eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Korki w Polsce 2015

Korki w Polsce 2015

2016-03-04 12:05

Korki w Polsce 2015

Korek © kichigin19 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

3,8 miliarda złotych - tyle w minionym roku kosztowały kierowców korki i utrudnienia w ruchu drogowym, z którymi przyszło się zmagać w siedmiu największych polskich miastach. Taki wynik w porównaniu z poprzednią edycją raportu opracowywanego przez Deloitte i Targeo.pl oznacza aż 12-procentowe pogorszenie. Średni roczny koszt korków przypadający na statystycznego, zmotoryzowanego Kowalskiego wynosił 3 350 zł, co stanowiło średnio 70 proc. miesięcznej pensji. Najbardziej palącym problemem polskich dróg ciągle pozostają wąskie gardła komunikacyjne, czego doskonałym przykładem są Wrocław i Warszawa. Najskuteczniejsze w walce z nimi okazują się Gdańsk i Katowice.

Przeczytaj także: Korki w Polsce 2014

Kto z nas lubi korki? Prawdopodobnie nikt. Nic dziwnego, czas w nich spędzony to synonim bezproduktywności. W ekonomicznym ujęciu jest to zatem strata, której wielkość jesteśmy w stanie oszacować jako koszt utraconych korzyści. Warto przy tym podkreślić, że ta sama ilość czasu spędzonego w korkach nie dla każdego kierowcy jest taka sama - wszystko zależy od średniego wynagrodzenia w danym mieście. Całościowe szacunki dla każdej z lokalizacji uwzględniają jej wielkość, która wyraża się w liczbie mieszkańców aktywnych zawodowo.

Z najnowszego „Raportu o korkach w 7 największych miastach Polski” wynika, że w minionym roku pracujący kierowcy z Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Krakowa, Katowic, Poznania i Gdańska stracili w korkach średnio 14,6 mln zł dziennie, a więc niemal 321 mln zł miesięcznie i ponad 3,8 mld zł w ujęciu całorocznym.
W porównaniu z rokiem 2014 jest to pogorszenie aż o 12 proc., czyli odpowiednio więcej o 1,5 mln zł dziennie, 34 mln zł miesięcznie i 400 mln zł rocznie. Przechodząc na poziom mikroekonomiczny, koszt korków dla statystycznego mieszkańca-kierowcy z siedmiu miast wzrósł aż o 18 proc. i wynosił średnio 3350 zł rocznie w porównaniu z 2848 zł w 2014 r. W ujęciu nominalnym był to wzrost kosztu o 502 zł rocznie” – mówi Rafał Antczak, Członek Zarządu Deloitte Consulting. „W ujęciu realnym roczny koszt korków na kierowcę wzrósł średnio do 70 proc. miesięcznego wynagrodzenia w porównaniu z 64 proc. w 2014 roku i niewiele różni się od poziomu sprzed pięciu lat, czyli kiedy opublikowaliśmy pierwszą edycję naszego raportu. Jest to jednak o tyle istotna zmiana, że w ubiegłym roku średnia cena litra benzyny spadła o ponad 12 proc.” – dodaje.
Z kolei koszt korków dla gospodarki (po odjęciu dochodów podatkowych) wyniósł w 2015 roku prawie 3,3 mld zł, czyli 0,19 proc. PKB i był wyższy niż w 2014 roku (0,17 proc. PKB).

Podobnie jak w ubiegłym roku najwyższy nominalnie koszt 3 976 zł rocznie ponosili kierowcy w Warszawie, gdzie z jednej strony najwyższe płace (do szacunków przyjmujemy średnie wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw) w stolicy podnoszą szacunek kosztów utraconych korzyści, ale z drugiej dłuższy czas spędzony w korkach sprawia, że kierowcy w Warszawie tracą rocznie w korkach 70 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia. Natomiast w Poznaniu czas w korkach jest zbliżony do Warszawy, ale ze względu stosunkowo dużą ilość kierowców i niższe zarobki roczny koszt korków dla mieszkańców stolicy Wielkopolski stanowi aż 74 proc. średniej pensji poznaniaków.

fot. Deloitte, Targeo.pl

Ile minut miesięcznie kierowca stoi w korkach? (h:min)

Mieszkaniec Wrocławia spędza w korkach prawie 9h miesięcznie.


Najniższy nominalny koszt korków, podobnie jak rok temu, ponosili kierowcy w Łodzi i Gdańsku, odpowiednio 2 187 i 2 223 zł rocznie. Jednak w porównaniu ze średnią płacą w tych miastach, roczny koszt korków w Łodzi wyniósł 57 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia, podczas gdy w Gdańsku było to zaledwie 43 proc. Rekordowo wysoki koszt korków ponoszą Wrocławianie – aż 81 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia rocznie, na co składa się stosunkowo wysoki nominalny koszt korków (3 549 zł miesięcznie), relatywnie niska baza wynagrodzenia (4 368 zł miesięcznie brutto) oraz wysoki i wciąż rosnący czas
tracony w korkach.

fot. Deloitte, Targeo.pl

Roczny koszt korków przypadający na pracującego kierowcę (PLN)

Najniższe koszty korków przypadają na kierowców z Łodzi, ale trzeba pamiętać, że średnia płaca w tym mieście jest niezbyt wygórowana.


Raport powstał w oparciu o badanie Korkometr™ zrealizowane przez serwis Targeo.pl. Bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości, dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego (wskaźnik uwzględniający opóźnienia spowodowane korkami w stosunku do przejazdu swobodnego bez utrudnień). Czas opóźnień w korkach w dni robocze zmniejszył się w trzech, a wzrósł w czterech miastach, w tym w dwóch pogorszył się bardzo znacząco – o ponad godzinę miesięcznie na jednego kierowcę. Roczny czas opóźnień we wszystkich miastach łącznie wydłużył się aż o 25 godzin 42 minut.

fot. Deloitte, Targeo.pl

Ile kosztuje stanie w korkach wszystkich kierowców?

Roczny koszt korków w Warszawie to ponad niemal 1,4 mld złotych.


Przeczytaj także: Korki w Polsce 2013 Korki w Polsce 2013

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Nowy Hyundai Elantra

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: