Przez wypadki tracą nie tylko firmy ubezpieczeniowe
2017-03-01 00:45
Wypadek © Kadmy - Fotolia.com
Przeczytaj także: GUS zdradził wyniki firm ubezpieczeniowych w 2023 roku
Ostateczne dane za miniony rok nie są jeszcze znane, ale poznaliśmy już wstępne wyniki zbiorczego raportu na temat ubiegłorocznych wypadków drogowych. Wskazują one na:- 2-procentowy wzrost liczby wypadków drogowych (do 33 637)
- 3-procentowy wzrost liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych (do 3017)
- 2-procentowy wzrost liczby osób rannych w wypadkach drogowych (do 40 672)
Wprawdzie odnotowywana ostatnio spadkowa tendencja w ilości wypadków komunikacyjnych nie doczekała się kontynuacji, to pokreślić należy, że bieżące statystyki przedstawiają się lepiej niż te sprzed dekady.
W latach 2006-2016 zauważalny był bowiem spadek
- liczby wypadków drogowych o 28%
- liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 42%
- liczby osób rannych w wypadkach drogowych o 31%
Ta poprawa to bezpośrednie następstwo lepszego stanu polskich dróg, a także używania bezpieczniejszych samochodów przez Polaków. Wato równocześnie zauważyć, że równocześnie mieliśmy do czynienia z dość pokaźnym wzrostem ilości pojazdów poruszających się po naszych drogach. Statystyki prowadzone przez GUS wskazują, że pod koniec 2006 r. było zarejestrowanych 13,384 mln pojazdów samochodowych oraz ciągników. Analogiczny wynik z 31 grudnia 2015 r. wynosił już 20,72 mln.
„Niewykluczone, że pogorszenie statystyk bezpieczeństwa drogowego z 2016 r. jest wynikiem coraz większego zatłoczenia dróg, którego nie kompensują już inne czynniki” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Koszt kolizji i wypadków drogowych trzeba rozpatrywać nie tylko w kontekście wypłat realizowanych przez firmy ubezpieczeniowe. Niebezpieczne zdarzenia drogowe, mają również inne skutki ekonomiczne. Warto wspomnieć chociażby o kosztach interwencji służb mundurowych, leczenia ofiar wypadku, wypłaty rent rodzinnych i postępowań sądowych. Duże znaczenie mają również straty dla całej gospodarki związane ze zwolnieniami lekarskimi, kalectwem lub śmiercią osób w wieku produkcyjnym. Zgodnie z obliczeniami publikowanymi przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, średni jednostkowy koszt dla całej gospodarki wynosi:
- 2,05 mln zł w odniesieniu do ofiary śmiertelnej
- 2,30 mln zł w przypadku osoby ciężko rannej
- 26,7 tys. zł w odniesieniu do osoby lekko rannej
- 1,02 mln zł dla jednego wypadku drogowego
- 40,5 tys. zł w przypadku jednej kolizji drogowej
fot. mat. prasowe
Ile kosztują wypadki drogowe?
Po zsumowaniu szeroko pojętego kosztu wypadków i kolizji drogowych okazało się, że wyniósł on 48,2 mld zł w 2015 r. Wspomniana kwota odpowiadała około 3% produktu krajowego brutto Polski z 2015 r. Analogiczny wynik dla 2013 r. też oscylował na poziomie 3% PKB.
„Takie porównanie dowodzi, że poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego może mieć wpływ nie tylko na firmy ubezpieczeniowe, ale również na całą gospodarkę” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Ubezpieczyciele wypłacili prawie 33 mld zł w ciągu trzech kwartałów 2023
-
Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym prawie 22 mld zł w I połowie 2023
-
Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym prawie 11,3 mld zł w I kw. 2023
-
Ubezpieczenia i odszkodowania: PIU podsumowała 2022 rok
-
Jak ubezpieczyciele wpływają na Polaków i gospodarkę Polski?
-
Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym 33,6 mld zł w ciągu trzech kwartałów 2022
-
Ubezpieczyciele wypłacili 22,5 mld zł w I połowie 2022 r.
-
Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym 11,5 mld zł w I kw. 2022
-
Firmy ubezpieczeniowe wypłaciły ponad 10 mld zł w I kw.2021
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)