eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Sam brak badania technicznego to nie problem, ale...

Sam brak badania technicznego to nie problem, ale...

2019-05-13 09:44

Sam brak badania technicznego to nie problem, ale...

Badanie techniczne samochodu © industrieblick - Fotolia.com

Obowiązujące w naszym kraju przepisy stanowią, że każdy pojazd poruszający się po drogach powinien posiadać ważne badanie techniczne. Tyle teorii. Praktyka pokazuje bowiem, że brak aktualnego przeglądu to sytuacja, która wcale nie należy do rzadkości. Jej powodów jest wiele: od zwykłego zapominalstwa, po notoryczne uchylanie się od badań. Kary przewidziane za brak obowiązkowego badania są na tyle niskie, że najwyraźniej nie motywują kierowców do terminowych spotkań z diagnostą. Powinni jednak wiedzieć, że większe kłopoty mogą ich czekać w razie wypadku lub kolizji.

Bat na kierowców, którego nie ma


System badań technicznych w naszym kraju bazuje na sieci Stacji Kontroli Pojazdów, które w większości prowadzone są przez prywatnych przedsiębiorców. Doświadczenie pokazuje, że w tym gronie nie brak i takich SKP, które patrzą na usterki „przez palce”, tłumacząc, że inne zachowanie zaowocowałoby odpływem klientów do bardziej liberalnych punktów kontroli. I wprawdzie w Polsce obowiązują określone procedury okresowych badań technicznych pojazdów, to jednocześnie nie istnieje mechanizm, który byłby w stanie skutecznie je egzekwować.

Problemy SKP to problemy nas wszystkich


Statystyki z innych krajów UE wskazują, że badań technicznych nie przechodzi około 20% kontrolowanych pojazdów. W Belgii odsetek ten sięga 24%, w Niemczech 18%, a w Finlandii 25%. W Polsce sytuacja ma się zgoła inaczej. Z danych Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) wynika, że ilość pojazdów, dla których badanie techniczne nie zakończyło się pozytywnym wynikiem, nie przekroczyło nawet 2% i jest to najlepszy dowód na zbyt pobłażliwe podejście do sprawdzania stanu technicznego pojazdów.
Obecnie opłata za badanie techniczne jest pobierana przed jego wykonaniem, niezależnie od jego wyniku, a informacje o negatywnych wynikach badania wprowadzane są do systemu CEPiK. Częściowo zapobiega to tak zwanej „turystyce przeglądowej”, dlatego też odsetek badań zakończonych oceną negatywną wzrasta. Nie oznacza to jednak, że przepisy regulujące działalność SKP i badań technicznych nie wymagają zmian. Wręcz przeciwnie. Nie można zapominać, że prawidłowe działanie SKP to gwarant bezpieczeństwa na drogach. Dlatego chcąc poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz sytuację uczciwie działających SKP, należy pilnie dokonać dalszych zmian przepisów dotyczących funkcjonowania SKP - przypomina Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: