eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Lwy, słonie czy żyrafy? Jacy są polscy kierowcy?

Lwy, słonie czy żyrafy? Jacy są polscy kierowcy?

2018-05-22 12:32

Lwy, słonie czy żyrafy? Jacy są polscy kierowcy?

Jacy są polscy kierowcy? © MorePixels - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jazda samochodem to dla wielu z nas zdecydowanie coś więcej niż przemieszczenie się z punktu A do punktu B. Okazuje się, że jest to również okazja, aby zaprezentować swój charakter i towarzyszące podróży emocje. Badanie, które firma Shell zleciła Kantar TNS, pokazuje, jakimi typami zwierząt jesteśmy w drogowej dżungli. Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów wyraźnie wynika, że na polskich drogach królują lwy.

Przeczytaj także: Bezpieczeństwo na drodze. Jaki jest polski styl jazdy?

Wielka szóstka drogowej dżungli


Jak dowodzi badanie "Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą", statystyczny polski kierowca to legitymujący się średnim lub wyższym wykształceniem czterdziestoletni mężczyzna (7 na 10 respondentów), ojciec jednego dziecka i posiadacz jednego samochodu.

Autorzy badania poszli jednak o krok dalej, próbując porównać drogowe zachowania kierowców do zwyczajów i charakteru zwierząt. W ten sposób wyłonionych zostało 6 najczęściej spotykanych na naszych drogach typów kierowców, którzy różnią się od siebie nie tylko stylem jazdy i drogowymi nawykami, ale również temperamentem, upodobaniami i poziomem empatii.
To badanie podejmuje ważny temat emocji jakie towarzyszą prowadzeniu auta – czy, jak i z kim lubimy podróżować? Co nam daje jazda samochodem i co w samej jeździe sprawia nam przyjemność. Odwołanie się do świata zwierząt doskonale oddaje złożoność ludzkich emocji i charakterów. Metafora dżungli i funkcjonujących w jej przestrzeni zwierząt sprawia, że łatwiej jest nam zrozumieć nasze drogowe zachowania, co w efekcie może doprowadzić do tego, że będziemy bardziej kompetentnymi kierowcami – mówi dr Tomasz Sobierajski z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

I tak okazuje się, że na polskich szosach królują lwy. Ten typ reprezentuje co czwarty z przebadanych kierowców i jest to bezsprzecznie dobra wiadomość. Drogowe lwy to bowiem odpowiednik najbardziej kompetentnych kierujących, którzy legitymują się już sporym doświadczenie, są skoncentrowani, skrupulatnie planują trasę i kontrolują to, co dzieje się na drodze.

Drugą pod względem liczebności grupę stanowią słonie – 17,9% polskich kierowców. Za kółkiem rozważne i odpowiedzialne, ale przede wszystkim niezwykle opiekuńcze i troskliwe. Cenią komfortową i spokojną jazdę w towarzystwie bliskich.

Żyrafy stanowią 17,3% ankietowanych osób - są przyjazne i wesołe. Do tej grupy należą amatorzy długich wycieczek w towarzystwie przyjaciół i rodziny. Żyrafy prowadzą pewnie, błyskawicznie reagują w sytuacjach zagrożenia.

Z kolei najbardziej asertywne są tygrysy, które stanowią 15,1% badanych. Uważają, że to właśnie im powinni podporządkować się inni mieszkańcy dżungli. Kochają luksus, kręte drogi i jazdę w trudnych warunkach.

W odróżnieniu od beztroskiego lemura (14,6%), który jest mistrzem czerpania radości z jazdy – auto daje mu poczucie radości i wolności. Lubi wycieczki donikąd, najchętniej przy otwartych oknach i głośnej muzyce.

Najmniej liczna, choć najbardziej drapieżna grupa, bo 11,3% respondentów, to gepardy – czyli najszybszy gatunek występujący na drodze. Typ wojownika i ryzykanta, który jeździ dynamicznie do granic możliwości – swoich, samochodu oraz panujących warunków.

fot. mat. prasowe

Profile Polaków za kierownicą

Na polskich drogach królują lwy – ten typ reprezentuje niemal jedna czwarta kierowców.


Olejowe preferencje Polaków


Polscy kierowcy stawiają na oleje syntetyczne – ponad 2/3 respondentów wybiera oleje syntetyczne i półsyntetyczne – odpowiednio 35 i 31%. Co więcej, ponad połowa Polaków osobiście wybiera olej do swojego samochodu, ale po zasięgnięciu opinii u specjalisty – mechanika czy doradcy serwisowego. O radę pyta co trzeci Polak. A 83%, najchętniej w niezależnym lokalnym warsztacie, którego właścicielem jest osoba prywatna – tak odpowiedziała aż połowa ankietowanych. Co ciekawe niemal połowa (46%) badanych samodzielnie uzupełnia olej silnikowy jeśli zachodzi taka potrzeba.
Z badania jasno wynika, że Polacy za kierownicą przybierają różne postacie. Najczęściej są odpowiedzialni jak lwy, ale można także w trasie spotkać szybkiego i zwinnego geparda. W kampanii #DriveOn chcemy zachęcać i inspirować kierowców do czerpania radości z prowadzenia, bez martwienia się o silnik samochodu – podsumowuje Justyna Goraj, Menedżer Komunikacji Marek Olejowych Shell.

O badaniu
Badanie „Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownica” zostało zrealizowane w pierwszym kwartale 2018 przez pracownię badawczą Kantar TNS na zlecenie firmy Shell. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – badanie jakościowe w oparciu o wywiad fokusowy oraz badanie ilościowe metodą CAWI zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie polskich kierowców (N=1000).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: