Automotive na gwałt szuka pracowników
2017-01-05 11:02
Producenci motoryzacyjni potrzebują więcej pracowników © biker3 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce II kw. 2016
"MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja" potwierdza, że automotive to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi rodzimej gospodarki.- Nowe inwestycje, rekordowy eksport, a do tego oczekiwany przez niemal dwie trzecie polskich przedsiębiorców wzrost zatrudnienia - to wszystko każe się spodziewać, że w najbliższych miesiącach rozpędu, który nabrała motoryzacja, nic raczej nie jest w stanie zatrzymać. Naszym zdaniem czeka nas nawet przyspieszenie. Hamulcem może być jednak niedobór pracowników, z którym już w tym roku mocno zmagali się pracodawcy. W tym niełatwym otoczeniu istotna będzie dywersyfikacja kanałów poszukiwania kandydatów i wyjście poza utarte schematy – mówi Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems S.A.
W Polsce i na Słowacji potrzeba rąk do pracy, gorzej w Niemczech
Polski automotive doskonale zdaje sobie sprawę, że wzrost produkcji nieuchronnie rodzi konieczność pozyskiwania nowych pracowników. 6 na 10 polskich respondentów badania spodziewa się, że następne 6 miesięcy przyniesie wzrost zatrudnienia w ich firmach. To znacznie wyższy wynik od uzyskanego w poprzedniej edycji badania, kiedy to zatrudniać miało jedynie 39 proc. branży. Poszukiwani będą szczególnie pracownicy niższego (76 proc.) oraz średniego szczebla (25 proc.). Jedynie 7 proc. pracodawców deklaruje chęć zatrudnienia kadry zarządzającej.
Jeszcze większe plany rekrutacyjne posiada Słowacja, gdzie wzrost zatrudnienia prognozuje aż 79 proc. sektora automotive. W Czechach odsetek ten sięga 50 proc., a w Rosji 45 proc. Zaskoczeniem mogą być Niemcy. Okazuje się, że za Odrą rekrutować pracowników zamierza jedynie 13 proc. badanych, a co piąty spodziewa się redukcji etatów.
- Tak duże zapotrzebowanie na kadrę wśród naszych sąsiadów z Czech i Słowacji ma swoje plusy i minusy. Z jednej strony, to potwierdzenie, że branża ma się świetnie i będzie się rozwijała. Z drugiej strony, walka o pracowników może przybrać wymiar ponadnarodowy. Już teraz w zagranicznych fabrykach zlokalizowanych blisko granicy polsko-czeskiej czy polsko-słowackiej pracuje wielu naszych rodaków. To dla nas spora strata, która może spowodować, że u nas zwiększy się odsetek pracujących Ukraińców, którzy napływają do Polski i szukają zatrudnienia. Tak naprawdę wielu z nich już znalazło pracę w automotive – podkreśla Jacek Opala z Exact Systems.
fot. biker3 - Fotolia.com
Producenci motoryzacyjni potrzebują więcej pracowników
Młodych wykwalifikowanych jak na lekarstwo
Największym wyzwaniem, przed jakim stoją obecnie pracodawcy z branży motoryzacyjnej, jest rekrutacja nowych pracowników. Aż dwie trzecie firm sygnalizuje brak kadry o kierunkowym wykształceniu i małą liczbę kandydatów do pracy. Dla co szóstego pracodawcy problemem są wysokie oczekiwania płacowe pracowników. Co dziesiąty zwrócił uwagę na brak odpowiednich placówek edukacyjnych przygotowujących do pracy w motobranży.
Czytaj także:
- Branża motoryzacyjna zadowolona jak nigdy?
- Rynek motoryzacyjny - branża dwóch prędkości?
Warto zwrócić uwagę, że to właśnie w edukacji upatruje się największej szansy na poprawę sytuacji w polskim automotive. Według 65 proc. przedstawicieli branży, najlepszym sposobem na rozwiązanie problemu rosnących potrzeb kadrowych jest uruchomienie profilu motoryzacyjnego w szkołach zawodowych. Niemal jedna trzecia wskazuje na organizację szkoleń przez samych pracodawców. Tę ostatnią metodę już od kilku lat praktykuje Exact Systems, który w swojej Szkole Jakości prowadzi zajęcia dla przyszłych kontrolerów jakości. Ponadto firma przygotowała specjalną platformą e-learningową, w ramach której wdraża przyszłych pracowników w działania firmy, przygotowuje do przyszłych zadań oraz wspiera rozwój ich kompetencji.
fot. mat. prasowe
Przewidywania odnośnie zatrudnienia
- Zakładam, że takie rozwiązania jak te, które wdrożyliśmy u nas w firmie, będą standardem w coraz większej liczbie przedsiębiorstw. To właśnie odpowiednie przygotowanie i narzędzia mają kluczowe znaczenie przy rosnących potrzebach kadrowych. To szczególnie istotne, jeżeli uwzględnimy, że jak wynika z danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, motoryzacja jest branżą, w której w ostatnich miesiącach zostało zrealizowanych najwięcej inwestycji zagranicznych – podsumowuje Jacek Opala z Exact Systems.
fot. mat. prasowe
Jakie są obecnie największe problemy z zatrudnieniem w branży motoryzacyjnej?
Metodologia badania
Badanie „Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive będących klientami Exact Systems. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 413 respondentów z 5 państw (Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja). Respondentami byli przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych, w tym OEM i Tier, a w szczególności inżynierowie ds. jakości, dyrektorzy zakładów, managerowie ds. jakości i produkcji.
Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od lipca do września 2016 roku.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Samochody elektryczne podbiją rynek? Prognozy dla branży motoryzacyjnej
-
Co czeka automotive? Niepewne prognozy na 2023 rok
-
Branża motoryzacyjna czeka na odbicie. Pomoże elektromobilność?
-
Branża motoryzacyjna walczy o pracowników z Ukrainy?
-
Branża motoryzacyjna: wojna gorsza niż COVID-19?
-
Kiepskie nastroje w automotive. Ceny samochodów znowu w górę
-
Branża motoryzacyjna hamuje z inwestycjami
-
Automotive: ceny samochodów rosną, Polska odporna na COVID
-
Automotive nie przestaje zatrudniać. Ukraińcy w cenie
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)