eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Ile traci na wartości nowy samochód?

Ile traci na wartości nowy samochód?

2019-01-09 10:11

Ile traci na wartości nowy samochód?

Ile traci na wartości nowy samochód? © pakorn - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

O tym, że nowy samochód w ciągu pierwszych lat użytkowania potrafi sporo stracić na wartości, mówi się nie od dziś. Jakiego rzędu jest to strata? Z analizy zrealizowanej przez carsmile.pl wynika, że po trzech latach jeżdżenia wartość auta spada średnio o 46,5%.
Aby sprawdzić, czy polscy kierowcy, kupując nowy samochód, dokonują racjonalnych wyborów, eksperci carsmile.pl porównali, jak prezentuje się średnia utrata wartości w przypadku 10 najpopularniejszych wśród Polaków modeli. Informacje odnośnie najchętniej kupowanych aut zaczerpnięto z CEPiK (dane za okres styczeń - listopad 2018 r.). Z kolei szacunki dotyczące utraty wartości pochodzą z Eurotaksu.

Ile traci na wartości nowy samochód, czyli pożegnanie z 60 tysiącami ….


Przeprowadzona analiza dowodzi, że najpopularniejsze w Polsce auta w ciągu pierwszych trzech lat użytkowania tanieją przeciętnie o 46,5%. W praktyce oznacza to, że auto, za które zapłaciliśmy w salonie 100 tys. zł, sprzedamy po 36 miesiącach za zaledwie 53,5 tys. zł. Tak będzie pod warunkiem, że płaciliśmy gotówką. Jeżeli zakup samochodu sfinansowaliśmy kredytem, to wówczas strata może powiększyć się o nawet 20 tys. zł z tytułu odsetek od kredytu i przewyższyć tym samym 60 tys. zł.

Siedem na 10 najczęściej kupowanych samochodów przez osoby fizyczne stanowią auta z segmentu C. Pozostałe reprezentują segment B, przy czym dwa z nich (Skoda Fabia i Toyota Yaris) otwierają ranking napopularniejszych samochodów. Kierując się tylko kryterium segmentu, można powiedzieć, że nabywcy postępują racjonalnie, auta klasy B i C, relatywnie najlepiej trzymają wartość – wynika z analizy carsmile.pl. Trzeba jednak pamiętać, że może to być efekt sprzężenia zwrotnego – ponieważ samochody te są popularne, mogą lepiej trzymać wartość i odwrotnie. Średnia przecena w segmencie B to 42,9% w ciągu pierwszych 3 lat użytkowania auta. Wynik dla segmentu C jest już gorszy i wynosi 45,6%.

fot. mat. prasowe

TOP 10 najczęściej kupowanych samochodów (1-5)

Najpopularniejsza Skoda Fabia po trzech latach traci 43% swojej wartości.


Brakujące crossovery


W zestawieniu TOP10 aut najchętniej wybieranych przez Kowalskiego znalazły się tylko dwa SUVy – Dacia Duster i Hyundai Tucson. To akurat nie jest dobra wiadomość w kontekście rozważań o utracie wartości, bo SUVy, podobnie, jak crossovery, są sylwetkami zdecydowanie najbardziej odpornymi na przecenę. Dacia Duster i Hyundai Tucson to jedyne dwa modele w zestawieniu TOP 10, które w ciągu pierwszych trzech lat tanieją o mniej niż 40%. Popularność tych samochodów wśród Kowalskiego wynika z faktu, że pierwszy jest zdecydowanie najtańszym SUVem z segmentu C, a drugi ma bardzo dobrą relację ceny do jakości i też nie jest drogi w swojej klasie. Rosnąca popularność SUVów i crossoverów na polskim rynku, połączona z nowymi trendami w motoryzacji, takimi, jak np. najem samochodów, pozwala mieć nadzieję, że w kolejnych latach segment ten będzie coraz silniej reprezentowany wśród Kowalskich.

Już dziś nie jest jednak aż tak źle z naszymi decyzjami, bo dominujące w zestawieniu hatchbacki zajmują trzecią pozycję jeśli chodzi o tempo przeceny, tracąc średnio 46% w ciągu pierwszych trzech lat. Widać wyraźnie, że hatchbacki są najbardziej popularną formą sylwetki w zakupach konsumenckich, co jest najprawdopodobniej podyktowane ceną. SUVy i crossovery to w większości wypadków samochody dużo droższe. W zestawieniu TOP 10, na niekorzyść wyraźnie odstaje Skoda Rapid, która w przypadku ujętego w rankingu modelu traci w ciągu pierwszych 3 lat ponad połowę wartości Sytuacja ta może wynikać z faktu licznych akcji promocyjnych wspierających sprzedaż modelu.

fot. mat. prasowe

TOP 10 najczęściej kupowanych samochodów (6-10)

Po trzech latach użytkowania Skodę Rapid można sprzedaż za połowę jej pierwotnej ceny.


Słuszny wybór „benzyny”


Zdecydowanie racjonalnie postępują natomiast Polacy wybierając rodzaj silnika. Samochody z silnikami benzynowi znacznie lepiej trzymają wartość od tych z silnikiem wysokoprężnym. Pierwsze tanieją średnio o 45,7% w ciągu pierwszych 3 lat, a drugie - o 48,3%, wynika z szacunków carsmile.pl na podstawie danych Eurotax. Samochody z silnikiem benzynowym są tańsze w zakupie. W przypadku diesli utratę wartości pogłębia negatywny PR związany z wprowadzeniem zakazu wjazdu dla aut z silnikiem wysokoprężnym do wielu miast oraz plany zaprzestania produkcji takich pojazdów przez wiele marek. Dlatego w nadchodzących latach należy się spodziewać dalszego pogłębienia dysproporcji w utracie wartości na korzyć „benzyny”, jak również dalszego wzrostu zainteresowania „hybrydami”.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: