eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Za wcześnie na elektromobilność. Diesel wyprzedza auta elektryczne

Za wcześnie na elektromobilność. Diesel wyprzedza auta elektryczne

2018-11-16 00:20

Za wcześnie na elektromobilność. Diesel wyprzedza auta elektryczne

Sprzedajemy mało aut elektrycznych © Fox - Fotolia.com.jpg

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wprawdzie branża automotive wierzy w możliwości, jakie dają jej nowe technologie, ale jednocześnie powątpiewa, aby na przestrzeni najbliższych pięciu lat napędy alternatywne zdołały wyprzeć tradycyjne. I faktycznie, dane dotyczące sprzedaży aut elektrycznych nie są imponujące. W III kwartale br. sprzedano ich zaledwie 286. Na tle innych europejskich państw wyróżniamy się również pod względem sprzedaży klasycznych hybryd (+51%) oraz przywiązaniem do silników diesla.

Polska hybrydowa, a nie elektromobilna?


Jak wynika z danych przedstawionych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w III kwartale br. rejestracji w naszym kraju doczekały się 132 samochody w pełni elektryczne oraz 154 hybrydy plug in, co w ujęciu rocznym oznacza spadki o odpowiednio -4,3% oraz -18,1%. Łącznie w badanym okresie z polskich salonów wyjechało 7 554 aut z alternatywnym napędem (+18,2% r/r). Statystyki pokazują, że największą popularnością zmotoryzowanych znad Wisły ciągle cieszą się klasyczne hybrydy, których kupiono o połowę więcej niż w minionym roku (5 508 sztuk vs. 3 646 w IIIQ 2017 r.). Taki rezultat plasuje nas na silnej 6. pozycji w Europie, przed m.in. Holandią, Finlandią, Belgią czy Szwecją.

Polska bastionem diesla


Ciekawie prezentują się dane dotyczące diesla. Okazuje się, że liczba zarejestrowanych samochodów z tym napędem wzrosła o 4,3% r/r. Podobną sytuacje odnotowano tylko w trzech państwach UE (Danii, Rumunii i Bułgarii). W pozostałych krajach Europy widać wyraźną tendencję odchodzenia od napędów na olej napędowy, których dynamika rejestracji spadła w UE o 18,2% r/r.

Niemcy liderem elektromobilności w Europie


Dotychczas niekwestionowaną królową europejskiej elektromobilności (państwa UE+EFTA) była Norwegia. W III kwartale nastąpiła zmiana lidera pod względem liczby zarejestrowanych aut elektrycznych – na czele klasyfikacji są Niemcy (16 265 sztuk), przed Norwegią (16 249 sztuk) i Wielką Brytanią (15 491 sztuk). W tym okresie ponad 5 tysięcy sztuk znalazło nabywców także we Francji, Szwecji i Holandii. Biorąc pod uwagę sprzedaż aut elektrycznych od stycznia do końca września br., liderem wciąż pozostaje Norwegia (52 038 sztuk).
- Spadek dynamiki sprzedaży aut z napędem elektrycznym został skompensowany dużym wzrostem wśród hybryd, który w III kwartale przekroczył 50% r/r. Z jednej strony jest to pozytywna wiadomość, z drugiej pokazuje, jak bardzo jest potrzebne wdrożenie programu, który skutecznie zachęci Polaków do inwestycji w auta elektryczne. Bariery w rozwoju elektromobilności na obecną chwilę są dwie – zbyt wysoka cena za nowe elektroauto oraz słabo rozwinięta infrastruktura do ładowania. Polacy zwracają uwagę na koszty eksploatacji i komfort podróży – stąd rosnące zainteresowanie hybrydami oraz niesłabnąca popularność diesli. Chociaż to alternatywne napędy są przyszłością, to jednak warto zauważyć, że producenci motoryzacyjni ulepszają silniki wysokoprężne tak, aby te spełniały coraz bardziej rygorystyczne normy unijne. Jak pokazuje niedawny raport ACEA, diesle najnowszej generacji, które w ciągu ostatniego roku uzyskały homologację Euro 6d-TEMP, osiągnęły podczas testów emisji wyniki znacznie poniżej progu NOx i emitują średnio o 85% mniej NOx niż auta Euro 5 – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems.

Estonia goni Europę


W III kwartale 2018 r. Polska wraz ze Słowacją, Belgią i Austrią znalazła się w grupie 4 państw UE, w których sprzedaż pojazdów o napędzie elektrycznym była mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Pomimo tego, łączna liczba zarejestrowanych aut elektrycznych (akumulatorowe + plug in) plasuje Polskę na 2. lokacie wśród państw CEE, jedynie za Węgrami. Pozostałe kraje naszego regionu aktywnie uczestniczą w elektromobilnej rewolucji, i w przeciwieństwie do nas, mogą pochwalić się dużą dynamiką wzrostu. Europejskim liderem w poprzednim kwartale była Estonia, która odnotowała wzrost rejestracji elektroaut na poziomie 290,9%. Na drugim miejscu znalazła się Dania z 280% wzrostem r/r. Ponad 100% dynamiką legitymują się również m.in. Bułgaria, Rumunia i Czechy, a Litwa zanotowała blisko 90% skok sprzedaży.

fot. mat. prasowe

Sprzedaż aut osobowych z alternatywnymi napędami w III kwartale 2018

W III kwartale br. zarejestrowano w Polsce 286 aut z napędem elektrycznym.


Napędy alternatywne z 5,8% udziałem w rynku


Od początku roku do końca września w naszym kraju zarejestrowano 958 samochodów elektrycznych (zasilanych akumulatorem i hybrydy plug-in), co oznacza wzrost o 37% r/r. Niestety ich łączny udział w rejestracji wszystkich nowych samochodów osobowych w Polsce wynosi zaledwie 0,24%. Dla porównania w Unii Europejskiej ten wskaźnik znajduje się na poziomie 1,8%, czyli jest ponad siedmiokrotnie wyższy. Znacznie lepiej wygląda udział wszystkich napędów alternatywnych w łącznej sprzedaży aut nad Wisłą. W trakcie pierwszych trzech kwartałów 2018 r. w Polsce kupiono łącznie 403 343 samochody osobowe, z czego 282 338 to auta o napędzie benzynowym (udział w rynku 70%), 97 724 to diesle (udział 24%), a 23 253 (wzrost o 14,2% r/r) to pojazdy niskoemisyjne, których udział wynosi 5,8% (przy średniej 7% dla rynków unijnych).

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Jurass1 / 2018-11-17 11:45:41

    Za wczesnie to moim zdaniem nie jest. Zawsze jest dobrym moment zeby cos nowego zaczac, zeby wlasnie miec szanse pokazac ze mozna a nawet ze trzeba i ze warto. W Polsce dopiero raczkujemy, chociaz jak sie obserwuje kolejne kroki chociazby greenway'a to rzeczywiscie jest budujace bo widac ze im zalezy zeby i Polska miala full dostep do wszystkiego co zwiazane z elektromobilnoscia a zwlaszcza ładowarek, ktore jeszcze 2 lata temu byly u nas jak na wage zlota odpowiedz ] [ cytuj ]

  • janusz.z / 2018-11-20 13:08:36

    hybrydy lepszą opcją ponieważ ich zasięgu nie ogranicza pojemność akumulatora tylko pojemność baku a jak wiadomo stacji paliw jest więcej. A na dodatek takie hybrydy zużywają znacznie mniej paliwa także czy jest lepsza opcja ? Nic tylko rozwijać hybrydy jak top robi np. toyota odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: