eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Automotive musi walczyć o pracowników z Ukrainy

Automotive musi walczyć o pracowników z Ukrainy

2018-12-21 09:05

Automotive musi walczyć o pracowników z Ukrainy

Fabryka samochodów © Anna - Fotolia.com

Polski automotive ma się co najmniej dobrze. Niemal 2/3 jego przedstawicieli (63%) spodziewa się, że nadchodzące miesiące przyniosą wzrost produkcji i związaną z tym konieczność zwiększenia liczby etatów. Rekrutacja nowych kadr może jednak stanowić nie lada wyzwanie. Już dziś - ze względu na niewystarczającą ilość rąk do pracy - 57% zakładów produkcyjnych wspomaga się pracownikami z Ukrainy. Nie tylko zresztą my. O siłę roboczą ze wschodu rywalizują z nami Czechy, Węgry i Słowacja. Już wkrótce do tego grona dołączyć ma co piąta fabryka z Niemiec. To niektóre wnioski, do których prowadzi najnowszy „MotoBarometr 2018” autorstwa Exact Systems.
- Potrzebujemy coraz więcej rąk do pracy, a tych brakuje. Niemal 2 na 3 zakłady produkcyjne w Polsce planują w najbliższych miesiącach zwiększyć zatrudnienie, co oznacza wzrost o 19 p.p. r/r. Aż 98% pracodawców zgłasza zapotrzebowanie na pracowników produkcyjnych, co czwarty będzie szukać pracowników średniego szczebla, a 13% będzie rekrutować kadrę menedżerską. Dynamiczny rozwój motoryzacji obserwujemy również w innych państwach CEE, gdzie odnotowano najwyższe wskaźniki wzrostu produkcji i największe zapotrzebowanie na pracowników. O wzroście zatrudnienia mówi aż 86% węgierskich respondentów, 7 na 10 ankietowanych z Rumunii i Słowacji oraz połowa z Czech. Z tego grona jedynie Rumunia jest samowystarczalna i nie musi posiłkować się pracownikami z Ukrainy - mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems S.A.
-
Jakie kwestie związane z zatrudnieniem mogą przysparzać dziś największych problemów? Przede wszystkim brak chętnych do podjęcia pracy. Sygnalizuje go aż 63% firm, a niemal co druga utyskuje na deficyt pracowników legitymujących się kierunkowych wykształceniem. Coraz bardziej kłopotliwa okazuje się również presja płacowa, o której wspomina 46% ankietowanych przedstawicieli branży automotive.

Niemiecka motoryzacja włącza się do walki o Ukraińców


Dotychczas w zapełnianiu luk spowodowanych niedoborem pracowników skutecznie pomagali pracownicy ze Wschodu, których zatrudnia już 57% zakładów motoryzacyjnych nad Wisłą. Na tym polu konkurujemy przede wszystkim z Czechami oraz Węgrami, w których odpowiednio 59% i 43% przedstawicieli branży już rekrutuje Ukraińców. Na Słowacji odsetek ten wynosi 16%, a w Niemczech zaledwie 7%.

fot. Anna - Fotolia.com

Fabryka samochodów

W Polsce 57% zakładów motoryzacyjnych zatrudnia pracowników z Ukrainy. W Niemczech planuje to zrobić co piąta fabryka.


Jednakże w 2019 r. status quo nie zostanie zachowany – Czechy i Słowacja już zliberalizowały przepisy o zatrudnianiu Ukraińców, natomiast Niemcy planują w styczniu wprowadzić zmiany w prawie migracyjnym i częściowo otworzyć swój rynek pracy na specjalistów spoza Unii Europejskiej. Jak pokazują wyniki „MotoBarometru 2018”, sporo firm na tę nowelizację przepisów czeka. 22% przedstawicieli automotive w Niemczech zamierza w najbliższych miesiącach zatrudnić u siebie pracowników z Ukrainy, co może spowodować ich odpływ z Polski za Odrę.

Nowelizacja przepisów umożliwi osobom spoza Unii Europejskiej legalny wjazd na 6 miesięcy do Niemiec w celu poszukiwania pracy. Kto w tym czasie pracę znajdzie, będzie mógł tam zostać na dłużej. A z tym nie powinno być większego problemu – według szacunków Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej do obsadzenia pozostaje ponad 1,5 miliona wakatów. Niemcy poszukują przede wszystkim wykwalifikowanych pracowników, posiadających odpowiednie wykształcenie zawodowe.
-- Nie jesteśmy w stanie konkurować z niemiecką gospodarką pod względem wysokości zarobków. Dlatego powinniśmy wykorzystywać do maksimum inne nasze atuty, które doceniają Ukraińcy, jak bliskość geograficzna, kulturowa i językowa. By zatrzymać kadrę ze Wschodu nad Wisłą, konieczne są dalsze zmiany w polskim prawie – umożliwienie im stabilizacji zawodowej i życiowej np. poprzez ułatwienie osiedlenia się w naszym kraju czy zniesienie barier administracyjnych na rynku pracy, które dotykają także 41% przedsiębiorców. Aż 73% naszych wschodnich sąsiadów chciałoby pracować w Polsce dłużej niż pół roku, na które obecnie pozwala uproszczona procedura zatrudniania. Wydłużenia okresu legalnej pracy chce też 66% pracodawców – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service.
-

Edukacja i automatyzacja – remedium na bolączki rynku pracy


Nie należy również zapominać o strategiach długofalowych – przede wszystkim edukacji i wdrażaniu nowych technologii. Jak wynika z „MotoBarometru 2018” najlepszym sposobem na rozwiązanie problemu rosnących potrzeb kadrowych jest uruchomienie profilu motoryzacyjnego w szkołach zawodowych (68% wskazań). W obliczu powiększającego się deficytu kadrowego, ponad połowa zakładów motoryzacyjnych w Polsce (55%) jest otwarta na automatyzację procesów produkcyjnych, dzięki którym zapotrzebowanie na pracowników mogłoby być mniejsze.

Niektóre firmy z branży automotive idą o krok dalej i same inicjują rozbudowane programy szkoleniowe, mające na celu poszerzanie kompetencji swoich pracowników. Przykładem jest Akademia Jakości, którą Exact Systems uruchomił w 2014 r.
- Akademia Jakości jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, wynikające z częstego niedopasowania programów szkolnictwa wyższego i zawodowego do potrzeb pracodawców. Docelowo chcemy, aby każdy z naszych kontrolerów był certyfikowanym i dobrze przygotowanym do pracy specjalistą. Obecnie dziennie do pracy u naszych klientów delegujemy ponad 5,5 tysiąca kontrolerów jakości, zatem wyzwanie jest duże, ale wierzymy, że możliwe do zrealizowania. Pozytywny odbiór Szkoły Jakości zachęca nas do rozszerzenia zasięgu programu także na spółki zagraniczne – mówi Jacek Opala z Exact Systems.
-
Metodologia badania
Badanie „MotoBarometr 2018. Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive będących klientami Exact Systems. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 597 respondentów z 9 państw (Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania). Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od kwietnia do lipca 2018 roku.

oprac. : eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: branża motoryzacyjna, automotive, rynek pracy

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: