eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Nie ma uzasadnienia dla wysokich cen paliw. Będą obniżki

Nie ma uzasadnienia dla wysokich cen paliw. Będą obniżki

2019-01-03 09:42

Nie ma uzasadnienia dla wysokich cen paliw. Będą obniżki

Paliwa muszą tanieć © goodluz - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Ceny paliw w Polsce utrzymują się na bardzo wysokim poziomie w porównaniu do cen diesla czy benzyny bezołowiowej na europejskim rynku hurtowym. Różnice są na tyle duże, że nawet biorąc pod uwagę wszystkie elementy podtrzymujące ekstremalnie wysokie ceny w detalu, można spodziewać się gwałtownych spadków w najbliższych tygodniach
Druga połowa grudnia przyniosła kolejne spadki cen paliw w europejskim hurcie. Benzyna bezołowiowa w przedświątecznym tygodniu spadła do poziomu 1,27 zł za litr. To najniższe wartości od ponad dwóch lat. Jest to także o ok. 75 gr mniej, niż wynosiła średnia cena w okresie: maj-wrzesień.

Również cena oleju napędowego wyraźnie się obniża. Jest to widoczne w notowaniach ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia), które wyznaczają ceny rafineriom na Starym Kontynencie. Obecnie litr kosztuje 1,66 zł. To najmniej od marca br. oraz o ok. 40 gr poniżej średnich cen w okresie maj-sierpień. To także ponad 70 gr mniej niż wynosiły wieloletnie rekordy osiągnięte na początku października br.

Koniec z wymówkami


Wysokie ceny detaliczne paliw w październiku i listopadzie były w znacznej części uzasadnione. Uwzględniały one fakt niskich marż sprzedawców na przełomie lata i jesieni, kiedy hurtowe notowania znajdowały się wysoko, a detaliczne stosunkowo nisko.

Poważne problemy logistyczne na rynku paliw w Niemczech (niski poziom Renu, przestoje w rafineriach) także sprzyjały wyższym cenom na stacjach ze względu na braki tego surowca. Transportowe problemy dotyczyły także biopaliw (głównie tych dodawanych do diesla), co podniosło ceny oleju napędowego dla końcowego odbiorcy.

fot. mat. prasowe

Wykres detalicznej i hurtowej ceny diesla

Górna część wykresu przedstawia cenę detaliczną litra oleju napędowego (5,10 zł — linia biała, skala prawa) według Komisji Europejskiej na dzień 17 grudnia 2018 r. Linia pomarańczowa to notowania diesla na rynku ARA (skala lewa - 1,66 zł za litr). Ceny paliw wyrażone w litrach oraz w PLN. Dolna część wykresu przedstawia różnicę pomiędzy ceną detaliczna i ceną ARA dla diesla, która nigdy nie była tak wysoka, jak obecnie. Przekracza ona 3,40 zł za litr. Zawiera podatki i marże.


Prawdopodobnie również niska marża na dieslu była rekompensowana wyższą na benzynie, której to problemy rafinerii czy susza dotyczyły w mniejszym stopniu. Ogólnie jednak większość obserwowanych napięć z okresu: wrzesień-listopad zniknęła. Znikają więc również powody, dla których paliwa były tak drogie. Również domniemane wcześniejsze uwzględnienie opłaty emisyjnej (ok. 10 gr na litrze od stycznia 2019 r.) powinno ustąpić głębokim spadkom cen diesla czy benzyny bezołowiowej na rynku europejskim.

Jest bardzo drogo, ale musi być taniej


Notowania litra benzyny bezołowiowej na rynku ARA na poziomie zbliżonym do wartości 1,3 zł za litr w ostatnich latach oznaczały cenę dla polskiego konsumenta ok. 4,2-4,30 zł za litr. Według ostatnich danych Komisji Europejskiej z 17 grudnia detaliczny koszt benzyny bezołowiowej w Polsce wynosił 4,83 zł za litr.

Zakładając nawet chęć utrzymywania wyższych marż przez detalistów czy ryzyka związane z opłatą emisyjną, potencjał spadków ceny benzyny 95 wynosi 25-35 gr w ciągu najbliższych 3-4 tygodni. Litr popularnej bezołowiówki pod koniec stycznia nie powinien przekraczać poziomu 4,50-4,60 zł.

fot. mat. prasowe

Wykres detalicznej i hurtowej ceny benzyny

Górna część przedstawia cenę detaliczną benzyny (4,83 zł — linia biała, skala prawa) według Komisji Europejskiej na dzień 17 grudnia 2018 r. Linia pomarańczowa to cena benzyny na rynku ARA (skala lewa - 1,27 zł za litr). Ceny paliw wyrażone są w litrach i w PLN. Dolna część wykresu przedstawia różnicę pomiędzy ceną detaliczną i ceną ARA dla benzyny bezołowiowej. Warto zwrócić uwagę na jej rekordowy poziom (3,5-3,6 zł za litr) oraz na to, jak długo utrzymują się wartości przekraczające wieloletnią średnią. Różnica jest dużo głębsza niż nawet w przypadku załamania cen paliw na przełomie 2014 r. i 2015 r.


Analogicznie przedstawia się sytuacja na dieslu. Hurtowe notowania oleju napędowego na poziomie 1,66 zł za litr powinny odpowiadać cenie detalicznej na poziomie 4,50-4,60 zł za litr. Tymczasem według danych KE diesel w Polsce na początku drugiej połowy grudnia kosztował 5,10 zł.

W rezultacie już na początku stycznia olej napędowy powinien na coraz większej liczbie stacji kosztować poniżej 5 zł za litr, a w kolejnych tygodniach obniżyć się przynajmniej o kolejne 20-30 gr, nawet biorąc poprawkę na wszystkie czynniki podwyższające ceny paliw w minionych miesiącach.

Marcin Lipka

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

1 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: