eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Jak sprawdzić układ hamulcowy?

Jak sprawdzić układ hamulcowy?

2010-08-01 00:05

Dobrze funkcjonujący układ hamulcowy to jedna z najważniejszych dla bezpieczeństwa mechanicznych części auta. Eksperci Euromastera - europejskiej sieci serwisowej, przedstawiają 10 oznak, które powinny kierowcy podpowiadać, że hamulce w jego aucie mogą być niesprawne.

Przeczytaj także: Rób regularnie przegląd samochodu

Eksperci Euromaster przedstawiają 10 symptomów, które mogą świadczyć o problemach z układem hamulcowym. Rzeczy, na które kierowca powinien zwrócić uwagę to:
  1. zapalenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego na desce rozdzielczej
  2. wydłużenie drogi hamowania
  3. zgrzytający, metaliczny odgłos podczas hamowania
  4. pedał hamulca nie stawia naturalnego oporu przy naciskaniu
  5. hamulce grzeją się, z kół wydobywa się dym
  6. „ściąganie” podczas hamowania
  7. konieczność częstego uzupełnianie płynu hamulcowego
  8. ślady płynu na kołach lub na wewnętrznym barku opon
  9. pedał hamulca trzęsie się w trakcie hamowania
  10. samochód drży, wibruje i skacze podczas hamowania

Kierowca może sam zwrócić uwagę na niepokojące oznaki. W przypadku dostrzeżenia któregokolwiek z powyższych sygnałów alarmowych należy niezwłocznie zgłosić się do warsztatu. Nie usunięcie usterki układu hamulcowego może spowodować:
  • wydłużenie się czasu reakcji systemu hamowania
  • osłabienie działania systemów ABS/ESP
  • utratę przyczepności
  • niekontrolowaną zmianę kierunku jazdy
  • wypadnięcie z toru jazdy
  • spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym

"Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów mechanicznym w samochodzie. To on gwarantuje zatrzymanie pojazdu, a także utrzymanie go w miejscu, na przykład na pochyłości. Dlatego w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek problemów z układem hamulcowym, należy bezzwłocznie jechać do warsztatu. Charakterystyką dobrze działającego systemu hamulcowego jest, po pierwsze, posiadanie klocków hamulcowych odpowiednich do posiadanych tarcz hamulcowych, o grubości nie mniejszej niż połowa grubości nowego klocka. Klocek nie może być pokryty spaloną, szklistą powierzchnią. Ponadto, musimy pamiętać o sprawdzaniu tarcz hamulcowych, upewniając się, że są błyszczące, nieskorodowane, bez przebarwień, równo zużyte i nie popękane. Trzecim ważnym elementem układu jest płyn hamulcowy. Ten powinien być klarowny, lekko żółty i o minimalnej zawartości wody, jednak ten pomiar należy wykonywać specjalnym przyrządem" - mówi Marcin Telej właściciel serwisu Euromaster Telgum w Iławie.

Przeczytaj także

Wakacyjna podróż samochodem

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: