eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Ubezpieczenie OC, czyli 10 lat strat

Ubezpieczenie OC, czyli 10 lat strat

2017-01-02 12:18

Ubezpieczenie OC, czyli 10 lat strat

Ubezpieczenie samochodu © thodonal - Fotolia.com

Ostatnie, drastyczne podwyżki cen OC związane były z zakończeniem wojny cenowej pomiędzy ubezpieczycielami i podjęciem starań o wyższą rentowność. Warto przy tym podkreślić, że straty z OC nie są żadnym novum - towarzystwa ubezpieczeniowe borykają się z nimi już od dekady.

Przeczytaj także: Zaskakujące spadki wypłat odszkodowania z OC. O co chodzi?

Weryfikacji informacji na temat długoterminowych zmian składek i wypłat z OC można dokonać na stronie Polskiej Izby Ubezpieczeń. Ich analiza pozwala stwierdzić, że ostatni zysk techniczny z obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego miał miejsce w 2006 roku i wyniósł zaledwie 0,20 mld zł. Ubezpieczyciele marzą jednak, aby powrócić do tego wyniku - w kolejnych dziesięciu latach odnotowywali wyłącznie straty. Z największą mieliśmy do czynienia w 2015 roku (-1,02 mld zł), ale tylko niewiele lepiej było w 2009 i w 2010 roku, kiedy to strata techniczna wyniosła odpowiednio -0,95 mld zł i -0,90 mld zł. Jeśli uwzględnilibyśmy inflację, to różnica między wynikami z 2009 roku, 2010 roku i 2015 roku okazałaby się jeszcze mniejsza.

Statystyki Polskiej Izby Ubezpieczeń dowodzą również, że ubezpieczenie OC nie od dziś sprawia ubezpieczycielom kłopoty. O poziomie strat decydują jednak nie tylko koszty wypłaty odszkodowań i zadośćuczynień.
„Warto zwrócić uwagę, że w przykładowym 2015 roku, różnica wartości składki przypisanej brutto (8,15 mld zł) i wypłat brutto z OC (6,40 mld zł) była dodatnia. Wynik techniczny osiągnął jednak poziom znacznie mniejszy od zera, bo wpływają na niego również inne czynniki (związane np. z rezerwami ubezpieczeniowymi i kosztami działalności ubezpieczeniowej)” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki polis Ubea.pl.

Z danych PIU można również wyłuskać na czym opiera się długookresowy problem z rentownością polis OC w naszym kraju.
„Jeżeli porównamy ze sobą 2006 rok i 2015 rok, to okaże się, że w analizowanym okresie składka przypisana brutto wzrosła o 41%, a wzrost wypłaconych odszkodowań wyniósł aż 87%. W takich warunkach, ubezpieczenie OC dla kierowcy po prostu nie może być rentowne” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

fot. thodonal - Fotolia.com

Ubezpieczenie samochodu

Polisy OC ostatni raz były zyskowne w 2006 roku.


Jeżeli przejrzymy dane dotyczące polis Autocasco, to okaże się, że w niektórych latach ubezpieczyciele mogli sobie skompensować straty z OC, poprzez zysk dotyczący dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych. Taka sytuacja miała miejsce na przykład w 2012 roku. Wtedy ubezpieczenie OC przyniosło stratę techniczną na poziomie 0,43 mld zł, a ubezpieczenie Autocasco wygenerowało aż 0,73 mld zł zysku. Polisy AC były finansowym wsparciem dla ubezpieczycieli również w:
  • 2006 roku - zysk techniczny 0,20 mld zł
  • 2007 roku - zysk techniczny 0,30 mld zł
  • 2008 roku - zysk techniczny 0,44 mld zł
  • 2011 roku - zysk techniczny 0,33 mld zł
  • 2013 roku - zysk techniczny 0,48 mld zł
  • 2014 roku - zysk techniczny 0,24 mld zł

Od stycznia do grudnia 2015 roku, sprzedaż Autocasco nie poprawiła już kondycji finansowej ubezpieczycieli. Wynik techniczny z AC utrzymał się bowiem na poziomie nieco niższym od zera (-0,11 mld zł).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: