Pracochłonna flota firmowa
2018-07-11 08:33
Flota samochodowa © Yuri Bizgaimer - Fotolia.com
Przeczytaj także: Eksploatacja samochodu służbowego. Jak ogranicza się jej koszty?
Miniony rok, podobnie zresztą jak jego poprzednik, okazał się dla rynku motoryzacyjnego niezwykle udany. Z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że zeszłoroczna sprzedaż nowych osobówek osiągnęła jeszcze niewidziany w tym stuleciu poziom 486 tys. aut, co było wynikiem o 17 proc. lepszym od osiągniętego rok wcześniej.Więcej samochodów, więcej obowiązków
Nie jest dużym zaskoczeniem, że za tak wysoką sprzedażą kryły się w głównej mierze firmy, które nabyły około 70 proc. spośród wszystkich nowych samochodów osobowych sprzedanych w zeszłym roku. Na rosnącą dynamikę rodzimego rynku motoryzacyjnego coraz większy wpływ wywierają firmy z sektora MŚP. Rosnąca liczba samochodów w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach oznacza jednak coraz większą liczbę obowiązków związanych z ich utrzymaniem.
Aby flota firmowa była efektywna, konieczne jest dobre zarządzanie. To ostatnie musi z kolei uwzględniać cały zespół różnorodnych czynników
- Im większa liczba samochodów w firmie, tym większe są nakłady czasu i pracy, które trzeba przeznaczyć na ich utrzymanie. Do kwestii stricte technicznych, takich jak przeglądy serwisowe, naprawy mechaniczne czy sezonowa wymiana opon dochodzą jeszcze obowiązki administracyjne – twierdzi Ilona Ochęduszko dyrektor Departamentu Account Management w Carefleet S.A. – O ile korporacje i duże przedsiębiorstwa posiadają całe działy lub pracowników dedykowanych obsłudze firmowej floty, o tyle w przypadku mniejszych firm obowiązki te spadają na pracowników odpowiedzialnych za inne obszary funkcjonowania firmy, w tym często również na samych właścicieli – dodaje.
fot. mat. prasowe
Które działania związane z obsługą floty wymagają największych nakładów pracy
Nie tylko nadzór nad stanem samochodów służbowych
Oprócz konieczności utrzymania aut służbowych w dobrej kondycji, stosunkowo dużych nakładów pracy wymaga od firm z sektora MŚP również koordynacja przeglądów serwisowych oraz rozliczanie faktur związanych z eksploatacją samochodów. Na te kwestie wskazało odpowiednio 13,4 i 13,2 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu.
Ankietowani zwracali również uwagę m.in. na pracochłonność działań administracyjnych związanych z obsługą floty, takich jak rejestracje i ubezpieczenia (11,1 proc.) czy koordynacja napraw szkód komunikacyjnych (6,2 proc.). Jak twierdzi Ilona Ochęduszko, duże nakłady pracy i czasu, jakie należy poświęcić na obsługę samochodów służbowych, sprawiają, że coraz częściej przedsiębiorcy z sektora MŚP zlecają te zadania wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym.
- Właściciele małych i średnich firm traktują samochody służbowe w kategorii narzędzi pracy. Powinny być ekonomiczne, funkcjonalne i generować jak najmniej dodatkowej pracy. Dlatego też z roku na rok coraz większą popularnością cieszy się outsourcing usług związanych z zarządzaniem flotą – mówi Ilona Ochęduszko. - Wśród nich możemy m.in. wymienić obsługę techniczną pojazdów, sezonową wymianę i przechowywanie opon, likwidację szkód komunikacyjnych, karty paliwowe czy wsparcie w kwestiach związanych z administracją firmowej floty – dodaje.
fot. mat. prasowe
Nakłady pracy wg wielkości firmy
Sektor MŚP coraz bardziej otwarty na wynajem
W ostatnich latach coraz większą popularność w sektorze MŚP zyskuje wynajem długoterminowy – rozwiązanie, które łączy w sobie atrakcyjne finansowanie samochodu z szerokim zakresem usług z obszaru zarządzania flotą. Jeszcze kilkanaście lat temu z rozwiązania tego korzystały przede wszystkim korporacje i duże przedsiębiorstwa. Obecnie, jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A., 19,6 proc. mikro, małych i średnich firm w Polsce finansuje samochody służbowe w formie wynajmu długoterminowego. To niemal o 15 proc. więcej niż w 2009 roku.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Samochód służbowy: liczy się rozmiar, a nie marka
-
Wydatki pod ścisłą kontrolą. Jak obniżyć koszty serwisowania w dużej flocie
-
Duża flota w czasie pandemii: jak zredukować koszty i gdzie szukać oszczędności?
-
Samochód służbowy do celów prywatnych w co 3. firmie
-
Samochód służbowy. Nie tylko narzędzie pracy?
-
Samochód firmowy ma być tani, a nie bezpieczny
-
Menedżer floty a dział HR
-
Flota firmowa: wydawanie i przyjmowanie aut
-
Leasing samochodu: stresujący koniec kontraktu
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)