eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Polscy kierowcy, czyli nieświadoma nietrzeźwość

Polscy kierowcy, czyli nieświadoma nietrzeźwość

2018-04-27 10:28

Polscy kierowcy, czyli nieświadoma nietrzeźwość

Badanie trzeźwości © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Czy wsiadając za kierownicę, prawidłowo oceniamy swoją trzeźwość? Niestety nie zawsze. Z badania zrealizowanego na zlecenie AlcoSense Laboratories wynika, że co trzeci z ankietowanych kierowców wsiadłby za kółko wcześniej aniżeli powinien, a wszystko na skutek błędnego oszacowania czasu, jaki jest mu niezbędny do osiągnięcia całkowitego stanu trzeźwości. Okazuje się zatem, że tzw. nieświadoma nietrzeźwość może być na polskich drogach całkiem częstym zjawiskiem.

Przeczytaj także: Pijany kierowca: nawet ważne OC nic nie pomoże

Czym jest wspomniana we wstępie nieświadoma nietrzeźwość? Jest to stan, którego prawdopodobnie doświadczyło na własnej skórze, wielu polskich kierowców. Osoba czuje wówczas, że jest w pełni trzeźwa, ale stężenie alkoholu w jej organizmie przekracza dopuszczalne prawem limity, które pozwalają na prowadzenie pojazdów. Do takiej sytuacji dochodzi często rano, następnego dnia po zakrapianym wieczorze.

3 na 10 polskich kierowców przyznaje, że mogło – mniej lub bardziej świadomie – prowadzić auto, mając we krwi większą dawkę alkoholu niż dopuszczalne przez polskie prawo 0,2 promila. To oznacza, że popełniali wykroczenie. Najczęściej do winy przyznawali się kierowcy z województwa opolskiego (43%), a na drugim biegunie (10%) uplasowali się zmotoryzowani z zachodniopomorskiego.

Pytani o powody wystąpienia takiej sytuacji, ankietowani najczęściej wskazywali nieświadomość swojego faktycznego stanu trzeźwości, brak innego kierowcy, który mógłby ich podwieźć oraz prowadzenie pojazdu na krótkim dystansie.
Niepokojąca jest postawa kierowców o stażu krótszym niż dwa lata, którzy najczęściej wyjaśniali, że „nie przejęli się” swoją potencjalną nietrzeźwością.

Co trzeci kierowca za wcześnie wsiada za kółko


Przeciętna osoba po wypiciu pięciu piw (półlitrowych z 5% zawartością alkoholu) pomiędzy godziną 21:00 a 23:00, będzie całkowicie trzeźwa dopiero po godzinie 10:00 rano następnego dnia. Tymczasem ponad 30% kierowców biorących udział w badaniu zadeklarowało, że byłoby gotowe prowadzić pojazd przed 10:00, przedwcześnie zakładając swoją trzeźwość. 22% z nich wsiadłoby za kierownicę nawet przed 9:00, a o tej godzinie przekroczenie dopuszczalnego limitu zawartości alkoholu jest pewne.

fot. mat. prasowe

Prowadzenie pod wpływem alkoholu

30% polskich kierowców przyznaje, że prowadzić samochód, mając we krwi powyżej 0,2 promila


Co trzeci biorący udział w badaniu kierowca wsiadłby za kółko w mniej niż dwie godziny od wypicia jednego piwa. Oznacza to, że mógłby prowadzić samochód, mając zawartość alkoholu we krwi w stężeniu przekraczającym dozwolony przez prawo limit. Z badania wynika również, że im kierowca jest młodszy, tym większe jest prawdopodobieństwo, że przeszacuje możliwości swojego organizmu. W podziale na grupy wiekowe, zbyt wcześnie po wypiciu jednego piwa prowadziłoby samochód:
  • 37% kierowców w wieku 18-29 lat
  • 34% kierowców w wieku 30-44 lata
  • 22% kierowców w wieku 45-49 lat
  • 21% kierowców powyżej 60 roku życia.

Ponadto, 35% kierowców nie wyklucza, że pojechałoby jako pasażer z zaufanym kierowcą, który przed chwilą wypił jedno piwo.

Samokontrola trzeźwości to wciąż rzadkość


Jedynie 14% kierowców deklaruje, że przeprowadza samokontrolę stanu trzeźwości przy użyciu alkomatu (prywatnego lub udostępnionego przez policję) w każdej sytuacji, gdy spożywało alkohol dzień wcześniej. Odsetek ten jest wyraźnie większy u kierowców, którzy prowadzą samochód w związku z wykonywaną pracą i wyniósł on 26%.
Niemal co czwarty kierowca (23%) nigdy nie bada się alkomatem kolejnego dnia rano po spożyciu alkoholu poprzedniego wieczora. Najczęstszym wytłumaczeniem jest pewność co do własnego stanu trzeźwości bez konieczności badania.

fot. mat. prasowe

Za wcześnie wsiadamy za kółko

30% kierowców mogło przedwcześnie zakładać swoją trzeźwość


Prawie połowa respondentów (48%) stwierdziła, że nie bada się alkomatem, ponieważ nigdy nie prowadzi rano, dzień po tym jak spożywała alkohol.

Wysokie prawdopodobieństwo porannej kontroli trzeźwości


Według oficjalnych danych polskiej policji w 2017 r. dokonano 17,8 mln. kontroli trzeźwości kierujących pojazdami. Z badania SW Research dla AlcoSense Laboratories wynika, że 84% kierowców przechodziło w ostatnim roku taką kontrolę przynajmniej raz, a 70% z nich przynajmniej raz w życiu było badanych na obecność alkoholu w organizmie w godzinach między 6:00 a 12:00.

fot. mat. prasowe

Kontrole trzeźwości

70% kierowców przynajmniej raz w życiu było badanych na obecność alkoholu w organizmie w godzinach między 6:00 a 12:00.


– Wyniki badania dowodzą, że kierowcy jadący w stanie nieświadomej nietrzeźwości wystawiają się na znaczne ryzyko poniesienia konsekwencji prawnych w razie kontroli, nie wspominając o bezpieczeństwie swoim i innych użytkowników dróg. Zawodowi kierowcy dodatkowo ryzykują utratą pracy ¬– mówi Hunter Abbott, kierowca wyścigowy i ekspert z firmy AlcoSense, producenta alkomatów osobistych. – Obowiązujący w Polsce limit 0,2 promila jest jednym z niższych w Europie. Oznacza to, że Polacy muszą być szczególnie ostrożni, decydując się na prowadzenie samochodu po tym, jak pili alkohol poprzedniego dnia. Ponieważ każdy z nas jest inny, bardzo trudno określić, kiedy będziemy całkowicie trzeźwi w różnych sytuacjach. Dlatego jeżeli ktoś zamierza wsiąść za kółko o poranku po kilku piwach wypitych wieczorem dzień wcześniej, powinien najpierw zbadać się precyzyjnym alkomatem, by uchronić się przed podjęciem decyzji, która może nieść poważne konsekwencje.

Informacje o badaniu
Badanie SW Research dla AlcoSense Laboratories przeprowadzono w marcu 2018 roku, na reprezentatywnej grupie 1280 kierowców.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: