eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose

Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose

2019-01-09 00:22

Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose

Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (18)

Kompaktowe minivany to stricte rodzinne propozycje. Pod maskami takich samochodów pracują przeważnie jednostki Diesla. Inżynierowie Renault twierdzą jednak, że silnik benzynowy też może mieć tu sens - nie tylko z powodów ekologicznych. I świetnym tego przykładem jest Grand Scenic 1.3 TCe.

Przeczytaj także: Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid Assist

Karoseria


Francuscy styliści chcą nazywać ten model crossoverem, ale ja wciąż widzę tu...bryłę familijną. To oczywiście nic złego, tym bardziej że okraszono ją atrakcyjnymi przetłoczeniami, nieoczywistą linią przeszkleń i lekko opadającym dachem. Fajnie prezentuje się również oświetlenie - zarówno przednie reflektory, jak i tylne lampy mają ciekawy i nowoczesny kształt. Ponadto, górne partie karoserii uzupełniono chromami, a dolne - plastikowymi osłonami. Jest więc i stylowo, i praktycznie. Nie zabrakło też ładnych, 5-ramiennych felg, które pasują do sylwetki auta.

Wnętrze


Najmocniej rzucającym się w oczy akcentem wnętrza jest konsola środkowa, w którą wkomponowano pionowo zorientowany ekran dotykowy. Został on zintegrowany z wieloma funkcjami, wśród których znajdziemy multimedia, ustawienia systemów bezpieczeństwa czy klimatyzację. Ta ostatnia dysponuje na szczęście osobnymi pokrętłami do regulacji temperatury, co znacznie ułatwia sprawę. Trochę dalej znajdziemy wysoko umieszczoną dźwignię skrzyni biegów, która sama wpada w dłoń. Z kolei przed kierowcą mieszka wyświetlacz, którego motywy, kolor i jasność można personalizować. Najlepszym rozwiązaniem z dziedziny praktyczności jest natomiast przesuwny tunel połączony ze schowkami, podłokietnikiem i cup holderami.

fot. mat. prasowe

Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose - z przodu i boku

Bryłę auta okraszono atrakcyjnymi przetłoczeniami, nieoczywistą linią przeszkleń i lekko opadającym dachem.


Przednie fotele mają odpowiednią wielkość i bardzo szeroki zakres regulacji (można nawet wydłużać siedziska). Do ich zalet należy dopisać naprawdę wygodne zagłówki. Ponadto, oferują funkcje podgrzewania i rozbudowanego masażu, co tylko udowadnia, że w minivanach nikt już nie musi się czuć, jak na krześle. W drugim rzędzie znajdziemy nieco mniejsze miejsca, ale na ich możliwości regulacyjne także nie można narzekać. Przestrzeni jest tu całkiem sporo, ale przeszkadzają stoliki, które zabierają kolanom kilka dobrych centymetrów (polecam z nich zrezygnować). W kabinie znalazł się także trzeci rząd. Jak to zwykle w kompaktowych minivanach bywa, dorośli nie doświadczą tam zbyt wielkiego komfortu, ale lepiej mieć dwa dodatkowe fotele, niż jeździć dwa razy...

fot. mat. prasowe

Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose - z tyłu

Górne partie karoserii uzupełniono chromami, a dolne - plastikowymi osłonami.


Co istotne, nawet w konfiguracji 7-miejscowej można liczyć na ok. 200 litrów bagażnika. Nie jest to może wielka wartość, ale dwie duże torby powinny się zmieścić bez problemu. Przy wykorzystywaniu tylko dwóch przednich rzędów możliwości załadunkowe rosną do 533-596 litrów (w zależności od położenia foteli, które można zmieniać). Poza rozsądną pojemnością, cieszy szeroki otwór załadunkowy ułatwiający wkładanie ciężkich przedmiotów.

fot. mat. prasowe

Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose - wnętrze

Najmocniej rzucającym się w oczy akcentem wnętrza jest konsola środkowa, w którą wkomponowano pionowo zorientowany ekran dotykowy.


Technologia


I tutaj dochodzimy do kluczowego punktu. Jak już wspomniałem na początku, sercem prezentowanego Renault jest benzynowy silnik o pojemności 1,3 litra. To zupełnie nowa konstrukcja, którą znajdziemy także w kompaktowych Mercedesach (Klasach A i B). W tym przypadku generuje ona 163 KM (przy 5500 obr./min.) i 270 Nm (przy 1800 obr./min.). Uzupełnia ją przekładnia automatyczna EDC dysponująca siedmioma biegami. Czy przy takich wartościach i wadze 1519 kg można liczyć na dobre osiągi? Jak najbardziej. Sprint do pierwszej setki zajmuje 9,3 sekundy, a wskazówka prędkościomierze przestaje się przemieszczać dopiero przy 197 km/h. To bardzo pozytywne rezultaty, ale i tak najbardziej cieszy skromny apetyt. Średnia z całego testu (1100 km, cykl mieszany) wyniosła 7,5 litra. Dopłacanie do diesla o podobnej mocy może więc okazać się nieopłacalne.

fot. mat. prasowe

Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose - fotele

Przednie fotele mają odpowiednią wielkość i bardzo szeroki zakres regulacji.


Wrażenia z jazdy


Silnik to jednak nie tylko ekonomia. Liczy się również kultura pracy. I pod tym względem nowy benzyniak też robi świetne wrażenie. Jednostka pracuje równo i staje się głośniejsza dopiero przy wyższych obrotach. Co więcej, do jej charakteru idealnie pasuje płynny automat, który dość szybko dobiera wszystkie przełożenia. Nie ma też problemu z przeniesieniem mocy na asfalt - nawet na śliskiej nawierzchni przednia oś wykazuje się sporą wydajnością. Prezentowany zespół napędowy ma więc bardzo dużo zalet i może stać się fundamentem całej oferty.

fot. mat. prasowe

Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose - przód

Fajnie prezentuje się oświetlenie - zarówno przednie reflektory, jak i tylne lampy mają ciekawy i nowoczesny kształt.


Nie bez znaczenia jest właściwa jakość prowadzenia. Wielu na pewno spodziewa się francuskiej miękkości w układzie kierowniczym, ale jest on naprawdę precyzyjny i łatwo się z nim porozumieć. Proste zawieszenie oferuje natomiast przyzwoity poziom komfortu - także na poprzecznych nierównościach. Poza tym, warto docenić poziom wyciszenia. Kabina jest świetnie odseparowana od otoczenia zewnętrznego i swobodna komunikacja przy wyższych prędkościach nie stanowi problemu.

fot. mat. prasowe

Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose - tył

Nawet w konfiguracji 7-miejscowej można liczyć na ok. 200 litrów bagażnika.


Ciekawy design nie ograniczył... całkiem niezłej widoczności - szczególnie do przodu, gdzie pomagają dodatkowe boczne przeszklenia przed lusterkami. Tylna szyba też jest spora, ale mniej wprawnym kierowcom mogą przeszkadzać szerokie tylne słupki. Na szczęście z pomocą przychodzą wszechobecne czujniki i kamera cofania przekazująca obraz w niezłej rozdzielczości. Cieszy też rozsądny promień skrętu ułatwiający manewrowanie.

Okiem przedsiębiorcy


Grand Scenic w bazowej konfiguracji kosztuje 90 400 zł. Za tę kwotę klient otrzymuje 140-konny wariant testowanej jednostki uzupełniony 6-biegową skrzynią manualną i podstawowym wyposażeniem. Z drugiej strony cennika znajdziemy natomiast wersję Intens ze 150-konnym dieslem. Cena? 116 000 zł. Sztuka ze 160-konnym benzyniakiem, automatem i najwyższym poziomem wyposażenia to wydatek ok. 110 tysięcy.

fot. mat. prasowe

Renault Grand Scenic 1.3 TCe EDC Bose - bok

Grand Scenic w bazowej konfiguracji kosztuje 90 400 zł.


Aby zostać posiadaczem tego modelu można zdecydować się na kredyt. Polski oddział marki oferuje umowy do nawet 96 miesięcy. W ofercie są także promocyjne warianty: 50/50, Energy i Ulgowy (o szczegóły należy pisać u dealerów). Z kolei firmy zainteresowane leasingiem mogą liczyć na opłatę wstępną od 0% i umowę na okres od 24 do 60 miesięcy. Wachlarz finansowania obejmuje także najem długoterminowy, który stale zyskuje na popularności (minimalizuje obowiązki klienta i skupia się na spłacie miesięcznych rat).

Podsumowanie


Kompaktowy minivan z niewielką jednostką benzynową to... zaskakująco dobre połączenie. Grand Scenic 1.3 TCe oferuje atrakcyjną stylistykę, praktyczne wnętrze i naprawdę godną dynamikę, którą dopełnia umiarkowane zużycie paliwa. Może być więc bardzo rozsądną alternatywą dla wersji wysokoprężnej.

oprac. : Wojciech Krzemiński / NaMasce.pl NaMasce.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: