eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › W 2019 r. brak OC będzie droższy o 300-450 zł

W 2019 r. brak OC będzie droższy o 300-450 zł

2018-10-04 11:28

W 2019 r. brak OC będzie droższy o 300-450 zł

Ubezpieczenie samochodu © Kanpitcha - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jazda bez wykupionej polisy to nie tylko ryzyko, ale także wysokie kary finansowe. Te ostatnie uzależnione są od wysokości najniższego wynagrodzenia w naszym kraju, wiadomo więc, że od przyszłego roku będą jeszcze dotkliwsze dla kieszeni. Porównywarka Ubea.pl przeanalizowała ich skalę i skutki.

Stawki karne można obliczyć bez czekania na komunikat UFG …


Coroczne wzrosty kar za brak obowiązkowej polisy OC budzą wiele kontrowersji i choćby z tego powodu warto przypomnieć, że mechanizm ten jest automatyczny i nie zależy bezpośrednio od decyzji rządzących. Stosowne zapisy w tej kwestii znajdujemy w Ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, która stanowi, że wysokość kary za brak OC uzależniona jest od poziomu najniższego wynagrodzenia w naszym kraju. I tak, podstawowa kara za ponad 14-dniową przerwę w polisie OC stanowi w danym roku równowartość:
  • dwukrotności najniższego wynagrodzenia (samochód osobowy)
  • trzykrotności najniższego wynagrodzenia (samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy)
  • jednej trzeciej najniższego wynagrodzenia (inny pojazd - np. motocykl lub motorower)

W przypadku krótszej przerwy okresu ubezpieczenia, bazowe stawki karne dla danego rodzaju pojazdów mechanicznych są redukowane o 50% (przerwa od 4 dni do 14 dni) lub 80% (przerwa do 3 dni włącznie).
„Dzięki takiemu przejrzystemu mechanizmowi obliczania stawek karnych, można wyznaczyć wysokość kar na 2019 r. jeszcze przed ich oficjalnym ogłoszeniem przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Warto jednak pamiętać, że wspomniana instytucja zaokrągla stawki karne do pełnych dziesiątek złotych” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Poniższa tabela potwierdza, że presja związków zawodowych na podwyżkę płacy minimalnej, skutkowała jednocześnie zmianami niekorzystnymi dla kierowców nieposiadających obowiązkowych polis.
„W przypadku podstawowej stawki karnej dotyczącej braku ubezpieczenia samochodu osobowego (przerwa w ochronie powyżej 14 dni), przyszłoroczny wzrost wynosi aż 300 zł (z 4200 zł do 4500 zł). Jeszcze większą zmianę podstawowej kary (o 450 zł) odczują właściciele nieubezpieczonych samochodów ciężarowych, autobusów oraz ciągników samochodowych” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Od 2012 roku stawki karne dla kierowców wzrosły już o połowę


W kontekście kar za brak OC warto pokusić się o ciekawe ujęcie historyczne i sprawdzić, jak takie sankcje finansowe wyglądały na przestrzeni ostatnich lat. Analiza porównywarki Ubea.pl uwzględnia podstawową karę dotyczącą niewykupienia OC przez posiadacza samochodu osobowego. Aktualny sposób obliczania wspomnianej kary wprowadzono w 2012 r. Od tamtej pory, kara za przerwę w ubezpieczeniu samochodu osobowego (przez okres dłuższy niż 14 dni) rosła następująco:
  • 2012 rok - 3000 zł
  • 2013 rok - 3200 zł
  • 2014 rok - 3360 zł
  • 2015 rok - 3500 zł
  • 2016 rok - 3700 zł
  • 2017 rok - 4000 zł
  • 2018 rok - 4200 zł
  • 2019 rok - 4500 zł


Powyższe dane wskazują, że wzrost podstawowej stawki karnej pomiędzy 2012 r. oraz 2019 r. wyniósł aż 50%. „Taka podwyżka spowodowana wzrostem „najniższej krajowej” okazuje się znacznie większa od skumulowanej inflacji naliczonej od początku 2012 r. do połowy 2018 r. (5,13% według danych Ministerstwa Finansów)” - porównuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

fot. mat. prasowe

Wzrost kar dla kierowców, którzy nie posiadają obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego

W przypadku podstawowej stawki karnej dotyczącej braku ubezpieczenia samochodu osobowego przyszłoroczny wzrost wynosi aż 300 zł.


Statystyki UFG niestety wskazują, że pomimo szybkiego wzrostu stawek karnych, liczba kierowców przyłapanych na braku obowiązkowego OC wcale nie maleje. W ostatnich latach Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wystawił następującą liczbę wezwań do zapłacenia kary za brak wymaganego ubezpieczenia komunikacyjnego:
  • 2013 rok - 49 771
  • 2014 rok - 56 146
  • 2015 rok - 67 455
  • 2016 rok - 71 120
  • 2017 rok - 79 935


„Powyższe dane powinny skłonić ustawodawcę do zastanowienia się, czy obecny system karania kierowców za brak obowiązkowych polis jest skuteczny. W niektórych krajach Unii Europejskiej stosuje się bardziej dotkliwe kary (np. konfiskatę samochodu, pozbawienie wolności lub utratę prawa jazdy)” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.