Tir © th-photo - Fotolia.com
W ramach elektronicznego systemu monitorowania drogowego przewozu towarów już od ponad dwóch lat przewoźnicy zobligowani są do rejestrowania zgłoszeń każdego transportu wytworów, które zgodnie z zapisami ustawy uznawane są za tak zwane towary wrażliwe. Wśród tego typu artykułów znajdują się między innymi leki, tytoń, alkohol czy oleje napędowe. W czerwcu 2018 roku weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o SENT. Jednym z podstawowych elementów, który uległ rozszerzeniu było objęcie nim transportu towarów realizowanych przez krajową sieć kolejową. Dla przewoźników istotny był także zapis, poszerzający katalog produktów o lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne zagrożone brakiem dostępności w Polsce – mówi Jakub Ordon z OCRK.
fot. th-photo - Fotolia.com
Tir
Nawet 100 000zł grozi przewoźnikom, którzy nie respektują przepisów dotyczących przewozu towarów wrażliwych. Warto wiedzieć, że regulacje SENT nie przewidują żadnych odstępstw.
Celem działania polskiego ustawodawcy jest uszczelnienie systemu podatkowego i usprawnienie obrotu tymi artykułami. Po wprowadzeniu przepisów SENT zauważono wzrost między innymi legalnej sprzedaży oleju napędowego o 5 proc., a benzyny o 7 proc. Ponadto w skali roku zaobserwowano eskalację produkcji paliw aż o 16 proc., natomiast aż o 70 proc. można dostrzec spadek eksportu oleju rzepakowego, a oleju smarnego o 50%. Te dane jednoznacznie wskazują, że przed wprowadzeniem regulacji dot. towarów wrażliwych dochodziło do licznych nieprawidłowości – artykuły te wywożono z Polski, bezprawnie ubiegano się o zwrot podatku, a w wielu przypadkach zapotrzebowanie państw ościennych na oleje było fikcją – komentuje Jakub Ordon.
Często przewoźnicy pytają nas o to, co jest lepsze, z jakiego rozwiązania powinni korzystać. Zwykle rekomendujemy zewnętrzne systemy geolokalizacyjne ze względu na znaczące odciążenie kierowcy w codziennej pracy. Urządzenia takie jak GBOX Light charakteryzują się funkcjonalnościami, które mają za zadanie wesprzeć kierującego pojazdem w czynnościach związanych z SENT. Aby przewoźnik mógł wypełnić swój obowiązek prawny, wystarczy, że we współpracy z dostawcą GPS, za pomocą formularza SENT470, zgłosi przy rejestracji urządzenia, które będą na stałe połączone z systemem monitorowania towarów wrażliwych. W takim przypadku wszelkie zobowiązania ciążące na barkach kierowcy zostaną sprowadzone do minimum – pozostaje jedynie konieczność włączenia lokalizatora. Fakt, że jest to wygodne rozwiązanie, potwierdzają dane opublikowane przez Ministerstwo Finansów, z których wynika, że około 90% przedsiębiorstw transportowych korzysta właśnie z tej opcji – tłumaczy ekspert OCRK.
oprac. : eGospodarka.pl
Jak uniknąć kary za SENT?
Przewóz towarów wrażliwych - jakie kary grożą przedsiębiorcom?
Kto rządzi w branży transportowej?
Przybywa kłopotów w polskiej branży TSL
Polski transport w 2019 r.
Transport drogowy: blaski i cienie SENT
Monitoring przewozu towarów wrażliwych - nowe obowiązki
Monitorowanie przewozu towarów - nowe kary dla przewoźników i kierowców
Polski transport. 15 lat w UE i pytania o przyszłość
Dokonałam importu. Na fakturze, którą dostałam od przewoźnika mam koszt usługi i dodatkowo w takiej rameczce VAT i cło ale to chyba ...
Zawarłam umowę z przewoźnikiem na przewiezienie mnie i niespełna 2-letniego dziecka z lotniska w Modlinie do domu (ok. 300 km). Kurs zamówiłam ...
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Inwestowanie w pierwsze publiczne oferty (IPO) REKLAMA
Mały ZUS 2020 ponownie tylko dla nielicznych
Już 1,6 mln Polaków stać jest na dobra luksusowe. Rynek ze wzrostem 5,4% rdr
Wielka płyta. Relikt PRL-u czy technologia przyszłości?
Długi e-commerce wzrosły o 50%. Pomoże Boże Narodzenie?
5 wypadków, które nie oszczędzają nawet w Boże Narodzenie
Elastyczne powierzchnie biurowe. Korzyści ekonomiczne i socjologiczne