eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Samochód na gaz po zimie. Nie tylko wymiana opon

Samochód na gaz po zimie. Nie tylko wymiana opon

2017-04-04 13:51

Samochód na gaz po zimie. Nie tylko wymiana opon

Przegląd samochodu © fot. mat. prasowe

Zima za nami, co oznacza, że pokaźna część polskich kierowców odetchnęła właśnie z ulgą. I nic w tym dziwnego - śnieg, mrozy i sól potrafią dać posiadaczom pojazdów mocno w kość. Warto pamiętać, że po sezonie zimowym auto wymaga nieco naszej uwagi. Pozimowy serwis, któremu poddamy samochód na gaz, zagwarantuje nam spokój ducha i odpowiednie przygotowanie do wiosennych i letnich wojaży. A zatem, od czego zacząć?

Przeczytaj także: Auto na gaz zimą: o czym warto pamiętać?

Przygotowując samochód na gaz do sezonu wiosenno-letniego, w pierwszej kolejności pamiętajmy o sprawdzeniu szczelności instalacji LPG. Dlaczego jest to aż tak ważne? Nie zapominajmy, że zima to okres dużych wahań temperatury, co w połączeniu z ruchami nadwozia może prowadzić do rozszczelnienia gazowego układu zasilania. Najprostszym sposobem sprawdzenia, czy wszystko jest w porządku, jest użycie przenośnego detektora, który w razie wykrycia nieszczelności alarmuje użytkownika dźwiękiem i błyskiem diod.
– Sprawdzenie szczelności instalacji gazowej nie powinno być bagatelizowane. Pamiętajmy, że warunki zimowe mogą ją rozregulować, a nawet zniszczyć jej niektóre elementy. To z kolei owocuje zakłóceniami w działaniu systemu oraz większym spalaniem autogazu – mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta instalacji autogaz marki STAG.

Wymiana filtrów


Wyższe spalanie LPG, spadek mocy, nierówno pracujący silnik czy też jego gaśnięcie mogą oznaczać, że nasz samochód na gaz domaga się wymiany filtrów. To zatem kolejny krok, który powinniśmy podjąć, dokonując wiosennego przeglądu auta. W popularnych instalacjach tzw. IV generacji, czyli z sekwencyjnym wtryskiem gazu, pod maską znajdziemy dwa rodzaje filtrów. Zaleca się, aby oba z nich (filtr fazy ciekłej i filtr fazy lotnej) wymieniać po przejechaniu 10 tys. km.
– Filtry zabezpieczają silnik pojazdu przed ewentualnymi zanieczyszczeniami, które dostały się wraz z paliwem do zbiornika w trakcie tankowania. Jeżeli zanieczyszczenia te nie zostaną w odpowiednim momencie zatrzymane, wówczas mogą uszkodzić silnik. Żaden kierowca nie chciałby narażać się na konieczność rezygnacji z majowego wyjazdu, wynikającą z zaniedbania i braku wymienionych w terminie komponentów – zauważa Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych w firmie AC S.A.

Kalibracja instalacji LPG


Ostatnią czynnością, o której należy pomyśleć przygotowując samochód na gaz do sezonu wiosennego, jest regulacja instalacji gazowej. Jest to najważniejsza część pozimowego przeglądu, ponieważ nieodpowiednio wyregulowana instalacja wygeneruje dodatkowe koszty zamiast spodziewanych oszczędności. Samochód będzie zużywał znacznie więcej paliwa niż powinien. Zapobiegnie temu kalibracja wykonana przy pomocy komputera podłączonego do samochodu. Zapewni ona dodatkowo płynną jazdę, bez niedogodnych szarpnięć, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy i komfort użytkowania samochodu.

Wymienione czynności w zupełności wystarczą, aby być pewnym, że nasz samochód na gaz ma w pełni sprawną instalację LPG. Przez kolejne 10 tys. kilometrów możemy cieszyć się bezawaryjną jazdą, lecz przy okazji serwisowania auta z LPG warto sprawdzić również inne elementy eksploatacyjne. Jakie?

Świece zapłonowe, przewody wysokiego napięcia i wymiana oleju


Silnik zasilany gazem pracuje w odmiennych warunkach niż w przypadku benzyny. Przede wszystkim dodatkowo obciąża układ zapłonowy i jest powodem krótszej żywotności świec zapłonowych. Świece zapłonowe są więc elementem, o który należy szczególnie zadbać, gdyż niesprawne mogą uniemożliwić odpalenie auta, krzyżując tym samym wyjazdowe plany.

Okresowej kontroli powinien zostać poddany także stan przewodów wysokiego napięcia. Nie ma szczegółowych wytycznych, jak często przewody powinny być kontrolowane, dobrze jest jednak dokonywać kontroli po prostu regularnie. Przy okazji wizyty w warsztacie należy sprawdzić, czy nie ma przebić prądu, czy gumowe osłony przewodów nie są sparciałe, popękane lub dziurawe.

Samochód na gaz to także konieczność terminowej wymiany oleju, który jest jednym z najważniejszych płynów, jakie znajdują się w samochodzie. Odpowiada za smarowanie jednostki napędowej, zmniejsza tarcie elementów silnika podczas pracy, utrzymuje go w czystości, pełni także funkcję chłodzenia go.
– Przeważnie olej silnikowy wraz z filtrem wymienia się co ok. 10-20 tys. km lub co roku w czasie przeglądu, czyli podobnie jak w przypadku kontroli instalacji autogaz – dodaje Marek Bezubik.

Wtryskiwacze i reduktor gazu


Wśród komponentów sekwencyjnej instalacji gazowej, elementy typowo eksploatacyjne to wtryskiwacze oraz reduktor gazu. Pozostałe, takie jak butla, okablowanie czy sterownik w większości wypadków wystarczają na całe życie auta, gdyż nie są podatne na złą jakość gazu czy też zużycie wynikające z wielokrotnego rozruchu silnika. Zatem wtryskiwacze oraz reduktory to poza filtrami paliwa jedyne podzespoły instalacji, których zużycie i konieczność wymiany nastąpią prędzej czy później, a kiedy – to zależy od warunków eksploatacji i jakości tych części.

fot. mat. prasowe

Przegląd samochodu

Sprawdzenie szczelności instalacji to bardzo ważna czynność w ramach każdego przeglądu systemu LPG


Zużycie reduktora tylko w pewnym zakresie zależy od przebiegu – w dużej mierze od liczby cykli rozgrzewania i chłodzenia, które są odpowiedzialne za zmianę właściwości membran reduktora. Podobnie wtryskiwacze, które są w nieco większym stopniu wrażliwe na przebieg, a mniej na liczbę rozruchów.
Jeśli zdecydujemy się na wymianę reduktora, pamiętajmy, że dobrze będzie zdecydować się także na wymianę przewodów wodnych w układzie chłodzenia. Z czasem sztywnieją i mogą pękać, a to spowoduje wyciek płynu chłodzącego. Na skutek pęknięcia membrany, reduktor może ulec awarii. Objawy będą podobne jak przy zapchanych filtrach gazu, dodatkowo może być wyczuwalna woń gazu w kabinie auta i brak możliwości przełączenia zasilania benzynowego na gazowe – informuje Bezubik z AC S.A.

Gruntowny wiosenny przegląd auta powinien być tak samo oczywisty jak wymiana opon zimowych na letnie. Stan nawierzchni dróg, sól drogowa, błoto, wilgoć, duże wahania temperatur – to wszystko sprawia, że po kilku zimowych miesiącach nasz samochód na gaz może być w znacznie gorszej kondycji niż jesienią. Jeśli nie usuniemy skutków zimy w trakcie przeglądu wiosennego, musimy liczyć się z pogarszającym się stanem auta.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • janusz.z / 2017-04-14 09:35:07

    Mnie czeka wymiana filtrów ale mechanik mi zaproponowal zamienniki delfie w dobrej cenie wiec nie bede musial wyskakiwac z duzej kasy. Cale szczescie bo zaplanowalem sobie wyjazd na majowke w gorach a to kosztuje no i auto musi byc sprawne do tego czasu odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: