eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Ubezpieczenie OC w ciągu roku podrożało o 46%

Ubezpieczenie OC w ciągu roku podrożało o 46%

2016-07-13 10:42

Ubezpieczenie OC w ciągu roku podrożało o 46%

Ubezpieczenie OC w ciągu roku podrożało o 46% © Pio Si - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jak wynika z najnowszego raportu serwisu Rankomat.pl, od czerwca 2015 r. do czerwca 2016 r. ceny OC wzrosły średnio o 46%. Jest to wynik imponujący, nie należy się jednak spodziewać, że drożej już nie będzie. Podwyżki dotyczą właściwie wszystkich typów pojazdów – co ciekawe, powody do niepokoju mają obecnie właściciele aut z silnikami o mniejszej pojemności.

Przeczytaj także: Obowiązkowe OC coraz droższe

Przez ostatnie kilka lat na rynku OC trwała wojna cenowa. Ubezpieczyciele konkurowali ze sobą, drastycznie zaniżając ceny ubezpieczeń. W tym czasie wysokość składek OC w Polsce należała do najniższych w Europie. Niestety, wiązały się z tym również niższa jakość likwidacji szkód i niższy poziom wypłat odszkodowań. W kwietniu 2015 roku Komisja Nadzoru Finansowego zdecydowała się interweniować i wprowadziła specjalne wytyczne dla ubezpieczycieli, które skutkowały pierwszymi od lat podwyżkami OC.

Historia ostatnich podwyżek OC


O zbawiennej dla kieszeni właścicieli pojazdów wojnie cenowej możemy już zapomnieć. Patrząc na solidarne podwyżki OC wszystkich zakładów ubezpieczeń, łatwo zauważyć, że definitywnie zaprzestały one walki o klienta za pomocą niskich cen.

Według danych rankomat.pl: w czerwcu tego roku średnia najniższa cena OC była o 46,04% wyższa w stosunku do średniej najniższej ceny OC z czerwca ubiegłego roku.
  • W kwietniu 2015 wprowadzono wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), które miały podnieść jakość likwidacji szkód. Ubezpieczyciele zastosowali się do wskazówek KNF, ale nie zareagowali od razu podwyżką składki za obowiązkową polisę (w ciągu 6 miesięcy średnie ceny OC wzrosły zaledwie o ok. 2,5%);
  • Składki poszły w górę dopiero po wrześniowym apelu KNF o naliczanie cen adekwatnie do wysokości odszkodowań (w październiku średnia składka OC była wyższa o ponad 10% w stosunku do września);
  • 2015 rok przyniósł największą stratę na rynku OC w historii. Według raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń (Wyniki rynku ubezpieczeń po IV kw. 2015 r.) strata techniczna wyniosła ponad mld złotych. Przyczyniły się do niej wytyczne KNF i duży wzrost wypłat ze szkód osobowych;
  • Wprowadzenie podatku bankowego (luty 2016) również wpłynęło na podwyżkę cen OC;
  • Z początkiem 2016 roku ceny wzrosły o ponad 20% w stosunku do stycznia 2015 r;
  • Największe podwyżki nastąpiły jednak dopiero w ciągu ostatnich dwóch miesięcy (maj, czerwiec 2016) – obecnie płacimy średnio ponad 46% więcej za OC niż w ubiegłym roku.

Co to oznacza dla Kowalskiego? Teoretycznie standard napraw szkód OC powinien wzrosnąć, ale za ubezpieczenie pojazdu zapłaci już nie o kilka, ale kilkadziesiąt procent drożej.

fot. Pio Si - Fotolia.com

Ubezpieczenie OC w ciągu roku podrożało o 46%

Podwyżki dotyczą właściwie wszystkich typów pojazdów – co ciekawe, powody do niepokoju mają obecnie właściciele aut z silnikami o mniejszej pojemności.


Kto ile zapłaci za OC?


Towarzystwa ubezpieczeniowe, zmieniając politykę cenową, zmieniły również podejście do klienta. Ubezpieczyciele cały czas sondują rynek i z większą starannością oceniają ryzyko ubezpieczeniowe. Na cenę OC wpływa wiele czynników, ale miejsce zamieszkania i pojemność silnika uważa się za jedne z najistotniejszych. Właśnie tutaj widać ciekawe zmiany.

Za silniki benzynowe o pojemności 1,6 płacimy w OC więcej niż za 1,9 TDI


Według analizy cen OC rankomat.pl, po zestawieniu najpopularniejszych deklarowanych pojemności silnika w skali roku (czerwiec 2015 r. do czerwca 2016 r.) właściciele aut z silnikiem 1598 ccm (benzynowe 1,6 l) zapłacą aż o 53,47% więcej. Najmniej podwyżka dotknęła właścicieli aut o pojemności 1,2 l (+37,25%). Co ciekawe – posiadacze najpopularniejszych diesli 1.9 TDI i 2.0 TDI zapłacą trochę mniej niż średnia, bo około 43%.

Do tej pory panowało przekonanie, że duża pojemność silnika to duża moc auta, a tym samym – większe ryzyko ubezpieczenia i rozmiar szkody. Dlatego niektórzy właściciele takich pojazdów pogodzili się z wizją płacenia droższego OC. Obecnie średnie ceny OC dla aut z pojemnością silnika 2,0 TDI wynoszą ok. 820 złotych, a dla 1,9 TDI – 750 złotych. Tymczasem posiadacze pojazdów z silnikiem benzynowym o poj. 1,6 płacą już średnio 800 złotych.

To kolejny powód, dla którego warto porównywać oferty wielu ubezpieczycieli – właściciele aut z dużą pojemnością silnika mają wtedy większe szanse na znalezienie tańszej polisy OC. Posiadacze samochodów z mniejszą pojemnością mogą szukać towarzystwa, które jeszcze nie wprowadziło zwyżek z tego tytułu.

fot. mat. prasowe

Podwyżki cen OC

Ceny OC wzrosły w ciągu roku średnio o 46%, a wiele wskazuje na to, że będzie jeszcze drożej.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • krr89 / 2016-07-13 12:51:54

    Z tymi cenami OC to różnie jest.Mi w tym roku przyszło mniej zapłacić za ubezpieczenie,z kalkulatora cuk znalazłem tańszą polisę. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • To tylko średnie wartości

    mfind / 2016-07-13 16:50:00

    Przede wszystkim nie warto przejmować się "średnimi" podwyżkami. Średnia 46% oznacza tyle, że np. 2 ubezpieczycieli może podnieć ceny o 74%, ale trzeci może obniżyć je o 10%. Dlatego przed zakupem ważne jest wykonanie dla siebie porównania cen, aby znaleźć tego ubezpieczyciela, który zaoferuje dla nas najtańszą składkę :) Dzięki temu nasi Klienci płacą za OC nawet mniej niż rok wcześniej.

    Pozdrawiam,
    Łukasz,
    Porównywarka ubezpieczeń mfind odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: