eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Bezpieczna jazda - zima

Bezpieczna jazda - zima

2012-12-16 00:16

Bezpieczna jazda - zima

Technika jazdy © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Czy należysz do tej grupy osób, które zimą zostawiają samochody w garażach i przesiadają się do komunikacji miejskiej? Pewnie nie. Z poradnikiem opracowanym przez Oponeo.pl bezpiecznie przetrwasz zimę. Sprawdź jak podróżować zimą, żeby nie zwariować.

Przeczytaj także: Zmień opony letnie na zimowe

Zima to czas, w którym kierowca musi zmierzyć się z zupełnie innymi warunkami drogowymi niż w pozostałej części roku. Mróz, śnieg, błoto pośniegowe czy lód być może nie zachęcają do jazdy, ale każdy z nas musi być przygotowany do poruszania się w takich warunkach. Co więcej, musi szybko przyzwyczaić się do podróżowania w mniejszej widoczności.

O nasze bezpieczeństwo zimą możemy zadbać na dwóch polach – przez dopasowanie wyposażenia auta do warunków drogowych (opony zimowe) i przez odpowiednią technikę jazdy – mówi Michał Opolski z OPONEO.PL. Te dwa czynniki wzajemnie się uzupełniają. To oznacza, że trudno jest bezpiecznie jeździć zimą bez opon zimowych, ale nawet najlepsze zimówki nie sprawią, że przy braku odpowiedniej techniki czy przy agresywnym stylu jazdy bezpiecznie dojedziemy do celu – tłumaczy.

Po pierwsze: właściwa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pozwala wyczuć zachowanie podwozia oraz uślizgi kół charakterystyczne dla zimy. Co więcej, umożliwi nam błyskawiczną i precyzyjną reakcję w sytuacjach wymagających szybkich ruchów kierownicą. Oparcie fotela kierowcy powinno być ustawione nieco bardziej pionowo niż zazwyczaj (ok. 70° względem poziomu). To sprawi, że Twój kręgosłup będzie naturalnym amortyzatorem wstrząsów, które mogłyby zaburzyć właściwe wyczucie równowagi przez błędnik. Naciskając pedał sprzęgła noga kierowcy musi być lekko zgięta, tak samo ręka w momencie trzymania kierownicy w jej w górnym punkcie.

Po drugie: technika jazdy

Doskonalenie swojej techniki jazdy to klucz do bezpiecznej podróży zimą. Jak zdobyć te umiejętności? Warto zacząć od lektury profesjonalnych poradników o tym, jak odpowiednio reagować w takich warunkach, a po pierwszych opadach śniegu udać się na pusty plac i sprawdzić teorię w praktyce. Jest to dobry sposób na poznanie trzech reakcji: swojej, auta i opon. Być może teraz zastanawiasz się: po co mi taki poradnik i ćwiczenia? Przecież mam wszystko, co jest potrzebne zimą: opony zimowe, małą prędkość, no i sprawny samochód z ABS-em. Twoje podejście jest właściwe, ale niestety w wielu przypadkach może nie wystarczyć, bo poślizg prędzej czy później dotyka każdego kierowcę, a zbytnie zaufanie do systemów elektronicznych bywa złudne. Warto więc wziąć sprawy w swoje ręce (i nogi).

fot. mat. prasowe

Technika jazdy

Doskonalenie swojej techniki jazdy to klucz do bezpiecznej podróży zimą


  • Wyjazd z głębokiego śniegu – nie dodawaj dużo gazu, bo koła zaczną buksować i może powstać pod nimi lód, który utrudni wyjazd. Wyjeżdżaj spokojnie, delikatnie i płynnie na półsprzęgle.
  • Hamowanie – nie hamuj nagle, ale dużo wcześniej niż jest to potrzebne np. latem. W samochodzie bez ABS-u hamuj pulsacyjne (naprzemiennie naciskajmy i puszczajmy hamulec).
  • Wyprzedzanie – nie wykonuj gwałtownych ruchów, które mogą zerwać przyczepność kół. Postępuj płynniej i spokojniej niż np. latem, zwróć uwagę na koleiny i odłożony na środku drogi śnieg, które mogą spowodować poślizg.
  • Omijanie przeszkody – nie rób gwałtownych ruchów kierownicą i nie naciskaj nagle pedału hamulca. Jeśli zaskoczy Cię przeszkoda, hamuj ostro, ale nie na zablokowanych kołach. Uwaga! Jeśli zdasz sobie sprawę, że nie wyhamujesz, lepiej jest wpaść w zaspę niż uderzyć w inny pojazd na drodze czy człowieka.
  • Jazda w górach – nie blokuj kół. Kontroluj prędkość dobierając odpowiedni bieg. Na stromych zjazdach zdejmuj nogę z gazu i hamuj silnikiem, a jeśli samochód mimo to rozpędza się, zredukuj bieg lub delikatnie pomóż sobie hamulcem. Uwaga! Utrata kontroli nad autem na górskiej drodze może być bardzo tragiczna w skutkach nawet przy niewielkiej prędkości.
  • Ruszanie i podjazd pod górę – nie przyspieszaj gwałtownie na podjeździe, bo to może doprowadzić do utraty przyczepności kół napędzanych. Przy poślizgu kół nie należy nerwowo dodawać gazu. Bardzo delikatnie operuj gazem, puszczaj sprzęgło przy możliwie jak najniższych obrotach silnika. Podjazd pod górę lepiej poprzedzić rozpędzeniem auta. Będąc na wzniesieniu zachowaj jednostajną prędkość, wszystkie manewry na podjeździe powinny być wykonywane spokojnie.
  • Zjazd z góry – nie zjeżdżaj z góry na luzie, nie odejmuj ani nie dodawaj gwałtownie gazu. Delikatnie puszczaj sprzęgło po wyrównaniu obrotów silnika, hamuj jednocześnie silnikiem i hamulcem, zjeżdżaj z góry na tym samym biegu, na którym byś na nią wjeżdżał.

 

1 2

następna

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: