eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › "Angliki" już bez przekładki, ale chętnych nie przybywa

"Angliki" już bez przekładki, ale chętnych nie przybywa

2015-08-03 11:20

"Angliki" już bez przekładki, ale chętnych nie przybywa

Kierownica po prawej stronie nie wymaga już "przekładki" © Voyagerix - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Od 29 maja br. obowiązują przepisy, na mocy których kupno samochodu z kierownicą po prawej stronie nie wymaga już tzw. "przekładki". Czy nowe regulacje zdołały zmienić rynek samochodów sprowadzanych z Wysp? Na razie znaczących zmian raczej nie widać. "Angliki" wciąż są o połowę tańsze niż ich odpowiedniki w modelach z kierownicą po lewej stronie, jednak handlarze już nie sprowadzają wyłącznie aut cieszących się opinią łatwych do przełożenia. Obecnie w komisach królują niemieckie marki, Volkswagen, Opel i Audi. Czy jednak niska cena to wystarczający argument, aby zdecydować się na ich kupno?

Przeczytaj także: Samochody z Anglii: rejestracja wreszcie uproszczona

Przekładka do lamusa


Za panowania wcześniejszych regulacji, rejestracja auta sprowadzonego z Wielkiej Brytanii wymagała wielu kosztownych zabiegów. Obecnie wystarczy, aby właściciel samochodu przystosował do ruchu prawostronnego światła i lusterka boczne oraz zadbał, aby prędkościomierz był wyskalowany w kilometrach. Potem już tylko badanie techniczne, które obowiązkowo należy przeprowadzić przed pierwszą rejestracją w naszym kraju i można ruszać w drogę.

Do tej pory bez wątpienia jedną z największych zalet samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii była ich cena, o kilka tysięcy niższa niż w przypadku aut z kierownicą po lewej stronie. Czy po zmianie przepisów nadal będzie to ich głównym atutem?
- Nowe przepisy zostały wprowadzone w życie 29 maja 2015 roku. Dzięki nim rejestracja samochodów przystosowanych do ruchu prawostronnego jest możliwa w Polsce bez inwestowania w tak zwaną „przekładkę”. Zmiany przy takim zabiegu obejmowały oczywiście kierownicę, deskę rozdzielczą i pedały, ale nie można było zapomnieć również o wielu innych elementach, takich jak fotelach, wycieraczkach, przebudowie ściany grodziowej czy pompie hamulcowej – wyjaśnia Marcin Szturma, Dyrektor Handlowy Serwisu OTOMOTO.

– Taka przeróbka to koszt od kilku do nawet 10 tys. zł. Wszystko zależy od wybranego przez nas modelu. Na pewno między bajki należy włożyć opinie, że za 2 tys. zł uda się przeprowadzić taki zabieg w sposób profesjonalny i bezpieczny dla użytkowników.

Popularne „angliki” - niemieckie marki na czele


Spośród używanych „anglików” najczęściej oferowane są w Polsce samochody wyprodukowane pomiędzy 2002, a 2005 rokiem. Stanowią one 45 proc. wszystkich ofert. Najczęściej występującym rocznikiem jest 2004 (12 proc.).
- Obecnie na liście najczęściej oferowanych samochodów z kierownicą po prawej stronie dominują samochody produkcji niemieckiej. Oferty sprzedawców pokazują wyraźnie, że tan segment jest rynkiem niskiej ceny. Średnio na OTOMOTO, w podsumowaniu za rok 2014 prawie jedna trzecia zapytań o samochody z drugiej ręki mieściła się w przedziale cenowym od 15 do 25 tys. zł. Zapytania o samochody sprowadzane z Wielkiej Brytanii nie wychodzą poza granicę 6 tys. zł i stanowiły ponad 40 proc. wszystkich wyszukań – dodaje Marcin Szturma – Na liście znalazły się za to wszystkie popularne w Polsce samochodu używane. Od Passata począwszy, poprzez Audi A4 i na Golfie skończywszy – dodaje.

Wśród producentów prym wiedzie Volkswagen, którego modele oferowane są w 11 proc. ogłoszeń „anglików”. Na drugim miejscu znalazł się Opel (10 proc.), a ostatnie miejsce na podium przypadło marce Audi (8 proc.).

fot. mat. prasowe

Najczęściej wystawiane modele na OTOMOTO z kierownicą po prawej stronie

Marką, która najczęściej pojawia się na Otomoto.pl to Volkswagen


Warto wspomnieć, że Land Rover Freelander, który cieszył się opinią dość łatwego do przeróbek i w zeszłym roku znajdował się na pierwszej pozycji nie trafił nawet do pierwszej dziesiątki najczęściej oferowanych w tym roku "Anglików".

fot. mat. prasowe

Średnia cena (kierownica po prawej i lewej)

Różnice pomiędzy cena i aut z kierownicą z prawej i lewej strony sięgają nawet 10 tys. zł


W sprzedaży najczęściej pojawiają się modele wyposażone w silniki benzynowe (48 proc.), natomiast niewiele ustępują im samochody z silnikami diesla (47 proc.). Auta wyposażone w układy LPG stanowią marginalną ilość na poziomie około 5 proc. W ofertach najczęściej można znaleźć nadwozia typu hatchback (36 proc.) oraz sedan (24 proc.) i kombi (15 proc.).

Jak wyglądają różnice w średniej cenie pomiędzy autami sprowadzanymi zza zachodniej granicy i z Anglii? W przypadku niektórych modeli sięgają nawet 10-11 tys. zł.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: