eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Instalacja gazowa. Zysk czy strata?

Instalacja gazowa. Zysk czy strata?

2018-01-22 00:30

Instalacja gazowa. Zysk czy strata?

Samochody © fot. mat. prasowe

Kupno samochodu rodzi oczywiste pytanie o preferencje. Zastanawiamy się nie tylko nad marką, ale również mocą silnika, nadwoziem, kolorem czy rodzajem paliwa. No właśnie. Diesel, benzyna czy może LPG? Praktyka pokazuje, że coraz większe grono Polaków decyduje się na ostatnie z wymienionych rozwiązań. Za taką decyzją stoi przede wszystkim przekonanie o oszczędnościach generowanych przez auto na gaz. Z drugiej strony istnieją też tacy, którzy obawiają się wadliwych instalacji gazowych czy graniczeń narzucanych ich posiadaczom. Czy samochód z LPG to zysk czy też strata?

Przeczytaj także: Samochód na gaz po zimie. Nie tylko wymiana opon

Popularność aut napędzanych gazem nie jest kwestią ostatnich dni. Wzrost zainteresowania tym rodzajem pojazdów notowany jest już od lat 90-tych, ale dziś - ze względu na coraz to bardziej zaawansowane technologie i rosnące ceny tradycyjnych paliw - zdecydowanie przybiera na sile. Z drugiej strony mamy też całkiem pokaźną grupę oponentów, którzy przekonują, że instalacja gazowa wpływa negatywnie na dynamikę auta, zupełnie nie nadaje się do nowych aut i wyraźnie podwyższa OC. Jak jest w rzeczywistości?

Zarzuty przeciwników


Zdaniem przeciwników, instalacja gazowa generuje jedynie niewielkie oszczędności. Przyznają oni wprawdzie, że ceny gazu są w porównaniu z innymi paliwami bardzo atrakcyjne, ale podnoszą od razu kwestię inwestycji w założenie gazu. Montaż instalacji to wydatek rzędu 2,5 tysiąca zł, do czego dochodzą również wyższe o około 60 zł koszty badań technicznych. Na obronę instalacji gazowych warto jednak przytoczyć argument, że kwota montażu jest jednorazowa, a kalkulatory LPG wskazują, że koszt instalacji zwraca się już po kilku miesiącach. Przelicznik jest prosty: zakładając, że cena benzyny wynosi 4,80 zł, gazu 1,90, samochód spala ok 8 l paliwa na 100 km, a średni przebieg w miesiącu to 2 tys. km. Koszt instalacji gazowej zwróci się użytkownikowi już po 7 miesiącach.

Popularnym argumentem wśród przeciwników LPG jest też taki, że „gaz niszczy silniki”. Takie stwierdzenie w rzeczywistości ma jednak niewiele wspólnego z prawdą. Przyczyn ewentualnego wystąpienia tego problemu należy szukać w nieprawidłowym montażu instalacji gazowej. Wszystko więc sprowadza się do jakości – jeśli praca na początku zostanie wykonana rzetelnie, pozwoli to zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas.

fot. mat. prasowe

Samochody

Przeciwnicy twierdzą, że oszczędności wynikające z użytkowania auta z LPG są niewielkie.


Amatorzy szybkiej jazdy często zarzucają samochodom z LPG brak dynamiki jazdy. Okazuje się, że to już nieaktualne. Problem ten dotyczył poprzednich generacji instalacji gazowych – przy obecnym rozwoju techniki, od czasu pojawienia się instalacji gazowej z bezpośrednim wtryskiem gazu w formie ciekłej, samochody mają taką samą dynamikę i osiągają nawet większą moc, niż auta jeżdżące na benzynie
- Istnieje przekonanie, że montaż instalacji LPG wpływa na zmniejszenie mocy silnika. Fakty zaś mówią jasno: spadek mocy wynosi zaledwie ok. 4 procent, których przeciętny kierowca nie jest w stanie odczuć w trakcie jazdy. Kluczem do pełnego zadowolenia są jednak trzy warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów, najlepiej od jednego producenta, a montaż powinien mieć miejsce w profesjonalnym warsztacie. Chcąc zaoszczędzić na komponentach instalacji można w efekcie więcej stracić niż zyskać. Aby cieszyć się dynamiczną jazdą bez niespodzianek warto więc rozpocząć liczenie oszczędności wynikające z różnicy cen między gazem a benzyną, a nie wcześniej przy wyborze komponentów instalacji czy pozornie „oszczędniejszego” warsztatu. - wyjaśnia Marek Bezubik, specjalista ds. technicznych AC S.A.

Opinie zwolenników


Najnowsze generacje instalacji gazowych znacznie różnią się od tych pierwszych – są bezpieczne nie tylko dla samych użytkowników, ale także dla środowiska. Ostatni wspomniany czynnik, zaraz obok oszczędności, jest najmocniejszym argumentem przytaczanym przez zwolenników instalacji gazowych. Samochody jeżdżące na gaz wytwarzają znacznie mniejszą ilość gazów cieplarnianych do atmosfery. Biorąc pod uwagę dyrektywy wydawane przez Unię Europejską, kwestia ekologii będzie odgrywała w najbliższych latach decydującą rolę. Warto zacząć dbać o środowisko, jeszcze zanim zmuszą nas do tego przepisy prawa.

Zwolennicy instalacji gazowych przekonują, że samochód na gaz sprawdzi się podczas długich podróży, kiedy stacje benzynowe znajdują się w znacznych odległościach. Kiedy kończy nam się jeden rodzaj paliwa, wystarczy dosłownie kilka sekund, żeby przełączyć się na drugi. Tym samym można uzyskać wzrost zasięgów auta i pokonać trasę bez ponownego tankowania.
– Warto przywołać także inne zalety tego rozwiązania, takie jak lżejsza masa zbiorników czy dłuższe życie silnika - zapewnia to łagodniejszy zapłon, a dodatkowo fakt, że olej silnikowy chroniący ścianki cylindra nie jest z nich spłukiwany. Należy pamiętać, że dobrze wykonany montaż instalacji gazowej zagwarantuje nam również cichą pracę silnika, co znowu przemawia na korzyść tego rozwiązania – mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta instalacji autogaz marki STAG.

Zakup samochodu zazwyczaj traktowany jest jako inwestycja długoterminowa, dlatego montaż instalacji LPG sprawdzi się tylko wtedy, jeśli zostanie przeprowadzony profesjonalnie. W perspektywie długofalowej zaoszczędzimy dzięki temu nie tylko pieniądze, ale i czas. Samo auto zyska osiągając większą moc przy jednoczesnym wzroście zasięgów. Pamiętajmy również o ekologicznych aspektach LPG, czyli korzyściach dla całego społeczeństwa.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • instalacja gazowa

    Filipo8 / 2018-01-24 20:14:58

    Jestem właścicielem auta z instalacją gazową Zavoli. Instalacja była dosyć tania i takiej też szukałem. Niestety z przeciwnikami się nie zgodzę. No chyba że z większą ceną za przegląd. Poza tym uważam, że taka instalacja generuje same oszczędności. Spadki mocy jeżeli wg jakieś są to przeciętny użytkownik na pewno tego nie odczuje i nawet niech nie próbuje wciskać kitu. Prędzej auto jest już kiepskie kondycyjnie i to raczej w silniku należy szukać przyczyn a nie w instalacji. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: