eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Jeep Grand Cherokee SRT - to już nie wróci

Jeep Grand Cherokee SRT - to już nie wróci

2017-11-12 00:40

Jeep Grand Cherokee SRT - to już nie wróci

Jeep Grand Cherokee SRT © Rafał Kaim, Grzegorz Wawryszczuk

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Motoryzacje tworzą legendy i symbole, które znają nie tylko entuzjaści czterech kółek. Nie ma się co oszukiwać – większość z nich ma korzenie europejskie, ale amerykańska motoryzacja jakoś szczególnie się wśród nich nie wyróżnia.

Przeczytaj także: Jeep Grand Cherokee SRT. Po męsku...

Dała nam takie kultowe modele jak Mustang czy Corvette, ale zrodziła też jedno dzieło sztuki genialne w swojej prostocie – HEMI. Nie będę oryginalny jeśli powiem, że jest zmorą ekologów, a czasy jego świetności i popularności minęły wraz z galopującymi cenami ropy. Ale czy te wszystkie opinie mają jakiekolwiek znaczenie dla fana motoryzacji spełniającego swoje marzenie o aucie, którego moc jest produkowana przez silnik legendę?

Skupmy się jednak na aucie, do którego zaadaptowano tego kolosa. Model Grand Cherokee to przede wszystkim gratka dla fanów offroadu. Wszystkie generacje tego Jeepa charakteryzowały się wyśmienitymi właściwościami terenowymi jednocześnie oferując coś więcej niż spartańskie warunki wewnątrz.

Ta koncepcja kontynuowana jest do dzisiaj, w już IV generacji. Po przekroczeniu progu zdecydowanie widać rękę stylistów Fiata. Oczywiście stwierdzam to mając z tyłu głowy jakość, która panowała za amerykańskich menedżerów. W dalszym ciągu nie możemy tutaj mówić o jakości materiałów porównywalną z Range Roverem czy Mercedesem Klasy G. Ale czy o to tutaj chodzi?

We wnętrzu dalej czuć amerykański styl wykończenia – plastik nie jest najlepszej jakości, choć nie trzeszczy, co było miłym zaskoczeniem. Górna część deski została obszyta skórą, a kwintesencją amerykańskości są ogromne kwadratowe fotele z wielkim logo SRT. W bocznej części ich oparcia umieszczono zintegrowane gniazda HDMI oraz słuchawkowe dla pasażerów drugiego rzędu korzystających z otwieranych monitorów. Szkoda, że nie umieszczono ich w mniej widocznym oraz niżej położonym miejscu – wiszące kable oraz brak miejsca na dysk, z którego odtwarzamy multimedia to spory minus.

fot. Rafał Kaim, Grzegorz Wawryszczuk

Jeep Grand Cherokee SRT - z przodu i boku

Model Grand Cherokee to przede wszystkim gratka dla fanów offroadu.


Z pozycji kierowcy obsługa całego kokpitu jest banalnie prosta. Standardowy ekran nawigacji i komputera jest dotykowy oraz czytelny. Szkoda jedynie, że jakość obrazu pozostawia trochę do życzenia. Również jego czułość sprawiała mi problemy. Często zdarzały się „zawiasy” z całkowitym brakiem reakcji na wybierane opcje, by po chwili wczytać wszystkie wykonane komendy naraz.

Jak na Jeepa przystało, nie mogło zabraknąć typowego pokrętła z wyborem trybów jazdy. Bardziej zainteresowały mnie jednak dwa guziki w sąsiedztwie pokrętła. Jedno z nich – Launch, aktywuje kontrolę startu. Najlepsza opcja, gdy chcemy pokazać znajomym co drzemie pod maską tego potwora. Doznania z przyśpieszenia prawie dwu i pół tonowej terenówki są nie do opisania. Drugi z guzików sygnowany jest logo SRT. Przy jego użyciu możemy zagłębić się w odczyty i dane z silnika jak czasy przyśpieszenia, temperatury oleju czy aktualnie wykorzystywana moc i moment obrotowy. Ponad to SRT daje nam możliwość personalizacji trybu jazdy.

Uczciwie przyznaje, że 80% czasu jeździłem na kombinacji ustawień Sport i Track. Dla zwiększenia komfortu można ustawić twardość zawieszenia w trybie Street, jednocześnie zachowując takie parametry jak reakcja na pedał gazu, tryb pracy skrzyni czy czułość układu kierowniczego w bardziej hardcorowych ustawieniach.

fot. Rafał Kaim, Grzegorz Wawryszczuk

Jeep Grand Cherokee SRT - bok

SRT to wydatek na poziomie 375 000 zł.


Szczególnie odczuwalne są zmiany w pracy układu kierowniczego. W trybie torowym wspomaganie kierownicy zostaje bardzo mocno ograniczone, dzięki czemu operujemy kierownicą z wyczuwalnym oporem. W połączeniu z całkiem precyzyjnym układem, frajda nawet podczas zwykłej jazdy jest ogromna. Pod naszą kontrolę oddano także napęd. Mamy do wyboru ustawienie automatycznego dołączania lub stały napęd 4x4.

Za co należą się minusy? Za plastikowe łopatki przy kierownicy oraz ich kształt. Niestety nie są to pełne łopatki, a jedynie ich górną część. Komfort ich używania zależy od indywidualnych preferencji. Jestem przyzwyczajony do aktywowania łopatek palcami w dolnej części dłoni, w tym wypadku najlepszym wyborem jest palec wskazujący i środkowy. Obok łopatek na tyle kierownicy znajdziemy patent znany z aut Fiata - dwa podwójne przyciski do sterowania radiem.

Z zewnątrz uwagę zwraca masywna bryła, której muskulatury dodają nisko schodzące zderzaki zarezerwowane dla wersji SRT, znacząco ograniczające kąt natarcia. W tylnym zderzaku skrywają się dwie końcówki układy wydechowego o ciekawym kształcie lejka. Całość postawiono na ogromnych 20 calowych obręczach wypełnionych po brzegi 380 mm tarczą hamulcową z 6-tłoczkowym zaciskiem Brembo.

Na koniec o tym co najważniejsze. Pod maską znajdziemy motor V8 HEMI o pojemności 6,4l i mocy 468 KM z maksymalnym momentem obrotowym równym 624 Nm, które za pośrednictwem automatycznej 8-biegowej skrzyni biegów rozpędza Jeepa do setki poniżej 5 sekund. HEMI oprócz mocy generuje też masę – 2336 kg.

Wrażenia z jazdy i przede wszystkim astronomicznego przyśpieszenia są niesamowite. Pełni szczęścia dopełnia agresywny, rasowy pomruk towarzyszący Nam w każdym trybie jazdy. Frajda z jazdy HEMI ma jednak sporą cenę. I to bardzo. W mieście średni wynik na poziomie 25 litrów będzie normą. Pomimo baku mieszczącego 93,5 litra nie liczmy na większy zasięg chociaż w trasie można zejść nawet do poziomu 11 – 13 litrów dzięki funkcji ECO, która przy mniejszym obciążeniu odłącza nam połowę cylindrów.

Jeep Grand Cherokee SRT w obecnym klimacie na rynku samochodowym jest tak oldschoolowym produktem, że nie ma sensu na niego namawiać niezdecydowanych. Jeśli jednak chodzi Ci po głowie taki samochód to po prostu się nim przejedź i zacznij myśleć skąd wykombinować na niego kasę.

No właśnie, a ile przyjdzie Nam zapłacić za potwora z amerykańskim rodowodem? SRT to wydatek na poziomie 375 000 zł. Nie jestem w stanie odpowiedzieć Wam czy to dużo czy nie za najbardziej odjechanego Jeepa, ale na tle konkurencji cena jest raczej okazyjna.

oprac. : Rafał Kaim / Motoryzacyjnie Pod Prąd Motoryzacyjnie Pod Prąd

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: