System start-stop – pomocny?
2017-02-11 00:22
Czy system start-stop jest pomocny? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: MINI Cooper SD Paceman ALL4
System start-stop jest stosowany w samochodach od kilku lat. Praktycznie każde nowe auto, które opuszcza salon samochodowy jest wyposażone w to rozwiązanie. Mówi się, że w ciągu kilku najbliższych lat blisko 70% pojazdów będzie posiadało układ start-stop na swoim pokładzie. Wszystko w celu najbardziej efektywnego ograniczania zużycia paliwa. W jaki sposób działa system start-stop?Wszystko opiera się o sytuacje, kiedy zatrzymujemy samochód. W tym momencie spalane paliwo nie przynosi żadnego efektu przez co producenci doszli do wniosku, że warto w takich sytuacjach chwilowo przerywać pracę jednostki napędowej. Dlatego też, kiedy zatrzymamy się i puścimy sprzęgło na tzw. luzie (w aucie z manualną skrzynią biegów – z automatem wystarczy się zatrzymać i trzymać nogę na hamulcu), elektronika odpowiadająca za pracę systemu start-stop unieruchomi silnik. Ponowne wciśnięcie pedału sprzęgła (lub puszczenie hamulca nożnego) spowoduje uruchomienie motoru. Działanie systemu start-stop jest uwarunkowane od kilku czynników.
- System start-Stop jest coraz powszechniejszym rozwiązaniem w samochodach. Układ ten nie jest raczej stosowany w dużych pojazdach jak autobusy czy ciągniki siodłowe. Jego działanie jest uwarunkowane m.in. od warunków atmosferycznych, stopnia naładowania akumulatora czy obciążenia układu elektroniki pokładowej pojazdu. Mocno upraszczając w odpowiednich warunkach system zadziała. Jednak jego aktywacja jest zależna wyłącznie od elektronicznego sterownika. Kierowca może jedynie kompletnie dezaktywować system start-stop poprzez odpowiedni przycisk w kabinie – twierdzi ekspert autotesto.pl.
fot. mat. prasowe
Czy system start-stop jest pomocny?
Czy system start-stop jest efektywny? Testy wskazują, że zyski z oszczędności paliwa podczas postoju samochodu są niewielkie i wahają się w wartościach między 0,5 a 1,5 l/100 km. Eksperci wskazują, że sam system start-stop wymógł na producentach stosowanie innych części mechanicznych. Podkreślają również, że proces uruchamiania jednostki napędowej może spowalniać samo ruszenie z miejsca.
- Instalacja systemu start-stop na pokładzie samochodu, wymagała kilku zmian w jego mechanice. Takim najprostszym przykładem jest m.in. większy akumulator czy bardziej wytrzymały rozrusznik. Wszystko dlatego, że w momencie, kiedy nie pracuje silnik, akumulator nie jest doładowywany przez co potrzeba, więcej energii do zapewnienia działania całego auta, jak i ponownego uruchomienia silnika. Same oszczędności rzędu pół litra-litr są niewielkie i moim zdaniem korzystanie z systemu start-stop jest niewskazane, a wręcz szkodliwe dla samochodu – podkreśla ekspert autotesto.pl.
Większe i wydajniejsze elementy mechaniki, ale i częstsze korzystanie z nich nie pozostaje bez wpływu na kondycję całego samochodu. Wraz z wiekiem akumulator będzie tracił swoje właściwości, a mocniej używany rozrusznik będzie wymagał szybszej wymiany. Mając na uwadze powyższe argumenty należy się mocno zastanowić czy warto korzystać z systemu start-stop i czy jest on w ogóle potrzebny na pokładzie naszego samochodu.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Seat Alhambra 2,0 TDI CR 140 KM 4WD Style
-
BMW M135i
-
Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC, po prostu świetny samochód
-
Pralki znikają z polskich domów. Ponad połowa rodaków ma zmywarkę
-
Alfa Romeo Tributo Italiano debiutuje w Polsce
-
Skoda Karoq 2.0 TDI 115 DSG, czyli SUV na trudne czasy
-
Usportowiony Mercedes-AMG S 63 E Performance
-
Renault Austral E-Tech to wyraźny krok naprzód
-
Volvo XC90 B5 AWD - bardzo udany suv premium
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)