniem siodłowym a tylną częścią nie może przekroczyć 12 metrów. Jeżeli przewożony jest kontener 45-stopowy, limit ten wynosi 12,77 metra. Mierzona w poziomie odległość między sworzniem siodłowym a dowolnym punktem krawędzi przedniej nie ma prawa przekraczać 2,04 metra.

Znak nie ma znaczenia


Ciągniki siodłowe z naczepą osiągają na drogach belgijskich do 15,5 metra lub do 16,5 metra długości, jeśli spełnione są wymogi dotyczące dystansu między sworzniem siodłowym a przednią krawędzią i między sworzniem siodłowym a tyłem naczepy. Jeżeli używany jest kontener 45-stopowy (dozwolona szerokość do 2,50 metra, długość do 13,72 metra), nie ma prawa być wysunięty poza naczepę o więcej niż 0,77 metra. Maksymalna długość pojazdu wynosi w takiej sytuacji 17,27 metra.

Pociągi drogowe (samochody ciężarowe z przyczepą) mogą mierzyć do 18,75 metra. W ich przypadku dystans między umieszczonym najbardziej z przodu punktem załadunku a końcem przyczepy mierzony równolegle do osi wzdłużnej zespołu podlega ograniczeniu do 16,40 metra, a po odjęciu odległości między pojazdem silnikowym a przyczepą - 15,65 metra.

Maksymalne masy zarówno dla pociągu drogowego, jak i dla ciągnika siodłowego wynoszą 44 tony.

W aglomeracjach obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Jeżeli limit podwyższa znak drogowy, nie dotyczy on pojazdów o d.m.c. przekraczającej 7,5 tony. Na odcinkach pozamiejskich pojazdy takie mogą poruszać się z maksymalną prędkością 60 km/h. Wyjątek stanowią autostrady i drogi z co najmniej dwoma pasami w każdym z kierunków, których jezdnie oddzielone są inaczej niż przy użyciu oznakowania poziomego. Na tych dwóch rodzajach dróg limit prędkości dla pojazdów o d.m.c. powyżej 3,5 tony wynosi 90 km/h. Ogumienie zimowe jest zalecane, ale nieobowiązkowe. Nie można zakładać opon z kolcami.

 

1 2 3

następna

oprac. : FlotaAutoBiznes FlotaAutoBiznes

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: