eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Audi A3 Sportback e-tron

Audi A3 Sportback e-tron

2013-06-18 10:44

Audi A3 Sportback e-tron

Audi A3 Sportback e-tron © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Koncern z Ingolstadt prezentuje nowy model A3 Sportback e-tron – hybrydę plug-in najnowszej generacji. Ten kompaktowy samochód segmentu premium, to Audi w pełnym tego słowa znaczeniu, które w sprzedaży znajdzie się w 2014 roku.

Przeczytaj także: Audi A3 Limousine

Hybrydowy napęd Audi A3 Sportback e-tron generuje moc 150 kW (240 KM) i zużywa średnio tylko 1,5 l benzyny na 100 km. W trybie jazdy elektrycznej zasięg auta wynosi do 50 km. Silnik TFSI wydłuża go o kolejne 890 km.

Audi A3 Sportback e-tron jest nową gwiazdą serii kompaktowych samochodów segmentu premium marki Audi. Od zera do 100 km/h przyspiesza w 7,6 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 222 km/h. Emisja dwutlenku węgla mierzona wg norm ECE obowiązujących dla pojazdów hybrydowych, wynosi średnio 35 g na jeden km, co odpowiada zużyciu 1,5 l benzyny na 100 km.

Dzięki filozofii wytwarzania ram i nadwozi z jak najlżejszych materiałów, tak by osiągnąć jak najmniejszą wagę pojazdu, ten pięciodrzwiowy samochód waży poniżej 1580 kg, oferując wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób i bagażu. Pochwalić się może przy tym wszystkimi zaletami, właściwymi dla marki Audi: elegancką stylistyką, sportowym podwoziem, pierwszorzędną ergonomią, najwyższą jakością wykończenia i bogatą ofertą najnowszych rozwiązań zastosowanych w systemach wsparcia i informacji kierowcy.

fot. mat. prasowe

Audi A3 Sportback e-tron

Hybrydowy napęd Audi A3 Sportback e-tron generuje moc 150 kW (240 KM) i zużywa średnio tylko 1,5 l benzyny na 100 km.


Benzynowy silnik 1.4 TFSI montowany w tym modelu, to jedna z najnowocześniejszych jednostek napędowych w portfolio Audi. Co ciekawe, silnik zamontowano w pozycji przesuniętej o kilka centymetrów w prawo – patrząc w kierunku jazdy – tak, by zrobić miejsce dla komponentów instalacji wysokiego napięcia. Ciężar skrzyni korbowej wykonanej z aluminiowego odlewu kokilowego wynosi poniżej 100 kg.

Czterocylindrowy silnik spalinowy naszpikowany jest najnowszymi rozwiązaniami obejmującymi m.in. zmniejszenie zakresu tarcia, innowacyjną budowę turbosprężarki, chłodzenie powietrza doładowującego i zarządzanie temperaturą. Cechą szczególną auta jest sposób, w jaki kolektor wylotowy zintegrowano z głowicą silnika. Dzięki niemu, po uruchomieniu zimnego silnika, ciecz chłodząca bardzo szybko osiąga prawidłową temperaturę, a przy pełnym obciążeniu płaszcz wodny obniża temperaturę spalin.

Mając na uwadze duży zasięg w trybie jazdy elektrycznej, wynoszący nawet do 50 km, wydaje się, że wielu kierowców będzie rzadko korzystało z silnika spalinowego Audi A3 Sportback e-tron.

Kolejna innowacja związana z zastosowaniem hybrydy typu plug-in to fakt, że silnik TFSI aktywuje się dopiero przy gwałtownym, silnym naciśnięciu pedału gazu, również podczas ruszania przy dużym obciążeniu. Dlatego konstruktorzy zastosowali w nim szereg rozwiązań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Zmodyfikowano m.in. gładzie cylindrów i pierścieni tłokowych oraz czujnik mierzący jakość oleju.

fot. mat. prasowe

Nowe Audi A3 Sportback e-tron

W trybie jazdy elektrycznej zasięg auta wynosi do 50 km. Silnik TFSI wydłuża go o kolejne 890 km.


Rozwijający moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 250 Nm silnik 1.4 TFSI, to bardzo silna jednostka. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w przedziale od 1750 do 4000 obrotów, co doskonale harmonizuje z silnikiem elektrycznym. Ten z kolei, praktycznie zaraz po starcie, generuje swój maksymalny moment obrotowy 330 Nm, który jest stały w szerokim zakresie aż do ok. 2200 obrotów. Moc maksymalna jednostki elektrycznej wynosi 75 kW. Moc systemowa Audi A3 Sportback e-tron to łącznie 150 kW (204 KM), a systemowy moment obrotowy – 350 Nm. Wspólna praca silnika elektrycznego i spalinowego umożliwia pokonanie drogi o łącznej długości aż do 940 km. Osiągi A3 Sportback e-tron świadczą o jego sportowym charakterze. Sprint od zera do 60 km/h zajmuje mu zaledwie 4,9 sekundy.

Silnik elektryczny zaprojektowano jako stale aktywną jednostkę synchroniczną. Waży 34 kg i jest chłodzony płaszczem wodnym cyrkulującym w statorze. Jednostkę umieszczono pomiędzy dwumasowym kołem zamachowym silnika i zaprojektowaną na nowo blokadą hydrokinetycznego przetwornika momentu obrotowego – sprzęgłem konwertera K0. Przy zapłonie, silnik TFSI jest przyłączany do silnika elektrycznego za pomocą sprzęgła. Gdy osiągnie taką liczbę obrotów jak silnik elektryczny, sprzęgło zamyka się. Proces ten przebiega w dziesiętnych częściach sekundy, jest płynny i wysoce precyzyjny.

Silnik elektryczny oraz sprzęgło konwertera K0 zintegrowano z nową sześciostopniową przekładnią automatyczną e-S tronic, przekazującą moc na przednie koła. Jak wszystkie dwusprzęgłowe skrzynie biegów Audi, przekładnia podzielona jest na dwie części, które obsługują dwa sprzęgła wielopłytkowe K1 i K2. Przełączanie biegów odbywa się poprzez zmianę sprzęgieł. Trwa ono jedynie kilka setnych sekundy i przebiega bez wyczuwalnych przerw w sile ciągu.

 

1 2 3

następna

oprac. : Moto Target

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: