eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Jeep Compass 2,2 CRD 4x4 Limited

Jeep Compass 2,2 CRD 4x4 Limited

2013-03-23 00:23

Przeczytaj także: Jeep Compass mHEV w rozsądnej cenie


Ambiwalentne odczucia budzi we mnie 6-stopniowa skrzynia biegów. Amerykanie kochają automaty. I nawet do aut z mikrosilnikami potrafią je zakładać. Tym bardziej dziwi, że nie zdecydowali się na założenie automatycznej skrzyni do Compassa. W każdym razie, na polskim rynku nie ma jej w ofercie. Szkoda, bo z 2,2-litrowym turbodieslem współpracowałaby na pewno bardzo sprawnie. Co do skrzyni manualnej, moim zdaniem pracuje zbyt ciężko. Zmiana biegów wymaga, jeśli nie wysiłku, to… stanowczości! Być może to przez zbyt wysoko umieszczony lewarek? Nie wiem, ale jako kierowca „podłego wzrostu” lewarek miałem omalże na wysokości klatki piersiowej. Dziwne, i chyba nie do końca wygodne.

Auto jest typowym SUV-em, a więc nie ma co szukać blokady dyferencjałów. Jest za to aktywny system 4X4 z inteligentnym układem Freedom Driver i tryb Lock (poprzez blokowanie sprzęgła osiowego utrzymuje napęd 4X4), który możemy aktywować w trudniejszych warunkach.

Wrażenia z jazdy

Gdy uda nam się ulokować wygodnie za kierownicą i ruszymy, odkryjemy zasadniczą wadę auta: Compass jest głośny. I nie chodzi tu tylko o silnik. A może najmniej o silnik. Przebudowując barbarzyńcę na auto do jeżdżenia, ale i oglądania, konstruktorzy chyba nie za bardzo pomyśleli o komforcie akustycznym w kabinie. Auto ma spore lusterka, które ułatwiają parkowanie, ale w czasie jazdy potrafią zagrać niezłą solówkę na „wiatr i odstające elementy nadwozia”. Zapewne nie wyciszają też auta odstające tylne błotniki. Nie wiem dlaczego, bo nie znam się na akustyce, ale kokpit Compassa jest również głośny…

Nie mam za to najmniejszych zastrzeżeń do prowadzenia auta. Jest idealnie neutralne. Czy na suchym, czy na śliskim (możemy zawsze użyć przełącznika Lock) auto nie ma tendencji do ignorowania poleceń kierowcy. Nie zauważyłem nad ani podsterowności. Innymi słowy, minus od akustyka, plus od kierowcy.

fot. mat. prasowe

Jeep Compass 2,2 CRD 4x4 Limited - widok z boku

Auto jest typowym SUV-em, posiada aktywny system 4X4 z inteligentnym układem Freedom Driver i tryb Lock (poprzez blokowanie sprzęgła osiowego utrzymuje napęd 4X4), który możemy aktywować w trudniejszych warunkach.


Plus także należy się za zwieszenie. Spodziewałem się czegoś twardego w stylu Jeepa, a zastałem coś, co bardziej przypomina lekko usztywnione zawieszenie auta segmentu C. Daję też „plus dodatni” za duże koła i napęd na obie osie. To pozwala na wjazd i zjazd z każdego krawężnika, czyli w mieście, gdzie walka o miejsce parkingowe jest twarda i bezwzględna.

Okiem przedsiębiorcy

Kupując takie auto zadajemy sobie pytanie, gdzie sprawdzi się najlepiej. Otóż, na pewno nie w terenie. Compass to idealne auto do miasta, ale też do bezstresowego porusznia się tam, gdzie Unia jeszcze nie sfinansowała nam nowych autostrad i „esek”. Czyli… w całej omalże Polsce.

Ten kompaktowy Jeep ceną nie odbiega od konkurencji. W wersji z napędem na przód i silnikiem benzynowym kosztuje minimum 82 500 zł. Na wersję w tzw. „pełnym wypasie”, trzeba wydać około 125 tysięcy (Limited). I jest to cena adekwatna do tego, co dostajemy w zamian.. Jak sfinansować zakup? Poza gotówką, poprzez usługi finansowe Fiat Bank i Fiat Leasing.

fot. mat. prasowe

Jeep Compass 2,2 CRD 4x4 Limited - silnik

W ofercie Jeepa pojawiły się dwie nowe opcje - silnik benzynowy i turbodiesel.


W ofercie Fiat Bank minimalna wpłata własna może wynieść 0% wartości kredytowanego samochodu. Dodatkowo Klient ma możliwość finansowania: ubezpieczenia spłaty kredytu, ubezpieczenia GAP, ubezpieczeń komunikacyjnych, wyposażenia dodatkowego samochodu, opłaty przygotowawczej i pakietu przeglądów okresowych.

FGA oferuje też leasing operacyjny na okres od 23 do 59 miesięcy z minimalnym czynszem inicjalnym już od 0%. W FGA Leasing istnieje możliwość wliczenia ubezpieczenia samochodu w miesięczne raty leasingowe. W każdym momencie trwania umowy Klient może przełożyć miesięczną spłatę raty leasingowej bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Rata zostaje przesunięta na koniec okresu leasingowania.

Podsumowanie

I na koniec, tradycyjnie słów kilka natury ogólnej. Czy Compass jest warty swojej ceny? Jeśli szukasz samochodu wszechstronnego, który nie boi się zimy ani dużych krawężników – zdecydowanie tak. Ten Jeep ma kilka wad, ale posiada też niezaprzeczalne zalety. Reprezentuje inną filozofię, ale wciąż spod znaku Jeepa. W sumie jednak, łączy praktyczność i wielozadaniowość SUV-a z osiągami i ekonomiką samochodu kompaktowego.

poprzednia  

1 2

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Hyundai i10 1,1 MPI

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: