eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Auta elektryczne w Polsce, czyli daleko od szosy

Auta elektryczne w Polsce, czyli daleko od szosy

2018-05-10 10:56

Auta elektryczne w Polsce, czyli daleko od szosy

Samochód elektryczny © asferico - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Z najnowszych danych ACEA wynika, że w I kwartale br. rejestracji w naszym kraju doczekało się 340 samochodów elektrycznych (w tym w pełni elektrycznych oraz hybryd plug-in). W porównaniu z analogicznym okresem minionego roku jest to dość znaczący, bo sięgający 114% wzrost. Ciągle jednak auta elektryczne to zaledwie 2 promile pojazdów wyjeżdżających z polskich salonów. Taka sprzedaż plasuje nas na dość odległym, 15. miejscu w Unii Europejskiej. Polacy zdecydowanie chętniej kupują klasyczne hybrydy. Tych ostatnich od stycznia do marca br. sprzedano 5277, co daje nam 7. lokatę w UE.

Przeczytaj także: Auta elektryczne w Polsce: 80% wzrostu sprzedaży to za mało?

2 promile to za mało


Z danych udostępnionych przez Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w I kwartale br. swoich nabywców znalazło 340 aut elektrycznych, w tym 152 samochody w pełni elektryczne (+130%) oraz 188 hybryd plug-in (+102%). I wprawdzie dynamika wzrostu tej sprzedaży (114% r/r) jest spora, to jednak udział tych pojazdów w ogólnej liczbie rejestracji daje już zdecydowanie mniejsze powody do zadowolenia. Dziś stanowi on tylko 2 promile (0,2%), co jest wynikiem ponad ośmiokrotnie niższym od uzyskanego w Unii Europejskiej (1,7%).

Taka wielkość sprzedaży plasuje Polskę na odległej 15. pozycji w UE. Liderami są Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja - w I kwartale br. w każdym z tych krajów sprzedano przeszło 10 tys. aut elektrycznych. Nieco lepiej wypadamy, jeżeli spojrzeć wyłącznie na region CEE - w tym przypadku mamy 2. miejsce, a wyprzedzają nas tylko Węgry.

Hybrydy bliższe sercom polskich kierowców


Jeśli już Polacy decydują się na auto z alternatywnym napędem, to zdecydowanie częściej wybór pada na klasyczne hybrydy. Od początku roku w Polsce zostało zarejestrowanych 5277 hybryd (+11,5% r/r). Taki wynik daje nam dobre 7. miejsce w UE. Również 4% udział aut hybrydowych w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych w I kwartale br. jest wyższy niż średnia Unii Europejskiej (3,4%).

Silniki benzynowe wypierają diesle


Ekomoda, afera Dieselgate oraz coraz wyższe standardy emisji spalin nie sprzyjają dieslom. Ich udział w łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych spada, zarówno w Polsce jak i w Unii Europejskiej. W naszym kraju w I kwartale br. diesle stanowiły 23,2% całkowitej sprzedaży nowych osobówek, rok temu – 27,2%. Zyskują na tym pojazdy z benzynowym silnikiem, których udział w rynku wzrósł do 71,2% (z 66,9%). W całej Unii udział diesli w całkowitej sprzedaży spadł z 46% do aż 37,9%, natomiast silników benzynowych wzrósł do 55,5% rejestracji (I kwartał 2017 – 48,8%).

fot. mat. prasowe

Sprzedaż aut osobowych z alternatywnymi napędami w I kwartale 2018

W I kwartale br. w Polsce zarejestrowano 340 samochodów elektrycznych.


Podążanie za ekotrendami motoryzacyjnymi w Polsce odbywa się na drodze ewolucyjnej, a nie jak zapowiadał rząd – rewolucyjnej. Nie od razu czy też w bardzo krótkiej perspektywie kierowcy w naszym kraju przesiądą się do aut elektrycznych, głównie z uwagi na zaporową cenę, brak infrastruktury oraz obawę przed nieznanym. W pierwszej kolejności wybierają bardziej przystępne napędy, zarówno pod względem ceny jak i użytkowania, takie jak hybrydy i auta zasilane gazem. I biorąc pod uwagę całkowity wolumen sprzedaży nowych aut osobowych z alternatywnymi napędami (w sumie 7785 sztuk) plasujemy się w pierwszej 10. Unii Europejskiej, co jest przyzwoitym wynikiem. Oczywiście jednak, wszystkim stronom – kierowcom, rządowi, producentom – zależy na jak najszybszym rozwoju aut elektrycznych. Na wysokie wolumeny – na poziomie Niemiec czy Francji – będziemy musieli jednak jeszcze trochę poczekać, przynajmniej do pełnego wdrożenia rządowego Planu Rozwoju Elektromobilności. Bez udogodnień dla właścicieli, zarówno finansowych jak i infrastrukturalnych, ciężko bowiem o „rozbujanie” tego segmentu – komentuje Paweł Gosa, prezesa zarządu Exact Systems.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Jurass1 / 2018-05-12 15:05:25

    Bo to dopiero się rozwija. Trzeba dać szansę elektrykom - i nie zamykać sie jak sie zazwyczaj robi i blokuje. Innym krajom sie udaje co widac po naszych najblizszych sasiadach - to i nam musi. W niemczech czy na slowacji elektrykami jeździ sie juz na co dzien. Zreszta z tego co pisza w prasie to wlasnie mamy dobrych partnerow do rozwoju elektromobilnosci. Taki greenway wspiera rozwoj punktow ladowania tez i u nas - stacje pojawiaja sie w kolejnych miastach - brawo dla nich bo to motor napedzajacy i kraj i kierowcow spalinowych aut do zmiany odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: