eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Mechanicy obalają stereotypy motoryzacyjne

Mechanicy obalają stereotypy motoryzacyjne

2018-10-29 09:46

Mechanicy obalają stereotypy motoryzacyjne

Mechanik © Syda Productions - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

„Benzyna wysooktanowa pozwoli ci zaoszczędzić”, „Samochody amerykańskie to kanapy na kółkach - wygodne, ale nieskutecznie hamujące”, „Stary automat będzie wymagał kosztownych napraw”. To tylko niektóre z motoryzacyjnych przekonań, które na dobre zagościły w naszej świadomości. Ile mają wspólnego z rzeczywistością? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwała marka ProfiAuto w ramach „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”.

Przeczytaj także: Najczęstsze problemy z zawieszeniem samochodu

Przy okazji prac nad „Rankingiem awaryjności samochodów według polskich mechaników” stworzono nie tylko zestawienie najmniej awaryjnych modeli, ale zapytano badanych również o najbardziej powszechne stereotypy motoryzacyjne, które pojawiają się m.in. na forach internetowych.
– Motoryzacja to jedna z tych dziedzin, o której niemal każdy ma coś do powiedzenia. Nierzadko są to jednak opinie zbudowane na podstawie pojedynczych doświadczeń albo bezrefleksyjnie powtarzane oceny, zasłyszane od innych. Pokazaliśmy, jak odnoszą się do nich fachowcy, odsialiśmy prawdę od postprawdy, proponując polskim kierowcom sprawdzone źródło informacji – mówi Michał Tochowicz, dyrektor ds. strategii i rozwoju ProfiAuto.

Japończyk, Niemiec czy Amerykanin?


Na pierwszy ogień autorzy raportu wzięli stereotypy motoryzacyjne dotyczące rodowodu marek samochodowych cieszących się największą popularnością. Zaskoczeniem okazało się m.in. to, jak respondenci badania ocenili pogląd, że „niemiecki samochód = solidność wykonania”. Ta opinia, ugruntowana m.in. przez wizerunek marek premium takich jak Audi, Mercedes czy BMW i wiarę w „niemiecką technologię”, sprawia, że modele niemieckich producentów to absolutna czołówka rankingów najbardziej niezawodnych samochodów. Tymczasem 53 procent badanych mechaników uznało, że to przekonanie nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości i uznać je można za stereotyp. Większość z nich zgodziła się natomiast z postrzeganiem „japończyków” jako marek niezawodnych, ale droższych w naprawie niż inne. 54 procent badanych uznało, że jest to prawda. To wynik spójny z główną klasyfikacją „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”, w której to Honda Civic VIII i Yaris II zostały wyróżnione przez serwisantów jako najmniej awaryjne modele. Kolejne weryfikowane w badaniu przekonanie dotyczyło samochodów pochodzących z Ameryki. Tu aż 72 procent mechaników zgodziło się ze zdaniem: „Samochody amerykańskie to kanapy na kółkach. Bardzo wygodne, przestronne, ale nieprecyzyjnie prowadzące się i nieskutecznie hamujące”. Fora internetowe roją się od zachwytów nad specyficzną konstrukcją Lincolnów Cadillaców czy Chryslerów, ale także od historii o problemach z ich użytkowaniem w praktyce, szczególnie na polskich drogach. Zdaniem przeważającej części mechaników to prawda.

fot. mat. prasowe

Stereotypy motoryzacyjne wg mechaników

Polscy mechanicy zostali zapytani o popularne, obiegowe opinie, pojawiające się m.in. na forach internetowych.


1,9 TDI, stary automat, wieczny łańcuch rozrządu – czyli problematyczne technikalia


Popularne stereotypy motoryzacyjne dotyczą nie tylko poszczególnych marek, ale także technicznych szczegółów. Te przekonania również postanowili zweryfikować autorzy badania. Na pierwszy ogień poszła pozytywna opinia na temat silnika 1,9 TDI. Jednostka ta po raz pierwszy pojawiła się na rynku niemal 27 lat temu i do 2011 roku, kiedy to wyszła z produkcji, powstało ponad 40 wersji 1,9 TDI. Silnik nadal cieszy się bardzo dobrą opinią wśród internautów kupujących używane samochody. Wpływ na to mają m.in. jego trwałość, dostępność części zamiennych oraz popularność, skutkująca szybkimi i sprawnymi naprawami w warsztatach. Dużo, bo aż 82 procent badanych mechaników zgodziło się ze stwierdzeniem, iż „silnik 1,9 TDI jest silnikiem wszechczasów”.

Inny powszechnie funkcjonujący pogląd, do którego ustosunkowali się badani to, „stary automat będzie wymagał kosztownych napraw” . Co zaskakujące, większość z nich (52 procent) nie zgodziła się z tym stereotypem. Z czego może to wynikać? Najprawdopodobniej specjaliści uznali, że mnogość modeli z automatyczną skrzynią biegów i różnorodność rozwiązań nie pozwalają na taki stopień uogólnienia. Kolejnym technicznym stereotypem zweryfikowanym w badaniu było zdanie „łańcuch rozrządu jest wieczny, nie ma potrzeby go serwisować”. Tu mechanicy byli wyjątkowo zgodni – aż 78 procent z nich uznało że nie jest to prawda. Specjaliści ProfiAuto podkreślają, że ten pogląd zapewne ewoluował wraz z rozwojem technologicznym nowoczesnych pojazdów i pojawieniem się łańcuchów o parametrach innych niż początkowe. Wśród stereotypów technicznych, weryfikowanych w badaniu znalazły się także te mające niemal tyle samo zwolenników, co przeciwników. Takim okazało się zdanie „chcesz jeździć szybko i niedrogo, tankuj benzynę wysokooktanową”. W tym przypadku głosy mechaników rozłożyły się niemal po równo – 51 procent było „na tak”, podczas gdy 49 procent odpowiedziało „nie”.

Potwierdzone przekonania kontra obalone stereotypy


Jak podkreślają specjaliści, zebrane dane pokazują, że trzeba być bardzo ostrożnym budując swoją wiedzę na temat motoryzacji na podstawie obiegowych przekonań, szczególnie jeśli mają one wpływać na decyzje zakupowe.
– Z naszego badania wynika przede wszystkim, że większość weryfikowanych opinii to stereotypy i nie znajdują one odzwierciedlenia w rzeczywistości. Ciekawe są także te zagadnienia, przy których głosy specjalistów rozłożyły się niemal po równo. To dowód, że niektóre ostre sądy nie mają umotywowania. Podejmując decyzję jaki samochód kupić, każdorazowo najlepiej zapytać o opinię zaufanego specjalistę. W ten sposób może wywiązać się dyskusja, która w przeciwieństwie do stereotypów ma wartość merytoryczną – uzupełnia Michał Tochowicz.

Badanie przeprowadzono wśród 1300 polskich mechaników w okresie lipiec-sierpień 2017 r. metodą CATI. Mechanikom zadano 4 pytania dotyczące trzech wybranych modeli spośród 50 najpopularniejszych (wybranych na bazie analizy popularności z Google Trends). Ankietowani na podstawie swojego doświadczenia wskazywali pięć najczęściej pojawiających się typów usterek danego modelu. Oceniali niezawodność auta w skali 1-6 w kategoriach: karoseria, układ elektryczny, napęd, zawieszenie. Wskazywali najlepszą (najmniej zawodną) wersję silnika wybranego modelu, a także odpowiadali na pytanie: „Czy poleciłby Pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?”.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Cyriak161 / 2018-11-13 12:48:01

    A ja to słyszałem że mechanicy nie lubią samochodów które sie nie psują. Ja ze swoją cytryną też za często nie daje im zarobić, jeżdże tylko na wymiane a części oe delph sam sobie zamawiam przez neta. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: