eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Fotoradary złapią mniej. Zmiany w ograniczeniach prędkości

Fotoradary złapią mniej. Zmiany w ograniczeniach prędkości

2013-05-13 15:02

Fotoradary złapią mniej. Zmiany w ograniczeniach prędkości

Drogi © fot. mat. prasowe

Kierowcy mieli rację - ograniczenia prędkości ustawiane są na drogach niekoniecznie w miejscach w których ma to sens. Służby drogowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we współpracy z Policją zweryfikowały prawie półtora tysiąca miejsc na sieci dróg krajowych. W efekcie w 262 miejscach istniejące ograniczenia prędkości podwyższono, a w 144 przypadkach prędkość dopuszczalną obniżono. Zmiany w oznakowaniu zostaną wprowadzone do 15 czerwca.

Przeczytaj także: Drogi i autostrady: za opóźnienia w budowie odpowiada również GDDKiA

Zmiana limitu prędkości na odcinku drogi krajowej może wynikać z wielu przesłanek. Może to być na przykład znaczna koncentracja zdarzeń drogowych spowodowanych nadmierną prędkością ale też parametry techniczne drogi czy analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wnioski o zmiany limitów (i to zarówno o obniżenie, jak o podwyższenie) może zgłaszać Policja a także samorządy, społeczności lokalne oraz - poprzez aplikację na stronie internetowej GDDKiA - sami kierowcy.

GDDKiA zaczęła wprowadzać jednolite zasady ustanawiania ograniczeń prędkości na zarządzanej przez nią sieci dróg krajowych w połowie 2012 roku. W ramach wprowadzania tych zasad, GDDKiA zweryfikowała ograniczenia prędkości, wprowadzając 406 zmian w występujących dotychczasowo ograniczeniach. W 262 przypadkach prędkość dopuszczalną podwyższono, a w 144 przypadkach prędkość dopuszczalną obniżono.

Obszar niezabudowany był najczęściej tym obszarem gdzie zarówno podwyższano jak i obniżano prędkość dopuszczalną (odpowiednio 180 i 126 przypadków). W obszarze zabudowanym zmian ograniczeń prędkości dokonano w 100 przypadkach, w tym 82 przypadki dotyczyły podwyższenia istniejącej prędkości
dopuszczalnej, a 18 przypadków jej obniżenia.

W przypadkach podwyższania prędkości, najczęściej dotyczyły one zmiany z 70 km/h na 90 km/h. Takich przypadków było 58. Z kolei w 56 miejscach limit z obowiązujących 60 km/h podwyższono do 70 km/h. W dalszych 22 przypadkach limit prędkości został podwyższony z 40 km/h na prędkość ustawową, a tylko w 1 przypadku z 80 km/h na 110 km/h.

Obniżenie aktualnie wyznaczonej prędkości dopuszczalnej najczęściej dotyczyło miejsc, w których na danym odcinku obowiązywała tzw. „prędkość ustawowa”, a przeprowadzona analiza wskazywała na obniżenie jej do 70 km/h. Takich przypadków było 46.

Najczęściej zmiany limitów prędkości dotyczyły drogi krajowej nr 92 (36 przypadków), drugą drogą pod względem zapotrzebowania na dokonanie zmian w obowiązujących prędkościach była droga krajowa nr 11, na której wprowadzono 29 zmian.

Weryfikacja została zakończona z końcem kwietnia 2013 roku, ale zmiany w ruchu ostatecznie wejdą w życie do 15 czerwca 2013 roku.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: drogi, autostrady, GDDKiA, ograniczenia prędkości
Skoda Octavia Combi

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: