eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Opony zimowe nie wszedzie obowiązkowe

Opony zimowe nie wszedzie obowiązkowe

2012-11-26 09:44

Opony zimowe nie wszedzie obowiązkowe

Zimą łatwo o poślizg © fot. mat. prasowe

Planujesz zimowy urlop w którymś z europejskich krajów? Czy wiesz jakie opony są wymagane przez państwo do którego się wybierasz? Specjaliści firmy oponeo.pl opracowali krótki przewodnik po przepisach dotyczących zakładania opon zimowych w Europie.

Przeczytaj także: Opony zimowe nie w całej UE

Zanim prześledzimy w jakich krajach europejskich obowiązuje nakaz używania zimówek, warto przypomnieć czym różnią się one od opon letnich i całorocznych.

Oto główne różnice:
  • opony zimowe zaczynają przeważać nad letnimi od momentu, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni. W niższych temperaturach (w okolicach lub poniżej zera) lub w mniej sprzyjających warunkach (śnieg, błoto pośniegowe) jazda na oponach letnich jest już po prostu niebezpieczna – nie tylko dla siebie, ale i innych uczestników ruchu drogowego, opony zimowe znacznie lepiej radzą sobie na drodze w takich warunkach,
  • testy opon wykazały, że opony zimowe mają o 30% krótszą drogę hamowania na zimowej nawierzchni od opon letnich,
  • budowa opon zimowych (agresywny bieżnik z licznymi lamelami) zapewnia zimą maksymalny poziom bezpieczeństwa na drodze. Jedynie tak wyposażona opona może poruszać się jednocześnie po śniegu, błocie pośniegowym i lodzie, a w dodatku w czasie panowania niskiej temperatury,
  • do produkcji opon zimowych wykorzystuje się krzemionkę, która zapewnia im elastyczność i pozwala zachować wszystkie charakterystyczne dla zimówek właściwości, nawet w niskich temperaturach.

fot. mat. prasowe

Zimą łatwo o poślizg

Od głębokości bieżnika zależy czy opona zimowa poradzi sobie z ugniataniem śniegu i z usuwaniem go z powierzchni opony


Wszystkie te cechy mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Dlatego wiele europejskich państw decyduje się na wprowadzenie obowiązku używania opon zimowych. W części z nich jazda na zimówkach jest obowiązkowa parę miesięcy w roku, w innych tylko na wyznaczonych terenach lub w razie wystąpienia szczególnych warunków zimowych na drogach. Z kolei niektóre kraje nie zobowiązują, a jedynie zalecają podróżowanie na oponach zimowych.

Niezależnie od tego kiedy, gdzie i na jakich oponach planujemy wyruszyć w trasę, zawsze należy sprawdzić czy głębokość bieżnika naszych opon jest prawidłowa. To dotyczy także zimówek. Właśnie od głębokości bieżnika zależy czy opona zimowa poradzi sobie z ugniataniem śniegu i z usuwaniem go z powierzchni opony.

"Opona zimowa z głębokością bieżnika poniżej 4 mm nadaje się do wymiany. Warto o tym pamiętać, bo to buduje nasze bezpieczeństwo na drodze. Co więcej, znaczna część Europy ma ściśle określoną, „swoją” minimalną głębokości bieżnika. Jeśli zostaniemy przyłapani na używaniu opon poniżej wyznaczonego limitu głębokości, grozi nam mandat" – tłumaczy Filip Fischer, kierownik Biura Obsługi Klienta w firmie OPONEO.PL, który na co dzień doradza kierowcom.

Różnicę pomiędzy oponami z 4-milimetrowym bieżnikiem, a tymi mniej zużytymi pokazały kilka lat temu testy ADAC. Okazało się, że opony o głębokości bieżnika nieco poniżej 4 mm są aż dwa razy słabsze od opon z 9-milimetrowym bieżnikiem, a na śniegu, lodzie i wodzie zatrzymują się o dobrych kilka metrów dalej. Kwestia odpowiedniej głębokości bieżnika nie może więc być pomijana przez żadnego kierowcę.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: